نکات ایمنی در نظافت خانه و خانه تکانی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

⇠  در زمان نظافت خانه خود و خانه تکانی و استفاده از نردبان و یا چهارپایه از پایداری سطح اتکای آن با زمین کاملا مطمئن باشید و از چهارپایه‌های استاندارد و نردبان دوطرفه استفاده کنیید.

⇠  از شست وشوی پرده، کف آشپزخانه، حمام و غیره که آلوده به مواد روغنی باشند در خانه تکانی توسط مواد سریع الاشتعال (مثل بنزین) جدا خودداری کنید.

⇠ از قرار دادن مواد شوینده مانند وایتکس و جوهر نمک و مانند اینها روی زمین و در دسترس کودکان در خانه تکانی جدا خودداری کرده، در حد استاندارد از آنها استفاده کنید.

⇠ در زمان پاک نمودن شیشه و پنجره‌های منزل در خانه تکانی احتیاط لازم را نموده و از رفتن بر روی نرده‌ها و یا قرنیزها جدا خودداری نمایید.

⇠  شست وشوی لوازم برقی مانند لوستر، چراغ روشنایی و غیره قبل از قطع کامل برق در خانه تکانی بسیار خطرناک بوده و احتمال برق گرفتگی افراد را افزایش می‌دهد لذا اول برق وسیله برقی را قطع و سپس این لوازم را پاک نمایید.

⇠ در زمان جابجایی لوازم خانگی بالاخص اجاق گاز،در خانه تکانی احتیاط بیشتری کنید و کلیه اتصالات مربوط به گاز اعم از شهری و کپسول را توسط آب و صابون چک کنید تا از عدم نشتی آنها مطمئن شوید. ضمنا شیلنگ‌های فرسوده انتقال گاز را حتما تعویض کنید.

⇠ از ریختن مواد قابل اشتعال در چاههای فاضلاب، دستشوئی، توالت و غیره در خانه تکانی جدا خوداری نموده، چرا که در اثر ریزش این گونه مواد در محیط خانه احتمال انفجار و آتش سوزی بسیار است.

⇠ در خانه تکانی کپسول دستی آتش نشانی موجود در محیط خانه را بموقع شارژ کنید زیرا این کار می‌توانید کمک بسزائی در زمان آتش سوزی احتمالی به شمار رود.

⇠  از جابجایی لوازم و اثاثیه سنگین منزل به صورت فردی در خانه تکانی اجتناب نموده و در این مورد از کارگران حرفه ای و یا کار گروهی بهره بگیرید تا در ایام خوش نوروز دچار دیسک کمر یا عوارض ناشی از آن نشوید.

⇠ بلند كردن اجسام سنگین بیش از حد توان بدن،در خانه تکانی آسیب رساندن به دست، كمر و گردن را به دنبال دارد.

⇠  فعالیت‌های خانه تكانی را در روزهای مختلف تقسیم كنید. عجله در به پایان رساندن خانه تکانی، ممکن است عواقب نافرجامی داشته باشد.

⇠ افراد هنگام خانه تكانی، احساس خستگی را جدی گرفته و به خود استراحت دهند؛ چرا كه این احساس خستگی، زنگ خطری است برای سلامتی بدن.

⇠ تغذیه نامناسب و خستگی،در خانه تکانی آسیب پذیری عضلات را افزایش می‌دهد.

⇠ استراحت روزانه و شبانه كافی، هنگام فعالیت‌های خانه تكانی لازم است.

⇠ خانه تكانی با سرعت متوسط انجام شود. سرعت زیاد در كاركردن، شانس آسیب پذیری را افزایش می‌دهد.

⇠ مراقب کودکان باشید و از شیطنت‌های آنها در خانه تکانی غافل نشوید.

⇠ مراقب فعالیت بیش از حد برخی بیماران، نظیر دیابتی‌ها در خانه تکانی باشید. به منظور جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی، بیمار و خانواده وی باید در جریان خانه ‌تكانی با استفاده از دستگاه‌های تست قند خون معتبر(دارای کد بیمه مسئولیت و نیز هولوگرام وزارت بهداشت) از وضعیت قند خون فرد دیابتی اطلاع داشته باشند.

⇠ به منظور پیشگیری از کمر درد و کشیدگی عضلات بدن هنگام جابجایی وسایل سنگین،در خانه تکانی تمیز کردن شیشه و پنجره بدن باید فرم خاص و مناسبی داشته باشد.

⇠ در ایام خانه ‌تکانی، زنان مدت طولانی ایستاده مشغول به کار هستند و فشار زیادی به ستون فقرات و کمر وارد می‌آورند. به همین دلیل باید به طور متناوب تغییر حالت و موقعیت داده و برخی فعالیتها را نشسته انجام دهند.

⇠ از استرس و فشار عصبی در خانه تکانی دوری كنید و با آرامش، نشاط و شادی کارها را دنبال نمایید

⇠ در حین انجام دادن کارهای سنگین، کارهای سبک را نیز انجام دهید.

⇠ زمانی که جسم سنگینی را بلند کرده اید به منظور تغییر مسیر، به طور ناگهانی به سمت دیگری چرخش نکنید و ابتدا یک پا و سپس پای دیگر را بچرخانید و سپس به مسیر خود ادامه دهید.

⇠ برای اینکه به کمرتان آسیبی وارد نشود از ایستادن و نشستن طولانی مدت اجتناب کنید.

⇠ در هنگام کار کردن از هر دو دست خود کمک بگیرید.

⇠ برای تمیز کردن جسمی روی آن خم نشوید و در حالت نشسته آن را تمیز نمایید.

⇠ با انجام فعالیت‌های بدنی، آب و املاح بدن به دلیل تعریق از دست می‌رود، بنابراین توصیه می‌شود در هنگام نظافت منزل و خانه تکانی عید، آب و میوه بخورید.

⇠ بهتر است هنگام استفاده از مواد شوینده ابتدا دستکش نخی و سپس روی آن دستکش پلاستیکی استفاده کنید زیرا مواد شوینده حاوی پی اچ استاندارد نبوده و موجب بروز مشکلات پوستی می‌شوند.

⇠ زمانیکه می‌خواهید لوازم برقی از جمله لوستر، لامپ، مهتابی و … را تمیز کنید جریان برق منزل را قطع کنید تا دچار برق گرفتگی نشوید.

⇠ برای تمیز کردن پنجره‌ها و یا سقف توصیه می‌شود از نردبان‌های استاندارد استفاده نمایید.

⇠ هنگام استفاده از مواد شوینده پنجره‌ها را باز بگذارید و از استفاده از مواد شوینده به مقدار زیاد اجتناب کنید. همچنین از ترکیب کردن وایتکس با جوهر نمک اجتناب نمایید زیرا ترکیب این دو ماده بخاری را تولید می‌کند که بسیار خطرناک بوده و حتی می‌تواند باعث ابتدا به سرطان نیز شود، همچنین ممکن است فرد را به حساسیت‌های ریوی، چشمی و پوستی نیز مبتلا سازد.

⇠ پیش از آغاز فعالیت‌های بدنی سنگین، حرکات کششی ملایم عضلات را انجام دهید تا بدنتان آماده شود.

⇠ پس از یک ساعت کار حتماً 5 الی 10 دقیقه استراحت نمایید.

⇠ از هل دادن اجسام سنگین وزن روی سطوح ناهموار خودداری نمایید زیرا این کار فشار زیادی به کمرتان وارد می‌کند و موجب آسیب دیدن ستون فقرات می‌شود.

⇠ بیشترین وزن جسم که خانم‌ها توانایی حمل آن را دارند 18 کیلوگرم و بیشترین وزن جسم که آقایان توانایی حمل آن را دارند 23 کیلوگرم می‌باشد.

⇠ در صورتیکه لوازم سنگین منزل قابلیت جدا شدن و قطعه قطعه شدن را دارند آن‌ها را جدا کنید و در قطعات کوچکتری حمل نمایید.

⇠ مواد شوینده را از دسترس کودکان دور نگهدارید.

⇠ یک اصل اساسی و قانونی کلی برای تمیز کردن و نظافت همه جای خانه این است که هنگام نظافت و کار پشت باید صاف، گوش‌ها در امتداد شانه‌ها و سر و گردن در یک راستا و زانوها کمی خمیده باشد.

⇠ قبل از شروع فعالیت‌های سنگین، بدن خود را با کشش ملایم عضلات آماده کنید.

⇠ کارهای سبک را در بین کارهای سنگین انجام دهید.

⇠ بعد از یک تا دو ساعت کار، حتما پنج تا ده دقیقه به بدن استراحت دهید.

⇠ از هل دادن وسایل سنگین بر سطوح ناصاف که فشار شدیدی به کمر و پاها وارد می‌کند و سبب آسیب به ستون فقرات می‌شود، اجتناب کنید. بهترین روش برای انتقال یک جسم سنگین کشیدن آن روی یک سطح صاف و هموار است.

⇠ قبل از بلند کردن اجسام سنگین،مطمئن شوید به تنهایی قادر به بلند کردن و حمل آن هستید. تا حد امکان جسم را به بدنتان نزدیک کنید. زانوهایتان را خم کنید و به حالت نیمه نشسته درآیید. مقداری فاصله میان پاها لازم است. یک پا را قدری جلوتر از پای دیگر قرار دهید. ناحیه پشت بخصوص کمر را صاف نگهدارید. در گرفتن جسم از تمام کف دستتان استفاده کنید و سپس بار را به آرامی بلند کنید.

⇠ هنگام بلند کردن بار از چرخش ناگهانی بدن اجتناب کنید و اگر قصد تغییر مسیر دارید، ابتدا یک پا و سپس پای دیگر را چرخانده و به حرکت خود ادامه دهید.

⇠ حداکثر وزن جسم برای حمل در آقایان 23 کیلوگرم و برای خانم‌ها 18 کیلوگرم است.

⇠ برای جلوگیری از آسیب به کمر، از انجام کارهای ایستاده و نشسته طولانی مدت بپرهیزید.

⇠ در آشپزخانه صندلی‌ یا چهار پایه کوچکی بگذارید تا زمان‏هایی که ایستاده کار می‏کنید به تناوب،هر کدام از پاهایتان را روی آن بگذارید یا برای رفع خستگی گهگاه روی آن بنشینید.

⇠ هنگام تمیز کردن وان حمام، داخل وان رفته و در حالت نشسته و نه ایستاده کف آن را تمیز کنید و هنگام کار به تناوب با هر دو دست خود کار کنید.

⇠ حین کشیدن جاروبرقی برای جلوگیری از آسیب به دیسک کمر، برخلاف جهت پرزهای فرش جارو نکشید.

⇠ برای رفع خستگی کمر روی زمین دراز بکشید و پاها را در شکم خم کنید به طوری که گودی کمر مماس با زمین شود.

⇠ فعالیت بدنی و تعریق باعث از دست رفتن آب و املاح بدن و بروز گرفتگی‌های عضلانی می‌شود. در نتیجه هنگام نظافت آب بنوشید و میوه بخورید.

.

منابع:

.https://www.delgarm.com
.http://www.delkhoshi.com
.http://jamejamonline.ir

بخش‌های مرتبط

مجله شستشو و نظافت

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت