چطور بچه‌های مهد کودک را جذب درس کنیم

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
◉ اگر می‌خواهید در حین تدریس بچه‌های مهد کودک با علاقه به حرف‌های شما گوش دهند و صحبت‌های شما را دنبال کنند، باید در نحوه‌ی ارائه‌ی خود تجدید نظر کنید. اگر بتوانید حواس مختلف بچه‌های مهد کودک را درگیر کار و آموزش کنید و به نحوی این حواس را تحریک کنید، آن‌ها مجذوب حرف‌های شما می‌شوند. می‌توانید با نمایش تصاویر و حتی به کارگیری اصوات، کاری کنید که بچه‌های مهد کودک به‌جای این‌که مرتب خمیازه بکشند به طور فعالانه در یک فعالیت مهیج شرکت کنند. اگر می‌خواهید توجه بچه‌ها به شما باشد، باید دنیای آن‌ها را بشناسید و از دریچه‌ی نگاه آن‌ها به مسائل نگاه کنید.

◉ نحوه‌ی ارائه‌ی مطالب در مهد کودک باید طوری باشد که بچه‌ها را سر ذوق بیاورد. می‌توانید با پخش یک کلیپ ویدئویی، آهنگ یا یک بازی مرتبط با مطالبی که می‌خواهید ارائه دهید کار خود را شروع کنید. این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد چون باعث می‌شود توجه بچه‌های مهد کودک به شما جلب شود. می‌توانید پوسترهایی را به آن‌ها نشان دهید یا با استفاده از کامپیوتر و پروژکتور  درس را به آن‌ها آموزش دهید. سعی کنید از تصاویر رنگی استفاده کنید چون این تصاویر نسبت به تصاویر سیاه و سفید بچه‌ها را بیشتر تحریک کرده و علاقه‌ی آن‌ها را به یادگیری و آموزش برمی‌انگیزد. اگر از یک برنامه‌ی ارائه مثل پاورپوینت استفاده می‌کنید، سعی کنید از جلوه‌های ویژه مثل حاشیه‌های چشمک زن صفحه و گرافیک متحرک نیز بهره ببرید.

◉ بچه‌های مهد کودک را درگیر کار کنید. به‌جای این‌که یک ریز صحبت کنید و با این کار حوصله‌ی آن‌ها را سر ببرید، با پرسیدن سوال یا در خواست کمک از آن‌ها در توضیح مطالب، آن‌ها را در تدریس و آموزش خود شرکت دهید. به‌عنوان مثال به‌جای این‌که عکسی از یک شیر را به آن‌ها نشان دهید و بگویید «این یک شیر است.» از بچه‌ها بپرسید «این چه نوع حیوانی است؟» با این پرسش بچه‌ها تشویق به جواب دادن می‌شوند و با صدای بلند می‌گویند که این یک شیر است. سپس از آن‌ها بپرسید «شیر چه صدایی در می‌آورد؟» و بچه‌های مهد کودک شروع به غریدن می‌کنند. بچه‌های مهد کودک به این نوع فعالیت‌ها علاقه‌ی زیادی نشان می‌دهند.

◉ می‌توانید از وسایل کمک آموزشی هم استفاده کنید. اگر درس در مورد حیوانات است یک حیوان زنده به کلاس بیاورید و اجازه بدهید بچه‌ها آن را در دست بگیرند. مثلا می‌توانید یک خرگوش با خود بیاورید. اگر امکان استفاده از حیوان زنده را ندارید، می‌توانید به‌جای آن یک حیوان عروسکی به دست بچه‌ها بدهید تا آن را نگاه کنند و دست به دست بچرخانند. استفاده از حس لامسه در حین آموزش باعث می‌شود که اطلاعات در ذهن بچه‌های مهد کودک حک شود و تا مدت زیادی آن را در خاطر داشته باشند.

◉ استراحت هم بدهید. نباید از بچه‌های مهد کودک انتظار داشته باشید برای مدت طولانی بدون حرکت بنشینند و به صحبت‌های شما گوش کنند. هر از گاهی باید از جای خود بلند شوند، کش و قوسی به خود بدهند، کمی قدم بزنند، به دستشویی بروند و انرژی خود را تخلیه کنند. دادن میان وعده به بچه‌ها آن‌ها را بسیار علاقه‌مند می‌کند. این کار برای صحبت در مورد فرهنگ‌ها، جغرافیا، یا تعطیلاتی که دلیل تاریخی دارند بسیار عالی است. برای مثال، اگر می‌خواهید بچه‌های مهد کودک را با دسرهای آفریقایی آشنا کنید، می‌توانید یک میان وعده‌ی آفریقایی آماده کنید و در حین آموزش به آن‌ها بدهید تا بخورند. در این‌جا در واقع حس چشایی بچه‌ها را به کار می‌گیرید. مزه‌ی این اسنک شاید برای همیشه در ذهن بچه‌ها باقی بماند.

◉ حرف آخر این که اگر در هنگام آموزش یک یا چند حس از حواس پنج‌گانه‌ی بچه‌ها را به کار بگیرید، به یادگیری آن‌ها کمک بسیار زیادی می‌کنید. بچه‌ها با لمس کردن، دیدن، بوییدن، چشیدن و شنیدن بسیار بیشتر یاد می‌گیرند تا با سخنرانی‌های خسته کننده.

.
منابع :
. ایرانگان | https://www.irangan.com

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت