نکاتی برای ضبط بهتر صدای خواننده

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

خوانندگی در استودیو با اجرای زنده تفاوت‌های بسیاری دارد. اگر برای ضبط صدا به استودیو رفته باشید متوجه خواهید شد که خوانندگی در استودیو کمی با خوانندگی خارج از اتاق ضبط متفاوت است. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد که با رعایت نکات مهم و کاربردی در ضبط می‌توان عواملی را که تأثیر منفی بر فرایند ضبط صدا در استودیو می‌گذارند را کاهش دهیم.

.

زمان ضبط

زمانی که برای ضبط صدا در استودیو مشخص می‌کنید بهتر است بین ظهر تا غروب باشد ! در این ساعت‌ها صدا و خواننده بهترین بازدهی را خواهد داشت. معمولا ساعات اولیه صبح برای یک ضبط خوب و بی‌نقص نمی تواند مناسب باشد. زیرا در این ساعات ماهیچه‌های حنجره و تار‌های صوتی گرفته و بسته می‌باشند !

اگر برای ساعت 3 یا 4 وقت رزرو کرده اید بهتر است نهار سبک و کم چرب میل کنید ! پر بودن شکم باعث کم شدن فضای مورد نیاز برای ذخیره‌ی نفس و کم شدن بازدهی پرده‌ی دیافراگم خواهد شد.

همچنین غذاهای روغنی و پر چرب ، یا خوراکی‌های ترش یا خیلی شیرین باعث گرفتگی صدا خواهد شد. همچنین نوشیدن قهوه یا نسکافه و استعمال دخانیات مانند سیگار یا قلیان می‌تواند روی صدا و خوانندگی تأثیر منفی داشته باشد.

.

نوشیدن آب

مهم ترین چیزی که باید برای انجام یک ضبط خوب در استودیو به خاطر داشته باشید نوشیدن آب است. البته با دمای اتاق ، نه خیلی سرد نه خیلی گرم. در هنگام رفتن به استودیوی ضبط ، یک بطری آب معدنی ولرم همراه خود داشته باشید.

خشک بودن ماهیچه‌های حنجره و تار‌های صوتی می‌تواند باعث آسیب رسیدن به صدا شود.

البته برای تامین رطوبت کافی مورد نیاز برای تارهای صوتی باید از قبل هم به اندازه‌ی مناسب آب نوشیده باشید.

.

تمرین قبل از ضبط

سعی قبل از اینکه برای ضبط به استودیو بروید ، تمرین قابل قبولی داشته باشید. حفظ کردن متن شعر یا ترانه می‌تواند باعث افزایش کنترل و تسلط در خوانندگی و در نتیجه ضبط بهتر شود. زمانی که از روی نوشته می‌خوانید بخشی از ذهن توسط چشم و حس بینایی درگیر خواندن نوشته می‌شود.

با حفظ بودن شعر ، علاوه بر افزایش احساس در صدا ، کنترل و تمرکز بهتری روی کوک خواندن ، تحریرها و ضرب خواهید داشت ! اما برای احتیاط متن شعر را به صورت تایپ شده همراه خود داشته باشید.

.

خواب خوب و عدم خستگی

یکی دیگر از نکات مهم برای ضبط خوب در استودیو خواب خوب است. کم خوابی و خستگی تأثیر منفی روی صدا و خوانندگی می‌گذارد. بهتر است شب قبل از ضبط به خوبی استراحت کرده باشید. سر حال بودن و انرژی مناسب نقش مهمی در کیفیت اجرا ایفا می‌کند. ساعات شب و نیمه شب چندان برای ضبط مناسب و ایده آل نمی باشد.

.

آرامش در هنگام ضبط

یکی از اشتباهاتی که معمولا افراد کم تجربه مرتکب می‌شوند این است که به صورت گروهی با دوستان خود به استودیو می‌روند. حضور افراد غیر مرتبط با پروژه و کار , باعث شلوغ شدن استدیو و کم شدن تمرکز خواننده و صدابردار می‌شود. برای ضبط خوب در استودیو هر چه تعداد افراد غیرمرتبط با پروژه کمتر باشد بهتر است.

.

نظارت بر ضبط

فرقی نمی کند تازه کار هستید یا حرفه ای , حضور یک شخص با تجربه و صاحب نظر و یک گوش متفاوت و ریز بین می‌تواند اشکالات ضبط را شناسایی کرده و برای اصلاح نواقص پیشنهاداتی مفید ارائه کند. معمولا در استودیوها شخص صدا بردار عمل نظارت بر ضبط را هم انجام می‌دهد.

حضور یک ناظر ضبط که از موسیقی سر رشته کافی داشته باشد می‌تواند باعث بهینه شدن روند ضبط و متمرکز شدن صدا بردار روی وظایف خود در اتاق فرمان شود. به خاطر داشته باشید صدابردار یا مهندس صدا با تمام مهارت‌های خود نمی تواند یک تلفظ و بیان اشتباه را اصطلاح کند.

این گوش ناظر ضبط است که اشکالات ریز در بیان و تلفظ شعر را تشخیص می‌دهد. همچنین تشخیص بیان احساس در تلفظ یک کلمه به عهده‌ی ناظر ضبط می‌باشد. در نهایت یک لاین به عنوان بهترین لاین به مهندس صدا برای میکس و مسترینگ داده می‌شود که باید فاقد هرگونه اشکال باشد. مخصوصا در حس ، بیان و تلفظ کلمات.

.

نحوه‌ی ضبط

نحوه خوانندگی و ضبط صدا در استودیو چگونه است ؟ ضبط صدای خواننده در استودیو به دو روش انجام می‌شود:

⇠ یک ضرب از ابتدا تا پایان

⇠ بیت به بیت یا مصراع به مصراع

البته مواردی هم به صورت کلمه به کلمه مشاهده شده. در کل تکه تکه شدن کار اغلب باعث از بین رفتن حس و صداقت اجرا می‌شود. حرفه ای بودن صدا بردار و ناظر ضبط می‌تواند تا حدودی یکپارچه بودن کار را پوشش دهد.

معمولا خواننده‌های حرفه ای یا نیمه حرفه ای برای برداشت ضبط خوب در استودیو به صورت یک تکه از ابتدا تا انتهای آهنگ را در چند لاین ضبط می‌کنند و بهترین لاین انتخاب می‌شود. نهایتا اگر جایی دچار اشکال باشد با گزینه‌های لاین‌های دیگر می‌تواند تعویض شود. البته رعایت ظرافت صدابردار یا مهندس صدا در این تعویض‌ها نقش بسیار مهمی دارد.

.

تمرکز فکری و حال روحی خوب

⇠ یکی دیگر از نکات مهم برای ضبط صدا در استودیو داشتن حال روحی و روانی مساعد است. اگر به هر طریقی فکر و ذهنتان مشغول به چیزی باشد نمی توانید انتظار یک برداشت و ضبط خوب در استودیو را داشته باشید.

⇠ بهتر است روز و ساعتی را برای ضبط انتخاب کنید که از لحاظ روحی و روانی در حالت خوبی باشید.

و در پایان دوستانی که تا به حال تجربه خوانندگی و ضبط صدا در استودیو را نداشته‌اند ، با چند بار تجربه ضبط و تمرین در فضای استودیو ، تمامی استرس‌های اولیه از بین خواهد رفت. به خاطر داشته باشید که رمز موفقیت در هر کاری تکرار و تمرین است.

.
منابع:
.https://bekhoun.com

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت