1. ازدیاد فرکانسها پایین Low End
زیاد بودن میزان فرکانسهای پایین Low یکی از اشتباهات رایج در میکس است. معمولا این اشتباه بخاطر محیطی است که میکس در آن انجام میشود. ممکن است اتاق از نظر آکوستیک و بازتاب فرکانسی دارای ایراد باشد. و در نتیجه در فرکانسهای پایین میکس ، شاهد ناهماهنگی خواهیم بود. یکی از دلایل محتمل دیگر که باعث ایجاد این اشتباه میشود ، جایگذاری نا مناسب اسپیکر مانیتورینگ هاست.
.
2. طنین آزار دهنده Tremble
از سوی دیگر ، فرکانسهای بالا High نیز مشکلات مخصوص خود را ایجاد میکنند. گرچه ممکن است در میکس ایرادی به گوش نرسد ، ممکن است در مرحلهی مسترینگ شاهد اتفاقات گوناگونی باشیم. برای اینکه این طنینهای آزار دهنده به وجود نیایند ، مطمئن شوید که صدای خواهننده De Ess شده. حتی شاید صداهایی مثل Hi Hat نیز کمی به De-ess نیاز داشته باشند. و در نهایت اغلب میکسها در مراحل پایانی نیازمند مقداری جلابخشی و اصلاح طنینهای آزار دهنده هستند.
.
3. کمبود داینامیک رنج Dynamic Range
⇠ شاید این موضوع بیشترین توجه را در عصر میکس موسیقی به خود جلب کرده. با گذر زمان و باب شدن رادیو و تبلیغات بازرگانی تلوزیونها ، این نتیجه اتخاذ شد که هرچه صدا بلند تر و چاق تر باشد ، شنونده بیشتر جذب خواهد شد. درنتیجه عصر امروز به تکنیکهای کمپرس عجیب و غریبی روی آورده و باعث شده میکسها اغلب پر و چاق باشند.
⇠ مشکل این قضیه درست جایی شروع میشود که پروژهی خود را آمادهی ارسال به مسترینگ میکنید. و سپس از مهندس مسترینگ میشنوید که میکس شما داینامیک رنج کمی دارد و برای مستر شدن محدودیت هایی وجود خواهد داشت.
⇠ برای جلوگیری از این قبیل ایرادها ، سعی کنید صداها به تفکیک و اصولی کمپرس و لیمیت شوند.
.
4. کمبود پنینگ Panning
پنینگ Panning از حیث ایجاد بعد در میکس حائز اهمیت است. با پنینگ اصولی و صحیح میکس شما تمیز و به دور از شلوغی خواهد بود. اگر پنینگ میکس به اندازه نباشد ، مرکز میکس شلوغ خواهد بود. صدا البته که صداهای بخصوصی (مانند کیک ، اسنیر ، وکال و…) باید حتما در مرکز باشند.
.
5. از زمانهای Attack بسیار بالا پرهیز کنید
زمانهای حمله یا Attack بسیار بالا ، مخرب هستند. برخی مهندسین میکس این حالت را دوست دارند زیرا داینامیک رنج ترک را در دست میگیرد. اما این کار یک سری ایراد عمده دارد. از جمله این ایرادها : بیروح شدن موسیقی ، فاصله دار شدن ، کثیف شدن و غیره.
.
6. اختلالات فاز Phase
⇠ از آنجایی که امروزه بشتر DAWها امکان ضبط ترکهای نامحدود را ممکن کردهاند ، ممکن است وسوسه شویم که هرچیزی را استریو ضبط کنیم. اما در این جا باید بسیار مراقب اختلالات فرکانسی باشیم. باید ترکهای استریو را به صورت سولو Solo بررسی کنیم و مطمئن شویم که اختلالات فرکانسی باعت ساکت شدن برخی ترکها (بدلیل میکروفون گزاری غلط) نشوند.
⇠ از جمله قربانیان دیگر اختلالات فاز : ریوربها ، صداهای پد ، کیبورد و غیره.
.
7. جایگزاری ضعیف صدای خواننده Vocal
جایگزاری ضعیف صدای خواننده از اشتباهات رایج در میکس است. هرچند این کار بسیار دشوار است ، یکی از راههای تشخیص جایگزاری صحیح وکال ، انجام چند میکس متفاوت با وکال است. در نهایت تصمیم با شماست.
.
منابع:
.http://wavezstudio.com
.