معبد بتکده شوداگون، میانمار

  • درباره

تور گردشگری مجازی:

معبد بتکده شوداگون، میانمار

میانمار یکی از مرموزترین کشورهای جهان است. این کشور با هند، بنگلادش، چین، لائوس و تایلند همسایه است. هر یک از این مقاصد (به جز، شاید، برای بنگلادش) پر از گردشگران است. اما میانمار خارج از مسیرهای معمول توریستی باقی مانده است. هیچ پرواز مستقیمی از روسیه وجود ندارد، ویزای میانمار ساده‌ترین راه برای گرفتن نیست، ناگفته نماند که واقعاً توسط آژانس‌های مسافرتی تبلیغ نمی شود. به همین دلیل است که این مقصد شگفت انگیز برای جهان ناشناخته مانده است.

اینکه بگوییم با نرفتن به آنجا خیلی چیزها را از دست می‌دهیم، دست کم گرفته شده است (وقتی پانورامای ما را ببینید متوجه خواهید شد که چرا). این کشور با قدمت یک قرن آثار بی‌شماری را حفظ کرده است و به حق آن را “کشور طلایی” یا “سرزمین بتکده‌های طلایی” می‌نامند. در آنجا حدود 2500 بتکده وجود دارد. در واقع، کل کشور یک ذخیره‌گاه باستان‌شناسی عظیم است که میراث تمدن‌های باستانی را حفظ می‌کند.

بتکده شوداگون در غروب

البته، توصیف هزاران بتکده و دیگر مکان‌های دیدنی میانمار تنها در یک مقاله و نشان دادن همه آن‌ها در یک چرخه پانوراما غیرممکن است. بنابراین ما قصد داریم فقط دربارهٔ برجسته‌ترین بنای تاریخی، بتکده شوداگون (استوپا) به شما بگوییم.

استوپا گنبدی است که نماد تعالیم بودا است. معمولا استوپاها به عنوان زیارتگاه بودایی و مخزن متون مقدس بودایی عمل می‌کنند. برخی استوپاها ظروف مختلفی را با تکه‌های لباس بودا یا موهای او پنهان می‌کنند. بالای استوپاها مناره‌هایی شبیه چتر قرار دارند که نمادی از محافظت در برابر پرتوهای جهل هستند. زنگ‌ها روی استوپاها آویزان هستند تا نماد انجام برخی کارهای خوب را بیان کنند.

پایتخت میانمار، یانگون (رانگون) به‌خاطر معروف‌ترین استوپا در این کشور، بتکده شوداگون، همراه با مجموعه معبدی در اطراف آن شناخته شده است. قدمت این بناها چند هزار سال از خود شهر بیشتر است. این نام از «شوه» (برمه‌ای به معنای «طلا») و «داگون» گرفته شده است (قبلا این سکونتگاه در جایی قرار داشت که یانگون امروزی وجود دارد).

بتکده شوداگون، نمای نزدیک

طبق افسانه‌ای عرفانی و در عین حال فراموش شده، در زمان‌های قدیم این مکان محل نگهداری آثار سه پیشین بودا بود: عصای کاکوساندی، فیلتر آب کوناگامانا و تکه‌ای از تونیک کاساپا.

یک روز برادران ناشناس چند تار موی بودا را از هند بردند، اما در طول سفر چندین بار مورد حمله و سرقت قرارگرفتند. با این حال، آن‌ها توانستند بخشی از گنج مقدس را تحویل دهند – آن‌ها هشت تار موی بنیانگذار بودیسم را به میانمار آوردند.

جشن بزرگی برای بزرگداشت این رویداد برگزار شد. لرد ساکا و چهار روح از بهشت ​​فرود آمدند تا مکانی شایسته برای نگهداری موهای بودا انتخاب کنند. آنها به کشف سه مکان مقدس فراموش شده کمک کردند و در نتیجه تصمیم گرفته شد که همه اشیاء مقدس با افتخارات مناسب‌ درکنار هم نگهداری شوند.

بنابراین، شوداگون تنها معبدی در جهان است که چهار یادگار بودایی با این ارزش را در خود جای داده است. علاوه بر این، این یکی از معدود ساختارهایی است که در طول زندگی بودا ایجاد شده است.

این بنا با دقت و دقت فراوان توسط برمه‌های باستانی تولید شده است. روی تپه‌ای در نزدیکی داگون حفره‌ای حفر کردند، مقبره‌ای ساختند و آن را با صفحه‌ای طلایی پوشاندند. چندین استوپا که از مواد مختلف ساخته شده بود یکی یکی بر روی آن نصب شده بود: طلا، نقره، قلع، مس، سرب، مرمر، آهن و آجر.

بتکده شوداگون

بتکده شوداگون تنها در سال 1774 به ارتفاع فعلی خود رسید. پس از چندین بار بازسازی توسط پادشاه هسین بیوشین، ارتفاع آن به 99 متر از صفحه رسید. در همان زمان، بتکده شوداگون به شکلی که اکنون به‌نظر می‌رسد، ظاهر شد.

تمام شصت و هشت استوپای اطراف طلاکاری شده اند، درحالی‌که خود شوداگون از بالا به پایین با صفحات طلایی پوشانده شده است. 8000 بشقاب طلا، 5000 الماس، 2000 سنگ جواهر و سنگ‌های نیمه قیمتی برای تزئین بتکده اصلی استفاده شده است.

بنابراین تعجب آور نیست که استوپا در طول سال‌ها به طور مکرر غارت شد و برخی از قسمت‌های آن مانند زنگ سیصد ساله که با جواهرات پوشانده شده بود اکنون از بین رفته است. با این حال، بتکده شوداگون در میانمار زنده مانده است تا روزهای ما را در شکوه کامل خود ببیند.

ناقوس‌هایی در امتداد محیط مجموعه معبد با پتک‌های چوبی آویزان هستند. اعتقاد بر این است که اگر آرزویی بکنید و سه بار زنگ را بزنید، آن آرزو محقق خواهد شد. بنابراین اینجا و آنجا همیشه می‌توانید صدای زنگ را در دوردست بشنوید.

این نقطه عطف میانمار نمایانگر این کشور است، مانند کرملین مسکو که نماینده روسیه است، یا کوه فوجی نماینده ژاپن است. مجموعه معبد شوداگون یکی از بزرگترین مجموعه‌های معماری نه تنها در میانمار، بلکه در تمام جنوب شرقی آسیا است. شما همیشه می‌توانید مخروط طلایی استوپای مرکزی را در ده‌ها کیلومتر دورتر از یانگون، هم از دریا و هم از خشکی ببینید.

سیاره شوداگون

برای رسیدن به بتکده باید از بلندترین تپه بالا بروید. اما فناوری‌های مدرن این کار را بسیار آسان‌تر کرده‌اند: یک پله برقی می‌تواند شما را به Scwedagon برساند. و برای کسانی از شما که هزاران مایل از این بنای تاریخی شگفت انگیز فاصله دارید، فرصتی عالی برای دیدن آن از ارتفاعات پانورامای ما وجود دارد.

عکاسی توسط  استانیسلاو سدوف  و  دیمیتری مویزینکو

*️⃣ قبل از اجرای “معبد بتکده شوداگون، میانمار” لطفاً این بخش را مطالعه فرمائید.

1️⃣ درصورت استفاده از فیلترشکن/پروکسی روی دستگاه خود، بهتر است آن را غیرفعال کنید.

2️⃣ درصورت وجود هرگونه مشکل در پخش، لطفاً از طریق گزینه [گزارش ایراد] ، مورد را به ما اطلاع دهید.

3️⃣ برای [نمایش‌تمام‌صفحه]، می‌توانید با اشاره روی دکمه زیر و برای خروج نیز از دکمه‌های [►] یا [Esc] استفاده نمائید.

★★★★★ برای مشاهده و تماشای پخش آنلاین و دانلود رایگان معبد بتکده شوداگون، میانمار بر روی لینک اشاره نمایید …