راهنمای شروع کسب و کار عکاسی (قسمت دوم: جذب مشتری)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

راهنمای شروع کسب و کار عکاسی (قسمت دوم: جذب مشتری)
همانطور که در قسمت قبل اشاره گردید برای راه اندازی یک کسب‌وکار عکاسی باید سه گام بردارید:
1. برنامه ریزی
2. جذب مشتری
3. توسعه کسب‌وکار

در مورد برنامه ریزی و 8 مرحله کاری که باید انجام بدهید به تفصیل توضیحاتی ارائه کردیم. در این مطلب می‌خواهیم به جذب مشتری بپردازیم، چیزی که اگر سخت‌ترین نباشد مهم‌ترین قسمت راه‌اندازی یک کسب و کار عکاسی است و شاید سنجشی برای میزان موفقیت آن به شمار رود.

جذب مشتری

خب تا اینجای کار شما بیزنس پلن خود را آماده کرده‌اید، هزینه‌ها را برآورد کرده و دست‌کم یک منبع مالی پیدا کرده‌اید، ابزارهای اولیه را خریده‌اید و به پشتوانه تجربه حرفه‌ای‌تان و با طراحی وبسایت آماده ارائه خدمات به مشتری شده‌اید. اما برای جذب مشتری چه کارهایی باید انجام دهید؟

2.1 برند خود را طراحی کنید
مهمترین دلیلی که باید برای ساخت برند شخصی در نظر داشته باشید این است که به شما کمک می‌کند تا متمایز از دیگران جلوه کنید. این نکته را نباید فراموش کنید که شما نمی‌توانید برای همه افراد که سلیقه‌ها و درخواست‌های متفاوت دارند همه چیز را فراهم کنید. اگر به چنین تفکری پیش بروید حتما شکست می‌خورید. برای جذب مشتری باید برند و استایل خاص خود را پیدا کنید و با آن خود را به مشتری بشناسانید.

2.2 زمانی را به شبکه‌سازی اختصاص دهید
به عنوان یک عکاس و صاحب کسب و کار تازه به شبکه و بستری نیاز دارید که خود را بشناسانید.
ممکن است شما بهترین عکاس روی زمین باشید، اما تنها در صورتی خوب بودن شما جلوه پیدا می‌کند و به مشتری و درآمد ختم می‌شود که مردم شما را بشناسند. به هر گروه هنری، شبکه اجتماعی آنلاین یا هر راه ارتباطی دیگری که می‌توانید، بپیوندید و سعی کنید خودتان و هنر، توانایی و ایده‌هایتان را به دیگران بشناسانید.

2.3 خونگرم و مردمی باشید
برای آنکه یک عکاس خوب و موفق باشید، داشتن جوایز بسیار از مسابقات متعدد کافی نیست، شما باید مشتری‌هایتان را بشناسید و مهارت برخورد با آن‌ها را بدانید. بدین ترتیب نه تنها مشتری به شما اعتماد می‌کند بلکه شما می‌توانید نتایج بهتری در عکس‌هایتان به دست آورید. به علاوه این که هر تجربه خوب برای مشتری به معرفی شما به مشتری‌های بعدی ختم خواهد شد.
اگر می‌توانید و شرایط آن مهیاست با مشتری‌هایتان پیش از عکاسی ملاقات داشته باشید. در این ملاقات می‌توانید ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنید و حتی چند عکس تمرینی بگیرید تا آن‌ها را برای روز بزرگ آماده کنید. البته چنین کاری برای مراسم خاصی همچون عروسی، نامزدی کارایی دارد. اگر قصد شما عکاسی از عروسی نیست می‌توانید به گپ و گفتی دوستانه بسنده کنید. به هر حال فراموش نکنید که برقرار کردن رابطه دوستانه و اعتماد همیشه یک راهکار خوب در همه مشاغل است. این نکته را هم فراموش نکنید که هدف شما تنها فروش عکس نیست و قصد دارید تجربه‌ هم کسب کنید تا بتوانید آن را در اختیار مشتری‌های بعدی هم قرار دهید.

2.4 برای دوستان و خانواده یک قانون خاص بگذارید
شکی نیست که اولین مشتری‌های شما دوستان و خانواده شما باشند. البته که هیچ اشکالی در این موضوع نیست و حتما به شما توصیه می‌کنیم که به آن‌ها تخفیف‌های ویژه بدهید. اما در عین حال فراموش نکنید که کسب و کار عکاسی منبع درآمد شما برای گذران زندگی‌ست پس بهتر است پیش از تخفیف دادن یک قانون خوب برای این دست مشتری‌ها داشته باشید تا ضرری را متحمل نشوید.

2.5 از یک رسانه خاص برای تبلیغ خود استفاده کنید
شبکه‌های اجتماعی یک ابزار خوب برای تبلیغات به شمار می‌روند. از یک یا دو شبکه استفاده کنید و کار خود را به دیگران نشان دهید. فیسبوک شاید یک ابزار خوب باشد اما شبکه‌هایی که بیشتر به هنرهای بصری و دیداری در ارتباط هستند نقش موثرتری می‌توانند ایفا کنند. شبکه‌هایی نظیر اینستاگرام، فلیکر، 500px و غیره. چنین شبکه‌هایی به شما امکان می‌دهند تا ترندهای روز را بهتر بشناسید، نمونه‌ کار از عکاس‌های خوب بیشتری ببینید و با سلیقه مشتری آشناتر شوید و همچنین کار خود را نیز به دیگران بشناسانید و برند خود را به دنبال‌کننده‌های بیشتری معرفی کنید.

در قسمت قبل درباره قدم‌های اولیه برای راه‌اندازی کسب‌وکار عکاسی و برنامه‌های لازم صحبت کردیم؛ این قسمت را به جذب مشتری اختصاص داریم و در قسمت بعد در مورد راهکارها و استراتژی توسعه کسب و کار عکاسی نکات بیشتری را در اختیار شما دوستان قرار خواهیم داد. اگر شما هم تجربه‌ای در راه اندازی یک کسب و کار عکاسی یا هر استارت‌‌‌آپ مشابه دیگر داشته‌اید آن را به ما و خوانندگان هزارویک‌بوم به اشتراک بگذارید.

راهنمای شروع کسب و کار عکاسی (قسمت اول: برنامه ریزی)
راهنمای شروع کسب و کار عکاسی (قسمت دوم: جذب مشتری)
راهنمای شروع کسب و کار عکاسی (قسمت سوم: توسعه کسب‌وکار)


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت