راهنمای شروع کسب و کار عکاسی (قسمت اول: برنامه ریزی)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

راهنمای شروع کسب و کار عکاسی (قسمت اول: برنامه ریزی)
شاید شما هم ایده‌های خلاقانه‌ای در هنر عکاسی داشته باشید و حتی بخواهید کسب و کار عکاسی خودتان را راه بیاندازید. نگران نباشید، شما تنها نیستید.
این روزها عکاسی یک حرفه و سرگرمی معروف و پرطرفدار است. در طی دهه گذشته دوربین‌هایی با قیمت‌های مناسب‌تر به بازار عرضه شدند و افراد بیشتری توانایی خرید آن‌ها را به دست آوردند. در نتیجه هرکسی عکاس شده است. اما این موضوع به معنی این نیست که شما نباید آرزوی داشتن کسب‌وکار عکاسی را در سر نپروانید یا آن را از خاطر ببرید. بلکه برعکس به این معناست که باید برای رسیدن به آنچه می‌خواهید تلاش بیشتری کنید و راه درست‌تری را در پیش بگیرید.

برای آنکه به شما در راه رسیده با این هدف کمک کرده باشیم، نکات مختلفی را از افراد موفق این راه جمع آوری کرده و آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.
برای راه اندازی یک کسب‌وکار عکاسی شما باید سه گام بردارید: 1. برنامه ریزی 2. جذب مشتری 3. توسعه کسب‌وکار. هر یک از این سه مرحله دارای گام‌های دیگری هستند که در ادامه به تقصیل توضیح می‌دهیم.

همچنین در یک اینفوگرافی برایتان گفته‌ایم که برای آنکه عکاس حرفه‌ای شوید چه مراحلی را باید پشت سر بگذارید. دانستن این نکات به برنامه‌ریزی و هدفمند شدن پیشه شما نیز کمک به سزایی خواهد کرد. این اینفوگرافی را می‌توانید از اینجا ببینید.

برنامه ریزی

پیش از آنکه دوربین بخرید و سایت خود را راه‌اندازی کنید، خوب است که کمی آماده باشید. برای این منظور کارهای زیر را باید انجام دهید.

1.1 بیزنس پلن آماده کنید
اگر برایتان این سوال پیش آمده که «بیزن‌پلن یا طرح کسب و کار چیست؟» کمی صبر کنید تا آن را به شکلی ساده برایتان توضیح دهم. در یک تعریف ساده بیزنس‌پلن در واقع یک راهنماست. یک نقشه راه برای کسب‌و‌کار شما است تا اهداف و جزییات مربوطه برای دستیابی به آن هدف را به صورت اجمالی بیان کند.

هر کارآفرینی که این راه را پیموده باشد قطعا اولین چیزی که به شما خواهد گفت این است که باید افکارتان را روی کاغذ پیاده سازی کنید. سپس از این مستندات که جزییات نقشه و کار شما هستند، برای توصیف راه‌های درآمد و سوددهی ایده خود بهره بگیرید. این طرح کسب‌وکار شامل هزینه‌های جاری و آتی، نقدینگی‌ها، سهام، مالکیت، رقبا و چنین مباحثی را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

همانطور که گفته شد این روزها عکاسی یک رقابت تنگاتنگ است برای آنکه موفق باشید و درآمد خوبی داشته باشید باید تفکر خوبی داشته باشید و همه ایده‌ها و نکات تجاری مربوطه را در نظر نگه دارید.

1.2 هزینه‌های مورد نیاز استارت‌آپ خود را برآورد و تهیه کنید
بخشی از طرح کسب‌وکار شما برآورد میزان هزینه‌هایی است که برای راه اندازی کار خود نیاز دارید. مانند هزینه‌های خرید تجهیزات عکاس، مجوزهای مربوطه، بیمه، و همینطور راه اندازی و طراحی وبسایت و احتمالا یک برنامه حسابداری عکاسی.
اما در مورد استودیوی عکاسی چطور؟ آیا قصد دارید که یک اداره و محل کار فیزیکی مشخص داشته باشید یا می‌خواهید بصورت مستقل و از منزل خود کار کنید. در صورتی که نیاز به استودیوی عکاسی داشته باشید باید هزینه‌هلی مربوط به آن را نیز لحاظ کنید. در غیر اینصورت پیشنهاد می‌کنم نگاهی به این مطلب داشته باشید.

برای محاسبه هزینه‌های راه اندازی کسب‌وکار عکاسی شاید استفاده از یک ابزاری مانند ماشین حساب آنلاین ایده بدی نباشد.

1.3 یک منبع مالی پیدا کنید
اگر شما برای راه اندازی کسب‌وکارتان پول کافی پس انداز دارید که نیازی به پیدا کردن منبع مالی ندارید اما بیشتر کارآفرینان تازه‌کار به کمک مالی احتیاج دارید. یک تخقیقی که در National Knowledge Commission انجام شده نشان می‌دهد که 63٪ کارآفرینان خودشان هزینه‌های کسب‌وکارشان را تامین کرده‌اند. البته این موضوع هرگز به این معنی نیست که آن‌ها تمام پول مورد نیاز را در حساب بانکی‌شان داشته‌اند. همین گزارش نشان می‌دهد که نیمی از این افراد مبلغ مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری سایتشان را از دوستان و خانواده قرض کرده‌اند و یا از آن‌ها درخواست کمک و پشتیبانی کرده‌اند.
به هر حال چه از بانک وام بگیرید، چه از خانواده و دوست کمک بگیرید، باید آن را پیش از راه اندازی کسب و کارتان به نتیجه رسانده باشید.

1.4 در مورد هزینه‌های شخصی خودتان نیز فکر کنید
اگر کارتان را به تازگی شروع کرده‌اید، قطعا یک شبه به موفقیت نمی‌رسید. کسانی بوده‌اند تا برای آنکه به درآمد کافی برای پرداخت هزینه‌هایشان برسند بیش از 18 ماه زمان گذاشته‌اند. به همین دلیل باید به فکر منبع درآمد جانبی، مانند شغل دوم، برای مخارج جاری زندگیتان باشید.

1.5 تجربه کار حرفه‌ای داشته باشید
برای آنکه به مشتری‌هایتان نشان دهید که یک عکاس حرفه‌ای هستند خوب است که نمونه کارهای حرفه‌ای داشته باشید و آن‌ها را در یک یا چند پورتفولیو آماده کرده باشید.

1.6 دوربین را خریداری کنید
وقتی به مرحله خرید دوربین رسیدید، یادتان باشد که دست کم به دو دوربین، دو لنز با کیفیت بالا، دو فلاش و نرم افزار فوتوشاپ یا لایت‌روم برای ویرایش حرفه‌ای عکس‌ها نیاز خواهید داشت. چرا دو دوربین؟ چون لازم است که همیشه یک نسخه پشتیبان از ابزارهایتان داشته باشید؛ حتی اگر چیزهایی که می‌خرید بسیار نو و مرغوب باشند.
اگر قصد دارید لنز یا دوربین دست دوم بخرید خوب است که نکاتی را پیش از خرید مدنظر قرار دهید و از سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

1.7 یک طرح برای قیمت‌ها آماده کنید
برای خدماتی که ارائه می‌دهید چه قیمتی در نظر دارید؟ پاسخ به این سوال برای عکاس‌ها کمی دشوار است مخصوصا اگر کارتان را تازه شروع کرده باشید. ابتدا بررسی کنید که یک ساعت زمان چقدر برایتان ارزش دارد. بعد مثلا به ازای هر یک ساعتی که عکاسی می‌کنید، سه ساعت زمان برای ویرایش عکس اختصاص می‌دهید؛ لازم است آن را هم برای قیمت گذاری در نظر داشته باشید.

1.8 برای کسب‌وکار عکاسی خودتان، یک وبسایت جذاب راه اندازی کنید
پس از آنکه یک نام مناسب برای کسب‌وکارتان پیدا کردید وقت آن رسیده است که وبسایتتان را طراحی کنید. تمپلیت‌های آماده و رایگان زیادی برای این کار وجود دارند اما فراموش نکنید که وبسایت شما نمایانگر کار شما و کیفیت آن است و باید به اندازه کافی تاثیرگذار و جذاب باشد. پس بهتر است از یک حرفه‌ای بخواهید تا آن را برایتان آماده کند.

راهنمای شروع کسب و کار عکاسی (قسمت اول: برنامه ریزی)
راهنمای شروع کسب و کار عکاسی (قسمت دوم: جذب مشتری)
راهنمای شروع کسب و کار عکاسی (قسمت سوم: توسعه کسب‌وکار)


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت