راهنمای شروع کسب و کار عکاسی (قسمت سوم: توسعه کسب‌وکار)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

راهنمای شروع کسب و کار عکاسی (قسمت سوم: توسعه کسب‌وکار)
همانطور که در مطالب قبلی اشاره کردیم، راه اندازی کسب و کار عکاسی همانند سایر مشاغل، نیاز به چند گام اولیه دارد. در اولین گام باید برای کار و هدف خود برنامه ریزی کنید. پس از آنکه با اهداف و برنامه مشخص کار خود را آغاز کردید لازم است تا از کسب و کار خود به درآمد برسید. در این مرحله از کار نیازمند جذب مشتری هستید. همانطور که اشاره کردیم مشتری‌های اولیه هر کسب و کاری، دوستان و آشنایان هستند؛ اما اگر می‌خواهید در کار خود موفق باشید باید به توسعه کسب‌وکار خود بیاندیشید.

1. برای بازاریابی سرمایه‌گذاری کنید
Jane Goodrich، عکاس کودک و مقیم نیویورک می‌گوید: «یکی از بهترین راه‌ها برای توسعه کسب‌وکار این است که بیش از هرچیز در بازاریابی سرمایه گذاری کنید.

2. تبلیغات گوگل
یک راه استفاده از تبلیغات Google ads است که در برخی موارد در ایران محدودیت‌هایی اعمال می‌شود. اما برای آنکه ترافیک سایت خود را بالا ببرید راهکارهای بسیار دیگری نیز وجود دارد که توصیه می‌کنیم حتما آن‌ها را مد نظر داشته باشید.

3. با سازمان‌ها و موسسه‌های خیریه همکاری کنید
در بسیاری مواقع برنامه‌هایی توسط موسسه‌های خیریه پیشنهاد می‌شود و به منظور کمک به آن‌ها می‌توان نمایشگاه‌ها یا مزایده‌هایی را برپا کرد. این کار نه تنها به نفع سازمان مذکور است، بلکه به مطرح شدن نام شما پیش افراد ثروتمند و یا دوستدار هنر مطرح می‌شود.

4. لیست ایمیل آماده کنید و دائم به آن اضافه کنید
یک لیست از ایمیل مشتری‌ها تهیه کنید و ماهانه برای آن‌ها خبرنامه ارسال کنید. این خبرنامه یک ابزار خیلی خوب برای مارکتینگ به شمار می‌رود. علاوه بر این که دائم به مشتری‌هایتان نام خود را متذکر می‌شوید، یک راه خوب برای نشان دادن تغییرات، پیشرفت و توسعه کسب‌و‌کار شما نیز هست.

5. از نوشتن و به روز رسانی بلاگ غافل نشوید
بلاگ یکی از بهترین راه‌های موفقیت و توسعه کسب‌وکار است. یک پلتفرم رایگان و در دسترس برای همه کسانی که به عکاسی علاقه دارند و شما می‌توانید استعداد و هنر خود را در معرض دید آن‌ها قرار دهید.

6. پس انداز کنید
تا کسب‌وکار شما به سوددهی مطلوب برسد زمانی طول خواهد کشید. این که این زمان دقیقا چقدر است نامعلوم است پس بهتر است مقداری پس‌انداز برای خودتان کنار بگذارید. اگر یکی دو ماه خوب کار کردید پول بیشتری پس انداز کنید زیرا ماه‌هایی هم وجود دارد که ممکن است مشتری آنقدری که انتظار می‌رود نداشته باشید.

7. برای توسعه کسب‌وکار دوباره در آن سرمایه‌گذاری کنید
هر وقت کارتان به مرحله‌ای رسید که حداقل سه ماه متوالی درآمد خوب و چشمگیر داشتید به سرمایه‌گذاری مجدد فکر کنید. مثلا لنزهای تازه بخرید یا نرم‌افزارهای بهتری برای ویرایش عکس استفاده کنید. این‌ها تکنولوژی‌هایی هستند که می‌توانند به توسعه کسب‌وکار شما کمک کنند. برای آنکه تصمیم خوب و عاقلانه‌ای بگیرید، یک لیست از چیزهایی که نیاز دارید تهیه کنید و آن‌ها را اولویت بندی کنید. سپس از مغازه‌ها و سایت‌هایی که می‌شناسید یک لیست قیمت تهیه کنید و بهترین اجناس را با بهترین قیمت تهیه کنید.

8. تنوع داشته باشید
با گذشت زمان لازم است تا شما چیزهایی را به لیست خدماتتان اضافه کنید. مثلا اگر از عکاسی از کودک می‌کنید می‌توانید عکاسی از نوزاد یا مادران باردار را نیز به آن‌ها اضافه کنید. بدین ترتیب می‌توانید مشتری‌های بیشتری داشته باشید و درآمد خود را افزایش دهید.

9. از آموختن غافل نشوید
به خاطر داشته باشید که عکاسی علاوه بر آن که یک هنر است، با تکنولوژی نیست بسیار آمیخته است و شما اگر می‌خواهید در کار خود موفق باشید باید دائم دانش خود را به روز نگه دارید و مهارت‌های تازه بیاموزید. این کار را می‌توانید با شرکت در کلاس‌های آموزشی، تماشای ویدئوهای آنلاین، خواندن بلاگ‌های عکاسی و غیره انجام دهید.

10. یک همکار یا وردست استخدام کنید
در ابتدای کار شما باید همه مسوولیت‌ها را خودتان برعهده بگیرید. از عکس گرفتن و ویرایش آن‌ها و پاسخگویی به مشتری و بازاریابی. زیرا تامین هزینه‌های اضافه در ابتدای کار که هنوز رونق چندانی نگرفته‌اید کمی دشوار است. بعد کم کم که نقاط ضعف و قوت خود را شناختید می‌توانید یک نفر را استخدام کنید تا به شما کمک کند. مثلا اگر خوب عکس می‌گیرید اما ویراستار خوبی نیستید یک نفر را برای این منظور پیدا کنید. می‌توانید از کسانی که بطور مستقل (freelance) کار می‌کنند نیز استفاده کنید تا بخشی از هزینه‌های مربوط به بیمه و مالیات کاهش پیدا کند.

این مطلب آخرین قسمت از مجموعه مطالب راه‌اندازی کسب و کار عکاسی بود. امیدواریم که به شما در راه اندازی کار تازه‌تان کمک کرده باشد و ایده‌هایی برای بهتر شدن تجارت شما فراهم شود. اگر شما تجربه‌ای دارید آن را با خوانندگان و کسانی که دوست دارند این کار را شروع کنند، در میان بگذارید.

راهنمای شروع کسب و کار عکاسی (قسمت اول: برنامه ریزی)
راهنمای شروع کسب و کار عکاسی (قسمت دوم: جذب مشتری)
راهنمای شروع کسب و کار عکاسی (قسمت سوم: توسعه کسب‌وکار)


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت