• درباره

📻 کتاب صوتی:

از سی‌مرغ تا سیمرغ – بخش1 ~منطق‌الطیر

پایه داستان این است که جمعی از پرندگان در جلسه‌ای، برای انتخاب پادشاهی برای خود به اجماع می‌رسند. پس از بحث فراوان سیمرغ را برای این کار نامزد می‌کنند و برای یافتنش به راه می‌افتند. اما در راه هریک به دلیلی جان می‌بازد و فقط سی (30) مرغ به سیمرغ می‌رسند و آن‌جا درمی‌یابند که طالب و مطلوب یکی است؛ درواقع «سیمرغ» همان سی مرغ هستند که پس از عبور از هفت وادی «سیمرغ» می‌شوند.

منطق‌الطیر را می‌توان شاهکار ادبیات در جهان برشمرد، این داستان شعرگونه لایه‌های پنهانی را در خود دارد، شنونده ابتدا داستان تعدادی پرنده را دنبال میکند اما هرچقدر که داستان جلوتر می‌رود بیشتر این پرندگان را شبیه به انسانها حس می‌کند، شخصیتهای داستان به دنبال سیمرغ نجات دهنده میگردند تا از ظلمت رهایشان کند، اما این خودشان هستند که موجب ظلمت‌شان شده‌اند و میبایست خودشان همان نجات دهنده خویش باشند. این داستان پر فراز و نشیب از داستان‌های کوچک دیگری نیز درون خود تشکیل شده است که شنونده را به دنیایی حیرت انگیز پیش می‌برد. چنین داستان‌هایی در ادبیات جهان، کم‌نظیر بلکه بی‌نظیر است و مایه‌ی افتخار سرزمین ایران و ادبیات پارسی می‌باشد.

منطِقُ‌الطَّیِّر یا مقامات‌الطیور منظومه‌ای است از حکیم عطار نیشابوری است که به زبان شعر پارسی در قالب مثنوی در بحر رمل مسدس مقصور (محذوف) سروده شده‌است. کار سرودن این مثنوی در قرن ششم هجری قمری (1177 میلادی) پایان یافته‌است. ابیات این مثنوی را معمولاً بین 4٬300 تا 4٬600 بیت دانسته‌اند. منطق‌الطیر از مثنوی‌های تمثیلی عرفان اسلامی به‌شمار می‌آید. مراحل و منازل در راه پوییدن و جُستن عرفان یعنی شناختن رازهای هستی در منطق‌الطّیر عطار هفت منزل است. او این هفت منزل را هفت وادی یا هفت شهر عشق می‌نامد.

هنرمندان مجموعه: امیرمحمد صمصامی کارگردان برنامه در نقش بلبل- مریم شیرزاد راوی داستان – پرویز بهرام درنقش هدهد – نرگس پولادوند درنقش گنجشک – علیرضا باشکندی درنقش بوتیمار مرغ غمخوار – پریسا جمالی درنقش طاووس – بیژن علیمحمدی درنقش جغد – زهرا کوهساری درنقش طوطی – منوچهر زنده دل و همت مومیوند درنقش باز خوش پرواز – متانت اسماعیلی درنقش کبک – محسن یارمحمدی درمقام نویسنده و کارشناس محتوایی – احمد احمدی درمقام صدابردار – ناهید گودرزی درمقام سردبیر و تهیه کننده – بهروز رضوی درمقام گوینده تیتراژ پایانی داستان

در این پادکست قسمت‌های 1 تا 10 از جلد اول را می‌شنویم، امیدواریم لذت ببرید.

منبع: شنوتو

*️⃣ راهنمای پخش “از سی‌مرغ تا سیمرغ – بخش1 ~منطق‌الطیر” در تماشاخانه و مدیاکلاب لیلیت

1️⃣ درصورت استفاده از فیلترشکن/پروکسی روی دستگاه خود، بهتر است آن را غیرفعال کنید!

2️⃣ پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی از سایت داخلی بصورت رایگان اشتراک‌گذاری گردیده است، که نام منبع آن در پایین توضیحات درج گردیده است. بنابراین محاسبه میزان ترافیک مصرفی اینترنت، طبق مصرف «سایت منبع» محاسبه می‌شود و پلتفرم لیلیت هیچگونه نقش و دخالتی در نحوه محاسبه آن نداشته و متعاقباً هیچگونه سود و منفعتی از آن کسب نمی‌کند.

3️⃣ درصورت وجود هرگونه مشکل در پخش، لطفاً از طریق گزینه [پیام‌گیر گوشه چپ صفحه] ، مورد را به ما اطلاع دهید.

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت