در یک جمله به تابلوهای بزرگ چاپ شده بنر گفته میشود.
بنر روش انتقال پیام تبلیغاتی است که طرح گرافیکی دارد و شامل تصاویر و متون است. در واقع بنر یک پرچم است که یک پیغام، لگو، سمبل را به مخاطبان خودمنتقل میکند. امروزه بنرها تبلیغاتی یکی از کارآمدترین و موثرترین روشهای تبلیغات است. ارائه پیام تبلیغات در قالب و فرمت گرافیک و با شیوه هنری، شمای کلی بنر میباشد. بنرها همانند پوسترها جهت تبلیغات طراحی و چاپ میگردند و پیام تبلیغاتی خود را در قالب یک طرح هنری و گرافیکی به مخاطب عرضه میدارند.
متون به کار رفته در طراحی بنرها اغلب تبلیغاتی است و از جملات زیبا و آراسته در آن استفاده میگردد. هزینه طراحی و چاپ بنرها معمولا از پوسترها ارزانتر هستند. بنر بیشتر استفاده تبلیغاتی و از نوع بیرونی دارد ،هر چند تبلیغات از طریق بنرتنها راهکار تبلیغ نیست ولی این روش هم مزایا و محدودیتهای خاص خود را دارد.
دسته بندی بنرهای تبلیغاتی
امروز بنر به عنوان یکی از اصلیترین ابزارهای تبلیغات شناخته شده است. بنر به علت داشتن مزایایی همچون ارزان بودن نسبت به بقیه ابزارهای تبلیغاتی، چاپ سریع، دسترسی آسان و تنوع زیاد، کاربردهای زیادی دارد. از جمله دسته بندی بنرهای تبلیغاتی به شرح ذیل میباشد:
طرحهای فرهنگی
مناسبتهای مذهبی
رویدادهای اجتماعی و
رویدادهای ملی و بینالمللی
کاربرد در اتحادیههای صنفی
کاربرد در کسب و کار
انواع چاپ بنرهای تبلیغاتی
سالونت: جوهرهای سالونت چاپی سریعتر و ارزانتر با کیفیت بالا ارائه میدهد.
اکوسالونت: مزیت جوهرهای اکوسالونت علاوه بر بی خطر بودن، کیفیت بالای تصاویر چاپی است ودلیل آن را میتوان در ریز بودن قطرات جوهرافشان شده (پیکولیتر) دانست.
نوع اجرای بنر
بنر بر اساس نوع کاربرد و معرفی به شکلهای مختلفی بکار میرود که مهمترین آنها شامل موارد ذیل میباشد:
بنر تبلیغاتی
پارچه نویسی
بیلبوردهای شهری
بیلبوردهای غیر دولتی و شخصی
زمان بندی اجرای بنر تبلیغاتی
اجرای بنر تبلیغاتی بر اساس مناسبتها و رویدادهای گوناگون زمانبندی مختلفی نیز دارد و بدین صورت که هنگام برگزاری جشنهای و یا عزاداریهای مذهبی از سه الی چهار روز قبلتر برافراشته میگردد و تا چند روز آخر همان هفته برداشته میشود.
به عنوان مثال بنر تبلیغاتی پیش رو به مناسبت عید غدیر خم بر روی هتل هما واقع در خیابان احمد آباد در مشهد اجرا گردیده است که دقت در اجرای نصب و بزرگی این بنر تبلیغاتی در این بین توجه بسیاری از مخاطبین را توانسته به خود جلب نماید.
و زمانبندی بیلبوردهای تبلیغاتی که اجرای آنها از طریق بنر تبلیغاتی صورت گرفته، حدود 15 روز تا1 ماه بصورت متوالی در حال اکران میباشد.
تفاوت بنر با سایر متریال ها
خیلیها بین فلکسی، بنر، پوستر و پلات تفاوتی قائل نیستند و همه آنها را یکی میدانند، در حالی که شاید از نظر ظاهری شباهتهایی بین این ابزارها باشد ولی این شباهت صد در صد نیست. پس بهتر است کمی راجع به تفاوتهای بنر با سایر وسایل ارتباط جمعی و تشریح ویژگیهای آن، توضیحاتی ارائه کنیم.
تفاوت بنر و فلکسی
فلکس یا به عبارت صحیحتر “فلکسی فیس” متریالی است که برای تابلوهای سردر مغازهها، فروشگاهها، تابلوهای عابر پیاده، برخی از بیلبوردها و به طور خلاصه برای تابلوهایی که لامپ مهتابی دارند استفاده میشود.
فلکسی یا فلکس دو نوع چینی و کُرهای دارد، نوع چینی آن معمولا 18 اُنس و نوع کُرهای آن 20 اُنس میباشد، متریال فلکسی به جنسی اطلاق میشود که نور را از خود عبور میدهد در حالی که بنر این قابلیت را ندارد و معمولا نور از جلو به آن تابانده میشود.
بنر نیز مثل فلکسی دو نوع چینی و کُرهای دارد و هر دو نوع آن گرامازی بین هشت اُنس تا سیزده اُنس را دارند، تفاوت بنر چینی با بنر کُرهای در کیفیت چاپ و مقاومت بنر است. بنر کُرهای از کیفیت چاپ و مقاومت بالاتری نسبت به بنر چینی برخوردار است. بنرهایی که برای استفاده معمولی میباشد معمولا ده اُنس چاپ میشوند ولی اگر از بنر برای تابلوهای سر در فروشگاه استفاده شود که قرار است نور از جلو داشته باشند، توصیه میشود از بنر سیزده اُنس استفاده گردد، البته پیشنهاد میشود در این مورد با تابلو ساز مشورت شود.
نوع دستگاه چاپ نیز در بالا بودن کیفیت چاپ نقش بسیار مهمی دارد، به این معنی که اگر برای چاپ از بنر کُرهای استفاده شود ولی دستگاهی که با آن چاپ میشود دارای کیفیت پایین چاپ باشد، کار از کیفیت بالایی برخوردار نخواهد بود.
همچنین در نظر داشته باشید که فلکسی معمولا کمی تیرهتر از بنر چاپ میشود، دلیلش هم به خاطر وجود لامپ مهتابی داخل تابلو است، اگر فلکسی مانند بنر چاپ شود، در طول شب که مهتابی داخل تابلو روشن میشود، کار چاپ شده تا حد زیادی بی رنگ و رو خواهد شد.
تفاوتهای بنر و پوستر
پوستر و بنر را میتوان هر جایی که افراد گردهم جمع میشوند و در محلهایی که عبور و مرور مردم زیاد است، مثلا در خیابان، مکانهای ورزشی و آموزشگاهها نصب کرد. به همین دلیل شرکتهای تبلیغاتی از آنها برای بالابردن موفقیتشان استفاده میکنند و در واقع از پر مصرفترین و پر بازدهترین ابزارتبلیغات محسوب میشود.
پوستر و بنر از نظر عملکرد و هدف هیچ تفاوتی باهم ندارند. در یک نگاه کلی شاید تفاوت آنها تنها در فواید و مضرات شان باشد. پوستر روی کاغذ چاپ میشود ودر نتیجه گرانتر است. پوسترها به جز در موارد خاص (کاغذهای با دوام وخاص) با دوام و خاص نیستند، در حالی که بنر از نظر مورد استفاده قرار گرفتندر محیطهای باز و وسیع، بادوامتر و ارزانتر است. همچنین میتوان بنر را در سایزهای بزرگ هم چاپ کرد.
بنابراین در مواردی که نیازی به دوام و ماندگاری تبلیغات نباشد، پوستر گزینه بهتری است. ولی وقتی مخاطبان وسیعتر میباشند، مثلا در کنسرتها، بنر گزینه بهتری است. در نتیجه اصلا لازم نیست بین پوستر و بنر یکی را انتخاب کرد و میتوان از هر دوی آنها استفاده نمود. در محیطهای باز از بنر و در محیطهای کوچک و بسته از پوستر استفاده شود، زیرا بهترین بازده را خواهد داشت.
بنردر واقع پارچههایی شبیه پرچم است که در خیابانها یا مکانهای عمومی آویزان میشود ولی معمولا برای پوستر از کاغذ استفاده میکنند و آن را به یک سطح فلزی، سنگی یا چوبی میچسبانند. بنر با استفاده از دستگاه چاپ دیجیتال ابتدایی به وجود میآید، اما برای چاپ پوستر از چندین کاغذ و معمولا از کاغذهای رول استفاده میکنند. معمولا بنر عریضتر از پوستر است، ولی در مقابل پوستر طویلتر از بنر است.
⇩
〔دیدن منابع مطالب〕