مراحل مختلف چاپ افست

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

مراحل مختلف چاپ افست
چاپ افست همواره روشی برای دستیابی به بهترین کیفیت و بالاترین تیراژ است. وجود تمام امکانات لازم برای تولید یک سفارش چاپ افست در چاپ و طرح باعث می‌شود تا کنترل کیفی به شکل مناسب و قابل قبول در تمامی مراحل امکان پذیر باشد.

دقت در آماده سازی فایل، گرفتن خروجی فیلم و تهیه زینک تاثیر مستقیم و به سزایی در نتیجه کار خواهد داشت و بهره بردن از امکانات خوب عملیات تکمیلی موجود در خانه چاپ و طرح باعث تسریع در تحویل سفارش به مشتریان خواهد بود.

آیا می‌دانید چاپ افست DIچیست؟
چاپ DI، همان چاپ افست است؛ پلیت‌های کار چاپی (زینک ها)، مستقیماً در داخل خود دستگاه چاپ، ظاهر می‌شوند و سپس چاپ 4 رنگ، به طور خودکار شروع می‌گردد. به عبارت دیگر، 4 عدد platesetter (دستگاه ساخت مستقیم پلیت از کامپیوتر) در داخل دستگاه چاپ افست نصب شده است که مستقیماً و به طور همزمان، اطلاعات تفکیک رنگ را از داخل کامپبوتر دریافت می‌کنند.

کیفیت بالای چاپ افست…
به دلیل عدم حضور آب در ماشین و استفاده از مرکب مرغوب افست بدون آب(waterless)، رنگ‌های چاپ شده دارای جلا و شفافیت بیشتری هستند. با استفاده از کنترل‌های کامپیوتری مرکب، رنگ‌های مورد نظر به سرعت حاصل شده و هیچ نیازی به کنترل روی هم خوردن آن‌ها وجود ندارد. با روی هم خوردن صد درصد رنگ‌ها، از همان اولین چاپ، بالاترین وضوح چاپ حاصل می‌شود

طراحی و اماده کردن طرح
کامپیوتر :
با ورود کامپیوتر به دنیای گرافیک و چاپ ٬ مراحل متعددی از پروسه چاپ ٬ بطریقه کامپیوتری صورت می‌گیرد.
در مرحله طراحی ٬ اسکن ٬ رتوش و اصلاح اوریژینالها ٬ نمونه گیری ٬ خروجی فیلم یا زینک و بالاخره جدیدا در خود دستگاههای چاپ برای تنظیم رنگ‌ها و کنترل فرآیند چاپ.
امروزه شما در هربخش از صنعت چاپ که مایل به فعالیت باشید ٬ دانش و مهارت کار باکامپیوتر و نرم افزارهای مربوطه ٬ جزئی لاینفک از تخصص شما خواهد بود و کسانی که به این ابزار مهم آشنایی نداشته باشند مانند افرادی بیسواد در میدان عمل خواهند بود.
برای یادگیری این مورد نیز می‌توانید در دوره‌های تخصصی گرافیک کامپیوتری که در سطوح مختلف و در مراکز خصوصی و دولتی ارائه می‌شوند به تحصیل بپردازید.

زینک
50 سال گذشته پیشرفت‌های مهمی در ساخت زینک‌های افست صورت گرفته است، به‌طور یکه ماشین‌چی برای کار کردن با زینک به تخصص خاصی نیاز ندارد. امروزه، انتظار می‌‌رود که زینک از زمان انتقال به چاپخانه حاضر و آماده بستن به ماشین باشد و البته این چنین نیز هست. با پیشرفت‌های فنی، ‌اشکالات زینک (مانند خوردگی تصویر، مرکب‌گیری در قسمت‌های بدون چاپ و غیره) تا میزان زیادی از بین‌ رفته است.
زینک‌های چاپ افست با لایه حساس به نور پوشش داده شده‌اند، لایه حساس قسمت‌های بدون تصویر زینک در موقع نوردهی، دستگاه قیدکپی طوری تغییر می‌‌کند که در موقع ظهور شسته و پاک می‌‌شود.

بسیاری از زینک‌ها از جنس آلومینیوم ساخته می‌‌شوند. البته بعضی از زینک‌ها که برای کارهای چاپی با تیراژ زیاد به‌کار می‌‌روند، از ترکیب چند فلز ساخته می‌‌شوند. (مثل زینک‌های مسی مصرفی در چاپ‌های پرتیراژ).

لایه حساس زینک‌های نگاتیو باید به صورتی باشد که در برابر نور سخت شده و یا پوشش آن غیرقابل حل شدن باشد. پس از نوردهی زینک زیر فیلم نگاتیو داروهای ظهور یا زینک‌شویی، پوشش قسمت‌های نوردیده را پاک می‌‌کنند و این قسمت‌ها به عنوان سطح بدون تصویر چاپی در خواهند آمد.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت