چگونه با رنگ و نور مناسب، نقاشی حماسی همراه با احساس مثبت خلق کنیم؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

چگونه با رنگ و نور مناسب، نقاشی حماسی همراه با احساس مثبت خلق کنیم؟

نظریه‌های روانشناسی در خصوص رنگ‌ها می‌گویند رنگ‌های گرم با استقبال بیشتری روبرو می‌شوند و در این میان رنگ‌های زرد و نارنجی محبوبترین رنگ‌های مثبت به شمار می‌روند.
تعریف افراد مختلف از شادمانی با هم فرق دارد. اما شواهد نشان می‌دهد در تمامی جوامع غربی و شرقی رنگ‌های پررنگ بیشتر مورد علاقه بوده است. نگاهی به لباس‌های رنگارنگ مردم کشورهای مختلف در جشن‌ها و مراسم سنتی تاییدی برای این موضوع است.
جشن‌هایی از جمله کارناوال‌های ریو، ونیز و یا فستیوال رنگ‌ها در هند و نپال، و همچنین لباس‌هایی که بسیاری از طوایف و جوامع در جشن‌هایشان می‌پوشند، نمونه‌هایی هستند که نشان می‌دهند رنگ‌های روشن و پررنگ همواره نماد جشن بوده‌اند.
این مساله ممکن است به این دلیل باشد که در ناخودآگاه انسان این رنگ‌ها تداعی کننده گرمای نور خورشید و آتش هستند. همچنین در بسیاری از جوامع این رنگ‌ها نماد ثروت، اصالت و برتری‌اند.
با انتخاب ترکیب رنگ و نور مناسب می‌توان وضوح بیشتری به تصویر بخشید. هرچند این مسئله به هر موقعیتی قابل تعمیم نیست. به وجود آوردن یک تصویر High key می‌تواند در بدست آوردن تصویر واضح‌تر کمک شایانی کند.
تصویر های‌کی تصویری است که در آن رنگ‌های روشن نقش برجسته تری در ترکیب‌بندی ایفا می‌کنند. استفاده از رنگ‌های تیره‌تر تنها برای تعادل تصویر است تا به بیننده امکان تشخیص رنگ‌ها و مقایسه بهتر را بدهد.
در ادامه مراحل کشیدن یک نقاشی بر مبنای ترکیب رنگ و انتخاب رنگ‌ها آمده است.

1. ارزش رنگ‌ها را دریابید

تصویر اولیه روی ترکیبی از رنگ‌ها کشیده می‌شود. در اینجا هدف به تصویر کشیدن یک روز آفتابی یا یک صبح است. بنابراین مقادیر مختلفی از رنگ‌های زرد و نارنجی پررنگ برای این منظور استفاده شده است.
در این مرحله تلاش بر این است که تصویر های‌کی کشیده شود و از رنگ‌های ملایم‌تر استفاده شود. رنگ‌های تیره‌ای که در منظره جلوی عکس بکار رفته به بهتر شدن پرسپکتیو عکس کمک می‌کند.

2. تاثیر سرخ آتشین را فراموش نکنید

با اضافه کردن ساختمان‌های بلند در سمت چپ تصویر ترکیب بندی نقاشی به آرامی تغییر می‌کند.
جا به جا کردن شوالیه به قسمت جلوی تصویر عمق بیشتری به آن می‌بخشد. با اضافه کردن رنگ سرخ آتشی نگاه بیننده جلب تصویر می‌شود. همچنین استفاده از این رنگ حالت رژه نظامی را در نقاشی نمایش می‌دهد.

3. ضربه نهایی را وارد کنید

برای ایجاد بازی دید روی تصویر نقاشی شده، در تصویر سوم تغییراتی در بافت عکس در نقاط مختلف آن ایجاد شده است. زمینه تصویر در عمق به خوبی طراحی شده است و تضاد رنگ به خوبی جمعیت را نمایش می‌دهد. قدم نهایی برای اتمام نقاشی تعیین شکل‌ها و لبه‌های اصلی و اصلاح برخی از رنگ‌هاست.

4. از روش قدیمی معکوس کردن استفاده کنید

هدف این نقاشی انتقال حس فضای کارناوال پیروزی است. بنابراین تمام تصویر روی یک زمینه تک رنگ زرد-نارنجی قرار گرفته است و برای ایجاد کنتراست در برخی قسمت‌های تصویر از رنگ آبی ملایم استفاده شده است. رنگ سرخ آتشینی که بکار رفته سربازها را بهتر در نقاشی نشان می‌دهد.
چرخاندن (افقی) تصویر روش خوبی است برای اینکه مطمئن شوید ترکیب مناسبی را انتخاب کرده‌اید. حتی گاهی اوقات این چرخش تصویر باعث می‌شود نقاشی شما زنده‌تر به نظر برسد.
بکار بردن رنگ‌های گرم و پررنگ قسمت‌های مناسب نقاشی را پرتحرک و زنده‌تر جلوه می‌دهد. بازی و ترکیب مناسب رنگ‌ها بیننده را بخوبی جذب می‌کند و برداشت افراد از نقاشی همانی می‌شود که شما می‌خواهید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود