10 مرحله ساده برای خلق نقاشی امپرسیونیسم با آبرنگ

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

10 مرحله ساده برای خلق نقاشی امپرسیونیسم با آبرنگ
آثار هنری امپرسیونیست تازه و جسورانه بودند و ضرب قلم‌های برجسته این سبک، مانع از ثبت جزییات بسیار ریز می‌شد. در این قسمت از آموزش نقاشی می‌خواهیم یک صحنه کافه را با آبرنگ را به کمک ایده‌های هنرمندان امپرسیونیست نقاشی کنید.
تکنیک‌های امپرسیونیستی با اصول نقاشی با آبرنگ هماهنگی دارد. رنگ‌ها و ضرب قلم‌های آبرنگ حس ناتمام ماندن به نقاشی می‌دهد و بیننده را قادر می‌سازد تا آن را همانطور که تمایل دارد به پایان برساند. می‌دانیم که هدف اصلی جنبش امپرسیونیسم ثبت تاثیر گذرا و احساسی یک منظره بود است و تاثیری (Impression) که سوژه بر چشم در یک لحظه زودگذر می‌گذاشت. در واقع، امپرسیونیسم نقطه اوج رشدی را تشکیل می‌دهد که در آن عناصر پویا و زندهٔ تجربه مورد توجه قرار می‌گیرند و یکسره جهان بینی ایستای قرون وسطایی را منسوخ می‌کنند. حال با همین پیش زمینه ذهنی می‌آموزیم که چطور یک نقاشی امپرسیونیسم مدرن را با استفاده از آبرنگ و به سادگی، تنها در ده گام به تصویر بکشیم.

برای خلق یک نقاشی امپرسیونیسم 4 مرحله در نظر می‌گیریم:

1. تجسم تصویری از تصویر نهایی نقاشی داشته باشید.
می‌توانید یک طرح کوچک اولیه با قلم رسم کنید. این مرحله برای بهبود ترکیب‌بندی تصویر، پیدا کردن نقاط کانونی و منابع نوری موثر است.

2. با رسم شکل‌های ساده به کمک یک قلم بزرگ کار خود را آغاز کنید.
بدین ترتیب می‌توانید حال و هوای کلی کار خود را مشخص کنید. در این مرحله باید از اضافه کردن جزئیات خودداری کنید و فضای زیادی را دست نخورده باقی بگذارید.

3. شکل‌های اولیه را به سوژه‌های سه بعدی تبدیل کنید.
وقتی همه چیز خشک شد، با اضافه کردن سایه‌ها و بازتاب‌ها، اجسام را به حالت سه بعدی در آوردید. اما همچنان جزییاتی به تصویر اضافه نکنید.

4. جزییات و رنگ‌های تاکیدی (accent color) را اضافه کنید
در این مرحله به نقاشی از فاصله دورتر نگاه کنید تا ترکیب بندی آن را مورد بررسی قرار دهید. قاطعانه و آهسته نقاشی کنید و فراموش نکنید که قرار است بیننده طرح را به پایان برساند!

معروف‌ترین هنرمندان امپرسیونیست
کلود مونه، ونسان ونگوگ، پی‌یر آگوست رنوآر، ادگار دگا و ادوارد مانه، پل سزان، آلفرد سیسلی، مری کست، کامی پیسارو، آنری-امیل-بنوآ ماتیس

با در نظر گرفتن این نکات کلی، می‌خواهیم نقاشی امپرسیونیسم بالا را با کمک آبرنگ رسم کنیم. همراه باشید.

1. با رنگ‌های روشن شروع کنید
فوکوس نقاشی خود را پیدا کنید. در نقاشی کافه، پنجره و پیشخدمت مرکز توجه نقاشی‌اند. رنگ‌های روشن برای دیوارها مورد استفاده قرار گرفته است. دقت کنید که پرسپکتیو تصویر به درستی رعایت شود. بعد از مشخص کردن پنجره‌های راست و چپ، به نقاشی پس زمینه و پیش خدمت بپردازید.

2. شمایل‌ها را اضافه کنید
با استفاده از ترکیب‌های غلیظ‌تر رنگ سیاه، آبی و کمی قرمز شخصی را در سمت راست رسم کنید. همچنین می‌توانید شلوار و سر پیش‌خدمت را نیز نقاشی کنید.
قسمت جلوی آن‌ها را برای صندلی‌ها خالی بگذارید. از تکنیک فضای منفی در این نقاشی بهره بگیرید.

3. پیش‌زمینه را اضافه کنید
به قسمت پایینی کاغذ بیایید و فضای جلوی تصویر را نقاشی کنید. با استفاده از آب و رنگ‌دانه، بورس بزرگ و حرکت‌های سریع و چابک طرح صندلی‌ها را بکشید.

4. میزها را اضافه کنید
همچنان با استفاده از رنگ تیره و با غلظت بیشتر میزهای گرد میانه تصویر را نقاشی کنید. روی میزها را سفید بگذارید با استفاده از آب بیشتر بازتاب‌های عمودی را بکشید. هر ضرب قلم را تنها یک بار وارد کنید.

5. پرده‌ها و بازتاب‌ها
بازتاب‌ها را در بالای صفحه کاغذ و با فرض این که دو آینده در مرکز قرار دارند نقاشی کنید. برای پرده‌ها از رنگ تیره برای قسمت بلایی استفاده کنید و از تکنیک‌تر روی‌تر بهره بگیرید. با این تکنیک رنگ کمی حرکت می‌کنید برای اصلاح آن کاری انجام ندهید و جزییاتی اضافه نکنید. این کار را برای مرحله آخر نگه دارید.

6. سرعت آبستره

7. سقف را نقاشی کنید
با ترکیب خاکستری تیره و مقدار زیادی آب و یک بورس بزرگ سقف را نقاشی کنید. این آخرین قسمتی است که پیش از سایه زدن به سراغ آن می‌روید. با نوک بورس مقداری جزییات نیز به سقف اضافه کنید. مثلا جزییات قرنیزها، جایی که دیوارها به سقف می‌رسند.

8. به سوی سایه‌ها
در عکس اصلی، نور از طرف پنجره به داخل می‌تابد. پس می‌توان با زاویه تقریبا 45 درجه، سایه‌ها را روی دیوار ترسیم کرد. از ترکیب آبی-خاکستری استفاده کنید.
یادتان باشد که سایه‌ها باید آبکی و شفاف باشند اما همچنان به اندازه کافی رنگدانه داشته باشند که نیازی به دوباره رنگ کردن نداشته باشند.

9. جزییات را اضافه کنید
از یک رنگدانه غلیظ و تاریک برای اضافه کردن جزییات به تصویر استفاده کنید و ضربه‌های کوتاه بزنید تا کمی جزییات اضافه شود.

10. شمای کلی آن را بررسی کنید
عقب بایستید و یک نگاهی کلی به نقاشی بیاندازید. احتمالا جاهای بسیاری را پیدا خواهید کرد که نیاز دارند کمی روی آن‌ها کار شود. مثلا جزییات به آن‌ها اضافه شود یا رنگ آن‌ها بهبود پیدا کند. اما این کار را نکنید! نقاشی امپرسیونیسم نیازی به جزییات بیش از حد ندارد.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت