تکنیک نقاشی با رنگ اکریلیک برای شروع

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

تکنیک نقاشی با رنگ اکریلیک برای شروع
در این مطلب راهنمایی برای نقاشی با رنگ اکریلیک به شما ارائه می‌دهیم که به شما در آغاز این سفر هنری کمک خواهد کرد. فرض کنید رنگ اکریلیک تهیه کرده‌اید، سطح نقاشی خود را آماده کرده‌اید و با تمام وجود می‌خواهید نقاشی کنید. اما از کجا باید آغاز کنید؟
پس از آنکه تمام ابزارهای مورد نیاز برای نقاشی اکریلیک را فراهم کردید، آماده بهترین و سرگرم‌کننده‌ترین بخش شده‌اید: گذاشتن رنگ روی کاغذ یا بوم. در این مطلب با تکنیک‌هایی کلیدی برای کاربرد رنگ، ترکیب رنگ و ایجاد ساختار نقاشی آشنا می‌شوید.

تکنیک‌های استفاده از رنگ
قلم‌مو، رنگ اکریلیک و کاغذ مهم‌ترین وسایل کار شما هستند و می‌توانند به روش‌های متفاوتی مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه برخی تکنیک‌های ساده برای گذاشتن رنگ روی کاغذ به روش‌های مختلف ارائه می‌شود.

قلم‌موی خشک

برای استفاده از رنگ اکریلیک روی بوم و یا آماده‌سازی لایه زیرین نقاشی، استفاده از قلم‌موی خشک و رقیق کردن رنگ با آب توصیه می‌شود. به این ترتیب شما لایه بادوامی‌ از رنگ روی صفحه خود خواهید داشت. استفاده از قلم‌موی خشک باعث می‌شود خطوط شما نامسطح شوند زیرا آب باعث از بین بردن لبه‌ها و هموار کردن خطوط می‌شود. اما این مشخصه می‌تواند اثری هدفمند روی نقاشی شما باشد. قلم‌موی خشک به خطوط حرکت و موجودیت می‌بخشد.

رقیق کردن

اگر رنگ اکریلیک را با مقدار کافی آب رقیق کنید، می‌توانید از آن مانند آبرنگ استفاده کنید. می‌توانید از رنگ با آب کمتر برای ایجاد لایه نیمه شفاف روی سطح خود بهره بگیرید. برخلاف آبرنگ، اکریلیک ماندگاری دائمی‌ دارند. ترکیب رنگ رقیق شده و قلم‌موی خشک می‌تواند به ایجاد بافت‌های متفاوت در یک نقاشی منجر شود.

استیپلینگ (Stippling)

استیپلینگ در نقاشی روشی است که در آن سطحی را با تعداد بسیار زیادی نقطه ایجاد می‌کنند. ایجاد مجموعه‌ای از نقاط کوچک برای خلق یک تصویر می‌تواند روشی بسیار موثر برای نمایش بافت مورد نظر باشد و به خلق یک منظره با تفاوت‌ها و بافت‌های ظریف کمک می‌کند.

قلم‌موی خیس

با استفاده از یک قلم‌موی نسبتا خیس شما می‌توانید سطح کار خود را به سطحی ناهموار با اثرات پخش شدن و جریان رنگ تبدیل کنید. این روش برای خلق مناظر ابستره و یا یک شب پرستاره یا حتی برای اضافه کردن یک بافت جدید به نقاشی، بسیار فوق‌العاده است.

پاک کردن

با استفاده از یک اسفنج و یا کاغذ جاذب می‌توانید رنگ را از روی نقاشی بردارید و یا به نقاشی بافت جدیدی اضافه کنید. به نقاشی‌های حرفه‌ای با اسفنج بیاندیشید. شما با ضربه زدن روی رنگ می‌توانید حرکت و بافت به یک قسمت از نقاشی بیاورید. به عنوان مثال در نقاشی بالا ضربه زدن با اسفنج به نقاشی پویایی بخشیده است به نحوی که شما حرکت درختان در نسیم ملایم را در نقاشی می‌بینید.

اضافه کردن جزییات

با استفاده از یک قلم‌موی نازک و کوچک می‌توانید جزییاتی مانند سفیدی چشم‌ها و یا درخشش بال‌های پرنده را به نقاشی اضافه کنید.

کاردک نقاشی

استفاده از کاردک نقاشی یکی از راه‌هایی است که نقاشی شما را به یک کار هنرمندانه تبدیل می‌کند. ممکن است در ابتدا از این کار هراس داشته باشید و یا به نظرتان خیلی کار حرفه‌ای و پیشرفته‌ای باشد. اما این تکنیک حتی برای تازه‌کارها هم به راحتی قابل استفاده است. به راحتی مقداری رنگ با کاردک بردارید و روی نقاشی بگذارید. این کار به آسانی گذاشتن کره روی نان است و خیلی زود متوجه می‌شوید چطور باید با کاردک هرمندانه کار کنید.

تکنیک‌های شکل دادن یک نقاشی
یکی از بهترین مشخصه‌های تکنیک‌های شکل دادن نقاشی این است که این فنون با پیشرفت شما در نقاشی رشد می‌کنند و کامل می‌شوند. مهارت در این تکنیک‌ها به منزله ایجاد یک زمینه مناسب برای آینده درخشان در هنر نقاشی شما است. با پیشرفت شما در هنر نقاشی می‌توانید از این تکنیک‌ها به شکل پیچیده‌تر و مختص به خودتان استفاده کنید.

زیرسازی نقاشی

نقاشی خود را با ایجاد طرحی از تصویر مورد نظر آغاذ کنید. این کار را با رنگی انجام دهید که با پالت رنگی که برای بخش پایانی نقاشی در ذهن دارید در تضاد باشد. شما می‌توانید روی رنگ زمینه با رنگ اکرلیک مات نقاشی کنید و اثر رنگ زمینه را به کل بپوشانید و یا می‌توانید بخشی از آن را باقی بگذارید و از آن به برای ایجاد عمق در نقاشی بهره بگیرید.

ایجاد برق و درخشندگی

اعمال یک ماده مات روی نقشی می‌تواند برای شما بخش‌های براق ایجاد کند. این تکنیک بسیار ساده است. رنگ اکریلیک را با مقادار بسیار کمی‌ ماده مات مخلوط کنید و لایه بسیار نازکی روی نقاشی بگذارید. تا زمانی که یک رنگ پر و یکدست ایجاد شود به پخش رنگ ادامه دهید.

ایجاد لایه

ایجاد لایه در نقاشی کاری مرسوم و آسان است. این روش می‌تواند با دو روش قبلی به صورت ترکیبی استفاده شود. ایجاد لایه به مفهوم ساخت نقاشی از لایه زیرین به سطحی‌ترین لایه است. شما با یک بلاک بزرگ رنگ نقاشی خود را آغاز می‌کنید و سپس با اضافه کردن لایه‌های مختلف اصلاحات بیشتر و بیشتری ری آن انجام می‌دهید.

نقاشی در بلوک‌های رنگ

این روش یکی از جذاب‌ترین تکنیک‌ها برای تازه کارها است. تصویر مورد نظر را رسم کنید و هر رنگ یا هر تنالیته را با شکل‌های هندسی مجزا جدا کنید. یک پالت رنگ بسازید و شکل‌ها رو طوری رنگ آمیزی کنید که گویی نقاشی کامل در برابرتان قرار دارد و به تکه‌های متعددی تقسیم شده است. این کار را می‌توانید با یک پالت رنگ تک رنگ و یا با رنگ‌های متفاوت انجام دهید.

تکنیک‌های ترکیب رنگ اکریلیک
ترکیب رنگ‌های اکریلیک تقریبا آسان است: رنگ‌ها را روی م بریزید با استفاده از کاردک مخلوط کنید. زمانی که در ترکیب رنگ‌ها مهارت یافتید ممکن است در راه‌های خلاقانه‌تری بیابید. در اینجا دو نمونه آورده شده است:

پیش از نقاشی رنگ را کامل مخلوط نکنید

به جای ترکیب کامل رنگ‌ها، آن‌ها را به میزان بسیار جزیی با کاردک مخلوط کنید. سپس این ترکیب را برای نقاشی مورد استفاده قرار دهید. شما با ترکیب شگفت انگیزی از رنگ‌ها روی سطح کار خود مواجه خواهید شد.

خانواده‌ای از رنگ‌ها بسازید

ساختن خانواده‌ای از رنگ‌ها و یا تنالیته‌ها برای کار کردن در یک نقاشی به شما این امکان را می‌دهد که اختلاف رنگ‌های ظریفی در نقاشی خود خلق کنید. این تفاوت می‌تواند تفاوت‌های بسیار کم در تنالیته‌های رنگ پوست و یا سایه‌هایی از رنگ صورتی باشد. داشتن چندین پرده رنگ روی پالت به شما در فرآیند نقاشی کمک خواهد کرد.

و در آخر اینکه باید خلاق باشید
با اینکه تکنیک‌های ارائه شده برای تازه‌کارها محدود است، اما خودتان را به اصول اولیه محدود نکنید. روش‌ها و تکنیک‌های مختلف را با هم ترکیب کنید، راه‌های جدید نقاشی که با شما هماهنگ‌تر است را کشف کنید و برای اعمال خلاقیت خود به نقاشی جسارت به خرج دهید. با پیشرفت مهارت‌هایتان متوجه خواهید شد که به مرور زمان روش شما در خلق نقاشی تنها مختص خودتان است.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت