کودک پرحرف (برخورد و شیوه رفتار صحیح)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط
برخی از کودکان تمایل دارند که مدام از والدینشان سوال بپرسند و در مورد چیزهای مختلف با آن‌ها حرف بزنند و هر آن چه که در فکر و خیالشان می‌گذرد برای دیگران بازگو نمایند. دلایل و عوامل مختلفی باعث زیاد حرف زدن کودکان می‌شود که این امر گاهی موجب اضطراب والدین شده و حتی برخی اوقات واکنش منفی آن‌ها را به دنبال دارد. در همین زمینه قصد داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان در رابطه با دلایل پرحرفی کودکان و نحوه برخورد و مقابله با آن به بررسی بپردازیم.

.

علل پرحرفی کودکان

از جمله مسائلی که امکان دارد برای والدین خسته کننده و نگران کننده باشد پرحرفی کودکان است که برخی تصور می‌کنند این رفتار در واقع یکی از ویژگی‌های شخصیتی کودک به شمار می‌آید و امکان دارد تا بزرگسالی نیز ادامه داشته باشد ولی باید این نکته را در نظر داشت که کودکان از این راه در واقع می‌آموزند و بدین گونه اطلاعات مختلف را جذب کرده و تحلیل و بررسی می‌کنند.

زیاد حرف زدن کودک در واقع در زمان رشد او امری کاملا طبیعی می‌باشد ولی در اغلب اوقات به دلیل حس کنجکاوی و زیرک بودنش و همچنین ابتلا به مشکل بیش فعالی می‌باشد. پرحرف بودن بچه‌ها همواره غیرعادی و مشکل نیست بلکه می‌توان با استفاده از راه حل‌های مناسب از این نوع توانایی آن‌ها در مسیر پیشرفت استعدادهایشان بهره گرفت.

عوامل گوناگونی در بروز پرحرفی کودک نقش دارند که در این میان ویژگی‌های ذاتی و فطری کودک و از همه بیشتر نوع شیوه تربیتی والدین تاثیر بسزایی در شکل گیری این رفتار دارد. شاید به نظر برسد اغلب والدین نسبت به این موضوع نگران هستند ولی باید گفت زبان در واقع از جمله عوامل رشد شناختی کودکان به حساب می‌آید بنابراین می‌توان از وجود این نوع رفتار در کودکان به عنوان عاملی موثر در جهت رشد مهارت‌های ارتباطی آن‌ها استفاده نمود.

.

ویژگی‌های مثبت کودکان پرحرف

کودکانی که زیاد حرف می‌زنند در آینده موفق تر خواهند بود و کارکرد بهتری در زمان تحصیل خود نسبت به بقیه دارند. در ادامه یک سری خصوصیات مهم کودکان پرحرف را معرفی خواهیم کرد.

◉ درک و فهم بیشتر و سریعتری نسبت به مفاهیم و موضوعات مختلف دارند.

◉ در جامعه همکاری و مهارت‌های بیشتر و بالاتری دارند.

◉ دارای مهارت‌های گفتاری بهتری می‌باشند.

◉ زندگی جالب و هیجان انگیزی داشته و در آینده والدین خوبی خواهند بود.

◉ همواره ایده‌های مختلفی داشته و حرفی برای گفتن دارند و از انرژی بالایی برخوردار می‌باشند.

◉ از مهمترین خصوصیات بارز این کودکان این است که می‌توانند به راحتی احساسات خود را بروز دهند و در رابطه با مسائل مختلف نظر بدهند که در آینده برای آن‌ها بسیار سودمند خواهد بود.

◉ چنین کودکانی در زمان بزرگسالی اعتماد به نفس بالایی در زمان معاشرت و صحبت با دیگران داشته و قادر به نظردهی در حضور جمع خواهند بود.

.

علل پرحرف بودن بچه ها

به طور کلی دلایل زیاد حرف زدن کودکان به دو دسته قست بندی می‌شود که می‌توان به علل رفتاری و بیولوژیکی اشاره کرد. زمانی که کودک شما بیش از اندازه حرف می‌زند چرا که آموخته است از این راه توجه دیگران را جلب کند و قطعا اختلالات رفتاری داشته که می‌توانید با انجام اعمال و ترفندهایی این مشکل را برطرف نمایید. در ادامه به معرفی یک سری دلایل مهم زیاد صحبت کردن کودکان پرداخته ایم.

.

داشتن حس کنجکاوی و تجسس :

روانشناسان وجود حس کنجکاوی و میل به دانستن چیزهای مختلف را از جمله علل اصلی پرحرفی بچه‌ها می‌دانند. برخی اوقات حس کنجکاوی کودکانه از طرف والدین مورد توجه قرار نمی گیرد. در واقع زمانی که کودک سوالات مختلف می‌پرسد نیاز است که والدین با صبر و حوصله بیشتری به آن‌ها جواب دهند.

.

بیش فعال بودن :

برخی از علل پر حرف بودن بچه‌ها بخاطر وجود مشکلات روحی و روانی آن‌ها می‌باشد. اکثر مواقع زیاد حرف زدن کودکان به دلیل وجود استرس و هیجان می‌باشد. مشکل بیش فعالی در بچه‌ها در بعضی مواقع باعث زیاد حرف زدن کودکان می‌شود. حرف زدن بیش از اندازه، قطع کردن صحبت و پریدن وسط حرف دیگران از جمله نشانه‌های بیش فعالی به شمار می‌آید و این نوع پرحرفی با بهبود یافتن بیش فعالی به طور خود به خود و با گذشت زمان برطرف می‌گردد.

.

صحبت کردن با خود :

به طور معمول کودکان در رده سنی پایین به صورت بلند بلند فکر می‌کنند و هر آن چه که در ذهنشان می‌گذرد را می‌گویند. این نوع رفتار در واقع قسمتی از روند رشد آن‌ها به شمار می‌آید. صحبت کردن کودک با خودش در حل کردن مشکلات و کنترل کردن نفس او کمک کننده خواهد بود.

.

جلب توجه کردن :

یکی از مهمترین دلایل زیاد حرف زدن کودکان احتیاج داشتن به جلب توجه از سوی دیگران است. شاید اغلب به این موضوع پی برده باشید که وقتی مادران زمان زیادی را مشغول صحبت با تلفن هستند و یا در جمعی در حال حرف زدن می‌باشند و نسبت به فرزند خود غفلت می‌کنند، کودکان با سوالات متعدد و پی در پی و یا با حرف زدن قصد جلب توجه از سوی مادران خود را دارند. طبق گفته روانشناسان ریشه اصلی چنین رفتار کودکانه ای را جلب توجه والدین تلقی می‌کنند.

.

وجود ترس :

برخی اوقات وجود ترس در کودکان موجب زیاد حرف زدن کودکان می‌گردد. این مشکل بخصوص در رده‌های سنی پایین و برای کودکانی که شب‌ها از تنهایی خوابیدن می‌ترسند بیشتر به وجود می‌آید. در چنین اوقاتی کودکان از والدین خود درخواست دارند که شب را در کنار آن‌ها بمانند و با آن‌ها حرف بزنند.

.

الگوبرداری از والدین :

زیاد حرف زدن کودکان در بعضی اوقات به دلیل اثر پذیری از والدین می‌باشد. آن‌ها والدین خود را به عنوان الگوی خود پذیرفته و زیاد حرف می‌زنند. موثرترین روش جلوگیری از پرحرفی بچه‌ها در این مورد تغییر و تصحیح رفتار والدین می‌باشد که باعث عوض شدن رفتار کودک می‌گردد.

.

بروز حسادت :

متولد شدن فرزند جدید در خانواده سبب بروز حسادت بعضی از کودکان بالای سه سال می‌گردد که می‌تواند دلیلی برای زیاد حرف زدن کودک و جلب نظر والدین به حساب آید.

.

میزان هوشیاری :

طبق نظر روانشناسان رشد و تقویت قدرت حرف زدن در رده سنی پایین بر خصوصیات و مهارت‌های رفتاری یا قدرت کلامی و شنیداری و همچنین میزان حس کنجکاوی اثر می‌گذارد. بهتر است که والدین در زمان صحبت کردن کودک دست بزنند و یا به روش‌های دیگری احساس شادی خود را در رابطه با استعداد او بیان کنند. در واقع کودک هر چقدر سریعتر حرف زدن را آغاز نماید استعدادها و مهارت‌های شناختی و ارتباطی او زودتر تکامل پیدا خواهد کرد.

.

روش‌های کاربردی مقابله با پرحرفی بچه ها

در ادامه یک سری اقدامات مناسب در رابطه با پرحرفی کودکان را برای یادگیری شما عزیزان شرح داده ایم.

انجام برنامه ریزی :

برای این کار می‌توانید در طی روز وقت‌های ثابتی را تعیین نمایید تا در این مواقع به صحبت‌های فرزند خود گوش بسپارید. هنگام گوش فرا دادن به او کار دیگری را انجام ندهید. سعی کنید ارتباط چشمی نیز داشته باشید چرا که این کار باعث می‌شود او بفهمد که کاملا درک شده و مورد توجه قرار می‌گیرد. در برابر صحبت‌های او واکنش نشان دهید تا بدین وسیله او بفهمد که شما کاملا به حرف هایش گوش می‌دهید. پس از گذشت مدت زمانی خواهید دید که پر حرفی کودک کاهش یافته و حالت منظمی به خود گرفته است.

.

آموزش دادن کودک :

شما می‌توانید با بیان کردن مضرات و آسیب‌های پرحرفی از کودک خود درخواست کنید که نسبت به حرف هایش مراقب باشد. به طور مثال به او بگویید که هر زمان حس کردی زیادی صحبت کرده ای زبانت را حدود 30 ثانیه بر روی دندان‌های پایین فشار بده.

.

انجام ندادن برخی کارها :

برای جلوگیری از پرحرفی کودک باید از انجام کارهایی همچون تنبیه بدنی، سرزنش و توبیخ خودداری کنید. تشدید رفتارهای مثبت همچون در زمان مناسب حرف زدن، رعایت کردن نوبت در زمان حرف زدن و درست صحبت کردن از شیوه‌های اصلاحی پرحرفی به شمار می‌آید.

.

سرگرم نمودن کودک :

سعی کنید کودک خود را به کارهای خلاقانه تشویق نمایید و او را در کلاس‌های ورزشی و فعالیت‌های فکری همچون شطرنج نام نویسی نمایید. حضور در چنین کلاس هایی موجب تقویت مهارت هایی همچون تمرکز، خلاقیت، وقت شناسی، دقت و … شده و از این طریق میزان پرحرفی کودک کاهش می‌یابد.

.

مشورت با مشاور :

صحبت کردن با فردی که در رابطه با مسائل کودکان اطلاعات جامع دارد و عمل کردن به راه حل‌های پیشنهادی او در رفع مشکل زیاد حرف زدن کودکان بسیار موثر خواهد بود. اغلب والدین به خاطر خستگی و یا اطمینان داشتن بیش از اندازه به شیوه تربیتی خود از پذیرفتن مشاوه‌های لازم اجتناب می‌کنند.

.
منابع :
.https://namnak.com

همچنین بخوانید…

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت