• درباره

📻 کتاب صوتی:

مسافر کوچولو ~نمایشنامه

نمایش “مسافر کوچولو” درباره رابطه مادر و کودکش است…
به یاد داشته باشید کودک بد وجود ندارد بلکه این رفتار اوست که گاهی مواقع ناشایست یا بد می‌شود و علاوه بر آن شما هم در شکل گیری رفتار بد فرزندتان نقش دارید چرا که کودکان شناختی از دنیا نداشته و دنیا را از دریچه چشم

والدین خود می‌نگرند و از آنان الگوبرداری می‌کنند.

تعیین حد و حدود و رعایت آنها از مهمترین اصول تربیت کودکان می‌باشد و تجربه ثابت کرده است که اغلب والدین ایرانی در این زمینه دچار مشکل هستند. نظم دادن به کودکان امر دشواری است زیرا اغلب آنان از نظم پیروی نکرده و برخی از پدر و مادرها هم نظم را دستورهای خشک یا تنبیه هایی سخت تلقی می‌کنند، در حالی که برای آموختن نظم و انضباط به خردسالان، تعریف و تمجید از آنان را باید به عنوان یک نکته کلیدی در نظر داشت. از سوی دیگر ثبات قدم و استمرار از نکات مهم تربیتی نوپایان است. همه مراقبین کودک باید در مقابل یک رفتار او به صورت واحد یک واکنش را نشان دهند و این اصل مهمی است.

والدینی که اغلب در برقراری نظمی که تعیین کرده اند، قاطع نیستند، تصور می‌کنند این امر میزان علاقه کودک نسبت به آنان را افزایش می‌دهد. یکی از موارد مهمی که باید به خوبی درک کنید، این حقیقت است که برقراری نظم و رعایت آن به هیچ وجه علاقه فرزندتان را نسبت به شما کاهش نمی دهد. والدینی که تصور می‌کنند برقراری نظم یعنی تنبیه و سختگیری در اشتباه هستند.
آموزش نظم یعنی اینکه کودک بیاموزد چگونه رفتار کرده و حد و حدود و خط قرمزها را رعایت کند. به عبارتی نظم یعنی کنترل و نظارت قاطعانه و عادلانه در کنار تشویق و تمجید فراوان.

آگاه باشید در بی نظم ترین و پرهرج و مرج ترین منازل هم عشق و علاقه ـ حتی به میزان زیادی ـ وجود دارد اما آنچه وجود نداشته یا مقدار آن بسیار جزیی است، احترام می‌باشد. اگر کودک عادت کند که به پدر، مادر، خواهر و برادر خود و حتی اشیای خانه احترام نگذارد، این رویه را ادامه خواهد داد و به دیگران نیز احترام نخواهد گذاشت و در نهایت ادامه این وضعیت در مهدکودک یا مدرسه، او را با مشکل رو به رو می‌سازد. بی شک برای اینکه رابطه ی پدر و مادر با فرزندان رابطه ای قابل قبول باشد، فقط عشق و علاقه کافی نیست بلکه باید احترام متقابل نیز وجود داشته باشد.

در عین حال لغو این قوانین، سرآغاز اتفاق هایی است که قدرت نظارت پدر و مادر را کاهش می‌دهد، به اندازه ای که دیگر کسی نمی تواند مانع رفتارهای نادرست کودک شود یا به اصطلاح فرزندسالاری در خانه حاکم خواهد شد که از نظر اصول تربیتی، به هیچ عنوان پذیرفته نیست. بهتر است آگاه باشید همان طور که والدین باید در وضع مقررات و جلوگیری از شکسته شدن آنها قاطع باشند، موظف به پایبندی و تعهد در قبال قولی که به فرزندشان داده اند، خواهند بود.

در دهه های اخیر جامعه ما دستخوش تغییرات بسیاری شده و تربیت کودکان برای والدین بسیار دشوارتر از نسل های گذشته گردیده زیرا در خانواده های گسترده ـ که در آن چند نسل یعنی پدر بزرگ، مادر بزرگ، فرزندان و نوه ها در کنار هم زندگی می‌کردند ـ جای خود را به خانواده های کوچک (هسته ای) داده اند که فقط پدر، مادر و فرزندان در کنار هم حضور دارند، از این رو تعداد افرادی که از کودکان مراقبت می‌کردند، کاهش یافته است. به علاوه مساله ی مادران شاغل ـ که در نسل های گذشته وجود نداشت ـ مشکلات مربوط به تربیت کودک را افزایش می‌دهد.

با صدای: مهدی طهماسبی

منبع: شنوتو

*️⃣ راهنمای پخش “مسافر کوچولو ~نمایشنامه” در تماشاخانه و مدیاکلاب لیلیت

1️⃣ درصورت استفاده از فیلترشکن/پروکسی روی دستگاه خود، بهتر است آن را غیرفعال کنید!

2️⃣ پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی از سایت داخلی بصورت رایگان اشتراک‌گذاری گردیده است، که نام منبع آن در پایین توضیحات درج گردیده است. بنابراین محاسبه میزان ترافیک مصرفی اینترنت، طبق مصرف «سایت منبع» محاسبه می‌شود و پلتفرم لیلیت هیچگونه نقش و دخالتی در نحوه محاسبه آن نداشته و متعاقباً هیچگونه سود و منفعتی از آن کسب نمی‌کند.

3️⃣ درصورت وجود هرگونه مشکل در پخش، لطفاً از طریق گزینه [پیام‌گیر گوشه چپ صفحه] ، مورد را به ما اطلاع دهید.

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت