چطور عکس سلفی خوب بگیریم؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

چطور عکس سلفی خوب بگیریم؟
با وجود این که مفهوم سلفی (پرتره از خود در عکاسی و خودنگاره در نقاشی) به اندازه خود عکاسی قدمت دارد، واژه سلفی از حدود سال 2005 عمومیت پیدا کرد. برای گرفتن سلفی معمولا به ترکیب‌بندی و سایر اصول عکاسی توجهی نمی‌شود و عموما عکس غیر رسمی‌ ایست که با دوربین دیجیتال و یا تلفن هوشمند گرفته می‌شود. شکی نیست که همه برای یک بار هم که شده عکس سلفی گرفته‌اند؛ حتی اگر هیچوقت جایی به اشتراک نگذاشته باشند. اما آیا سلفی خوبی بوده؟

در چند سال اخیر که تلفن‌های هوشمند دارای دوربین‌های سلفی با کیفیت عالی شده‌اند، کیفیت و محبوبیت عکس‌های سلفی نیز بهتر و بیشتر شده است؛ به گونه‌ای که مقاومت در برابر سلفی نگرفتن دشوار بنظر می‌رسد. بگذریم از این که حتی بدون دوربین‌های سلفی هم افراد سلفی می‌گرفتند و مهارت خاصی در تنظیم دوربین موبایل بدون دیدن خودشان پیدا کرده بودند.

این روزها شبکه‌های اجتماعی و فعالیت گسترده افراد در شبکه‌های مختلف آن‌ها را بگونه‌ای وادار می‌کند که دست‌کم یک سلفی برای ایجاد پروفایل، از خود داشته باشند.

شاید در این لحظه یا هر زمان که واژه «سلفی» را بشنوید به عکس‌های خودتان یا دوستانتان در شبکه‌های اجتماعی فکر کرده باشید و چنین بنظر برسد که چنین ژانری چقدر چالش برانگیز است! دلیلش می‌تواند این باشد که عکس‌هایی دیده‌اید که نه تنها خوب نبوده‌اند، بلکه بسیار بد و نازیبا بنظر می‌رسیدند.

خب باید بگوییم که عکس «سلفی خوب» گرفتن یک هنر است! علاوه بر آن، اینکه چه تعداد عکس بگیرید و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید نیز همانقدر اهمیت دارد. تا حالا پیش آمده کسی را بخاطر سلفی‌های بیش از حدی که منتشر کرده بلاک کرده باشید؟ خوب است بدانید که این اتفاق به دفعات برای دیگران رخ داده. شاید اگر شما هم زیاد این کار را تکرار کرده‌اید، کسانی باشند که شما را از لیست دنبال‌کنندگانشان در شبکه‌های اجتماعی، تنها به این دلیل حذف کرده باشند.
اما فکر می‌کنید چرا کسی باید به دلیل انتشار بیش از اندازه سلفی توسط دیگران بلاک شود؟ پاسخ این است که این سبک از عکاسی ممکن است به نوعی بیان کننده خودپسندی و از خود راضی بودن بیمارگونه باشد. در سال 2013 مطالعه‌ای در دانشگاه بیرمنگام انجام شد که نشان می‌داد انتشار بیش‌از حد سلفی در فیسبوک به شدت با «میزان کم بودن محبوبیت و صمیمیت اجتماعی» متناسب است. با این وجود، سلفی میان افرادی که در بازه سنی 18-24 سال قرار دارند، محبوبیت بسیاری دارد و حدود 30٪ عکس‌های آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی را شامل می‌شود.
سلفی

عکس از send me drift
همانطور که از توضیحات بالا نتیجه می‌شود باید مواظب تعداد عکس‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید باشید، اما چیزی که بیش از تعداد در این وادی اهمیت دارد این است که بیننده باید از دیدن عکس سلفی حس خوشایندی را احساس کند؛ نه این که بگوید: «ای خدا! بازم یه عکس دیگه از این!»

زاویه‌های خوب و بد خود را بشناسید
همه ما زاویه خوب و بد داریم. حسن این که عکاس خودتان باشید این است که می‌توانید زاویه مطلوب خودتان را شناخته و از آن نهایت بهره را ببرید.

اما 3 نکته کلیدی:
1. اگر می‌خواهید صورتتان لاغرتر بنظر برسد از زاویه کمی بالا عکس بگیرید.
2. اگر نیم‌تنه‌تان هم در عکس دیده می‌شد، یکی از شانه‌های خود را (به طور ملایم) به سمت دوربین متمایل کنید.
3. سرتان را کمی رو به بالا و بیرون حرکت دهید بگونه‌ای که برآمدگی زیر چانه (غبغب) در تصویر کمتر دیده شود.

از نور مناسب استفاده کنید
هیچ چیزی بدتر از این نیست که یک عکس با فلاش داخلی دوربین گرفته شود! به جای فلاش از نور طبیعی استفاده کنید. کنار پنجره بایستید و به عکس خود حالت طبیعی ببخشید و با چرخش صورت و پیدا کرده زاویه مناسب از سایه‌های تیره نیز اجتناب کنید؛ بخصوص آن‌هایی که زیر چشم‌ها نقش می‌بندند. این دایره‌های تیره زیر چشم باعث می‌شود آثار خستگی و کم‌خوابی در صورت شما نمایان شود.

عکس سلفی را حتما ویرایش کنید
اگر برای سلفی گرفتن از تلفن همراهتان استفاده می‌کنید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های بسیاری که وجود دارند، برای ویرایش استفاده کنید. نمونه‌هایی از اپلیکیشن‌های رایگان برای گوشی‌های اندرویدی و آیفون را پیشتر معرفی کرده بودیم. اما شما می‌توانید از فیلترهای اینستاگرام نیز برای اینکار کمک بگیرید. فیلتر کردن و ویرایش درست و هنرمندانه عکس‌ها می‌تواند جذابیت و زیبایی خوبی به عکس آن‌ها ببخشد و برخی اشکال‌های مربوط به نورسنجی را برطرف کند.

همین الان یهویی!
جدی نباشید و جدی نگیرید! لطفا این جمله را اشتباه تعبیر نکنید! هیچ مشکلی با جدی بودن در زندگی وجود ندارد اما هرگز نباید عکس سلفی را جدی بگیرید! شما خودتان بهتر از هر کسی خودتان را می‌شناسید پس سخت نگیرید و جدیت به خرج ندهید.
گاهی جدی بودن بی‌شباهت به عصبانی بودن نیست! گاهی هم حاکی از این است که شما برای گرفتن عکس سلفی بیش از حد تلاش کرده‌اید! سعی کنید راحت و خودمانی باشید و این حس را بدهید که این عکس طبیعی است و مثلا شما ناگهان رویتان را به سمت دوربین چرخانده و عکسی ثبت شده است!

صحنه‌آرایی کنید!
صحنه‌آرایی به این معنی نیست که زمان زیادی وقت بگذارید و یک پس‌زمینه مناسب آماده کنید، بلکه به این معنی است که دقت کنید هرجایی مناسب عکس سلفی نیست. مثلا کنار ظرف‌های نشسته یک شب مانده، پارکینگ، حمام! نه این‌ها هیچ‌کدام مکان‌های مناسبی برای عکاسی نیستند. شما باید در مورد عکس سلفی هم مانند عکس‌های دیگر فکر کنید و کیفیت آن را در حد همان عکس‌های دیگر بالا ببرید. مثلا در مقابل یک بنای زیبای معماری یا آبشار بلند، در میان گل‌ها در فصل بهار، کنار امواج خروشان دریا و به همین ترتیب …
فراموش نکنید که سلفی فقط به گرفتن یک پرتره خوب ختم نمی‌شود و لازم است برخی نکات دیگر رعایت شود تا به یک عکس زیبا که حس خوب به بینندگان القا شود.

خلاقیت به خرج دهید
پیش از آنکه عکس بگیرید، به سایر عکس‌هایی که دیده‌اید یا گرفته‌اید فکر کنید و به خاطر بسپارید که نمی‌خواهید شبیه هیچ‌یک از آن عکس‌ها باشید. البته درسته که همین که شما در عکس باشید آن را با عکس‌های دیگران متفاوت می‌کند اما این به تنهایی کافی نیست. خلاقیت به خرج دهید. یک گربه روی سرتان بگذارید و متفاوت باشید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت