نقاشی از روی عکس دیگران

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

نقاشی از روی عکس دیگران
عنصری که یک عکس فوق‌العاده می‌سازد ممکن است در نقاشی کاربردی نداشته باشد. حتی اگر اعتقاد دارید این اتفاق می‌افتد، وقتی می‌توانید با پرینت عکس روی بوم و ایجاد مورد نظرتان با استفاده از فیلترهای ویرایش عکس به هدف خود برسید، چرا زمان خود را صرف طراحی و پیاده کردن عکس به صورت نقاشی می‌کنید؟
نقاشی از روی عکس، آن هم به طور اختصاصی از یک عکس با پیاده کردن تمام جزییات معمولا اثر موفقی نتیجه نمی‌دهد. در بیان مفهوم و احساسات، عکاسی و نقاشی دو وسیله کاملا متفاوت هستند.
البته این به مفهوم استفاده نکردن از عکس برای کمک به نقاشی نیست. عکس‌ها ابزارهای بسیار کاربردی در نقاشی هستند. اما تبدیل کردن یک عکس به یک نقاشی بدون هیچ تفکر و انتخاب هنرمندانه منجر به اثر هنری خوبی نمی‌شود. عکس‌ها می‌توانند نقطه شروع، الهام‌بخش و یا یک منبع خوب باشند؛ اما نباید در نقاشی دقیقا همه عکس پیاده شود. این کار باعث می‌شود هنرمند محدود شود و خلاقیتش در نقاشی جلوه‌ای نداشته باشد.

ترکیب‌بندی نقاشی چیزی است که نقاش اثر باید درباره آن تصمیم بگیرد. محیط اطراف و عناصر موثر در ایجاد یک نقاشی حرفه‌ای نیز باید در نقاشی لحاظ شود. آنچه مسلم است با پیاده کردن تمام و کمال عکس همه این فاکتورها از بین می‌رود.

شاید این سوال در ذهن شما تداعی شود که به جای نقاشی از روی عکس چی کاری باید انجام دهید؟ پاسخ به این سوال بسیار ساده است. از زندگی، خاطرات تصویری و تصورات خودتان، از طرح‌ها و یادداشت‌های کتاب طراحی‌تان و از تعداد زیادی عکس (هرگز از یک عکس به تنهایی استفاده نکنید) نقاشی کنید. شما باید ایده‌های خود را از یک مطالعه و طرح ساده در کتاب طراحی به یک نقاشی زیبا روی بوم تبدیل کنید.

خلق یک نقاشی خوب فرآیندی شامل ساخت و گسترش است. این فرآیند نمی‌تواند با یک عکس شروع شود و به اتمام برسد. یک هنرمند خلاق پذیرای ایده‌های جدید است و از تمام دنیایی که در آن زندگی می‌کند الهام می‌گیرد و نه فقط از مکان‌های خوش منظره.

وقتی نقاشی می‌کشید، خودتان را به نقاشی اضافه می‌کنید. شما بافت و حرکات قلم را به سبک خودتان روی بوم می‌آورید. عکس‌ها به صورت مسطح و در ابعاد و یا نسبت‌های مشخص چاپ می‌شوند. نیازی نیست چنین چیزی را دوباره تولید کنید. شما به عنوان یک نقاش انتخاب‌های زیادی دارید. دست شما برای ایجاد ترکیب‌بندی و بازی با رنگ‌ها باز است. با نقاشی از روی عکس، خودتان را در قاب عکس محصور نکنید.

منظور از عکس‌های مرجع چیست؟
عکس‌های مرجع عکس‌هایی هستند که درباره یک سوژه خاص جمع‌آوری می‌کنید تا اطلاعات لازم را بدست آورید. این عکس‌ها باید از زوایای دید متفاوت باشند. سپس با دید هنری خود عکس‌ها را فیلتر کنید و این اطلاعات را به یک ترکیب‌بندی و نقاشی که کاملا توسط شما خلق شده است، تبدیل کنید.
به عنوان مثال فرض کنید می‌خواهید یک شیر در نقاشی خود داشته باشید. واضح است که نمی‌توانید از یک شیر در استودیو خود استفاده کنید. اما می‌توانید در باغ وحش آن‌ها را از نزدیک ببینید و چند طرح اولیه داشته باشید. حتی می‌توانید چند عکس از زوایای مختلف بگیرید. همچنین افراد زیادی هستند که به مشاهده و عکاسی از حیات وحش پرداخته‌اند. از میان عکس‌های این افراد می‌توانید حالت‌ها و زوایای مختلف بدن یک شیر را مطالعه کنید. حالا با استفاده از حافظه تصویری، طرح‌ها و یادداشت‌هایتان و عکس‌های مرجع از شیر اطلاعات کافی برای کشیدن تصویر شیر در اختیار دارید.
عکس‌ها تمام حقیقت را نمی‌گویند

همیشه رنگ‌های یک منظره با آنچه در عکس می‌بینید یکی نیست. ابرها همیشه در همان نقطه باقی نمی‌مانند. سایه‌ها حرکت می‌کنند، برگ‌ها از درختان می‌ریزند، گل‌ها پژمرده می‌شوند، درختان در طوفان می‌شکنند. اگر منظره‌ای که عکاسی شده است در دنیای واقعی تغییر کند، چرا شما نتوانید در حین نقاشی آن را تغییر دهید؟ هر چه از عکس‌های بیشتری استفاده کنید منظره واقعی‌تری خلق می‌کنید. این کار تقلب نیست بلکه نوعی اعتبار هنری محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید در هنر خود پیشرفت کنید این کار یکی از ملزومات کار شما خواهد بود.

همچنین به خاطر داشته باشید اگر می‌خواهید نقاشی شما دارای پرسپکتیو، تناسب‌ها، رنگ‌ها و شدت رنگ صحیحی باشد، هرگز با نقاشی از روی عکس به این مشخصات نمی‌رسید. چشم شما و لنز دوربین عکاسی ممکن است از لحاظ ساختمان شباهت‌هایی داشته باشند اما آنچه دوربین از عمق‌ها و شدت‌ها ثبت می‌کند برای نقاشی شما کارآیی نخواهد داشت. از طرفی اندازه‌گیری تناسب‌ها از روی عکس معمولا قابل اعتماد نیست و ممکن است در نقاشی شما ناهماهنگی ایجاد کند.

اهمیتی ندارد که یک عکس در تقویم، مجله، کتاب و یا وبسایت تا چه اندازه زیبا است. اگر این تصویر را خودتان عکاسی نکرده‌اید نیاز به اجازه عکاس برای نقاشی دارید. درغیر این صورت شما در قانون کپی‌رایت تخلف کرده‌اید. اگر نقاشی را به نمایش و یا فروش بگذارید به این معناست که می‌خواهید در تخلف خود پافشاری کنید. اما اگر از عکس‌ها تنها برای اطمینان و اصلاح حافظه تصویری خود ایده بگیرید و در نهایت سوژه در ترکیب‌بندی شما قرار بگیرد و با رنگ‌ها و زاویه دید شما نقاشی شود، هرگز به نقض قانون کپی‌رایت متهم نخواهید شد.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت