مقایسه فعالیت نگارخانه های ایرانی و گالری های غربی

در این باره لازم است بدانیم که آغاز فعالیت نگارخانه ها یا همان گالری ها در ایران به سالهای ۱۳۴۰ یعنی زمانی که اولین افراد در رشته های هنری از ایران و دیگر کشورها فارغ تحصیل شدند بر می گردد. تا قبل از آن فعالیتهای هنری هنرمندان به صورت پراکنده و غیر متمرکز ارائه می شد. زمانی که در ایران آثار هنری در مراکز تجمع افراد یا در منازل شخصی هنرمندان مورد بازدید قرار می گرفت ، در اروپا هنرمندان آثار خود را در نگارخانه نقاشی در معرض دید عموم و سایر هنرمندان قرار می دادند.

دومین تفاوتی که می توان برای ایران و غرب بر شمرد ، این است که آثار هنری در ابتدا برای بازدید عرضه می شد و هدف فروش آنها چندان در الویت قرار نداشت و بیشتر جنبه هنری و فرهنگی آن مهم بود؛ در حالی که در اروپا نگارخانه ها علاوه بر وظیفه ارائه آثار هنری ، نقش بازاریابی و فروش آنها را نیز بر عهده داشتند و جزو اهداف برپایی آنها محسوب می شد. بر خلاف ایران که سابقه نگارخانه ها به سبک امروزی به حدود ۵۰ سال پیش بر می گردد ، در اروپا گالریها بیش از سه قرن است که فعالیت می کنند. وجه تسمیه نگارخانه یا گالری به سالن هایی بر می گردد که بسیار طولانی بوده و سقف های بلندی داشته اند. این گونه سالنها بیشتر در قصرها و منازل بزرگ متعلق به افراد ثروتمند و یا درباریان وجود داشته است. در این سالنها آثار هنری مانند گالری نقاشی ها نصب و در معرض دید افراد قرار می گرفت و همان جا به فروش هم می رسید. البته در غرب نیز در ابتدا هدف فروش آثار در اولویت نبود ، بلکه در صورتی که اثر یک هنرمند به لحاظ هنری مورد تأیید گالری دارها قرار می گرفت می توانستند آن را برای بازدید به نمایش بگذارند. اما امروزه هم در ایران و هم در غرب وظیفه گالری ها کمی تغییر کرده است. امروزه گالری ها علاوه بر اینکه به نمایش آثار هنری می پردازند ، بلکه وظیفه فروش و بازاریابی آن را نیز بر عهده دارند و وظیفه نگهداری اثر در شرایط مناسب به لحاظ محیطی از جمله وظایف آنهاست.

علاوه بر اینها ، این نگارخانه ها هستند که به معرفی یک هنرمند و آثار آن می پردازند و مردم و علاقه مندان به آثار هنری و همچنین هنرمندان می توانند با آثار دیگر هنرمندان و سبکهای هنری آنها آشنا شوند. در کنار کارکردهایی که برای نگارخانه ها برشمرده شد ، می توان به ایجاد فضایی جهت تعامل میان هنرمند با رسانه ها و بیان نقطه نظرات و سبکهای آنها و همچنین ارتباط میان هنرمند با دیگر هنرمندان ، هنرجویان و اهل فن یا افرادی که به آثار هنری علاقه مند هستند اشاره کرد. این گونه فرصتها و فضاها در نگارخانه ها از ابتدا در غرب رواج داشته است ولی در ایران تا حدودی پدیده نو ظهوری است و کم کم به کارکردهای مشابه با غرب نزدیک می شود. به گونه ای که همچون غرب ، هنرمندان برای عرضه آثار هنری خود با صاحبان نگارخانه ها قرار داد می بندند و هر دو طرف ملزم به رعایت کردن مواردی هستند و اینگونه زمینه حمایت هنرمندان و آثارشان توسط نگارخانه ها فراهم می شود. از جمله این حمایتها می توان به آشنا کردن هنرمندان با افرادی که به آثار آنها علاقه مند هستند اشاره کرد که زمینه این ارتباط و آشنایی از طریق نگارخانه ها به وجود می آید و زمینه فروض آثار هنری را تسهیل می بخشد.

■ بازدید از نمایشگاه های درحال برگزاری

■ ویژگی‌های یک نمایشگاه هنری خوب

همه چیز درباره هنر دانستنی های ویکی پدیا هنری ارزشمند روش چگونه تهیه راه انجام تمام مطالب جزوه مقاله نوشته مطلب دانشنامه ویکیپدیا هر آنچه تاثیر خواندنی گنجینه راهنما آموزش آشنایی با دانش راهنمایی چگونگی جمع آوری تحقیق دانشجویی هنرگردی آنلاین هزارویک

موارد مشابه: