جان ویلیام واترهاوس

John William Waterhouse

جان ویلیام واترهاوس

جان ویلیام واترهاوس John William Waterhouse از نقاشان بریتانیایی پیشارافائل‌گرایی و نئوکلاسیسیسم متولد آوریل 1849– درگذشته 10 فوریه 1917 است.

سبک او نه تنها تحت نفوذ نقاشان اولیه پیشارافائلی است بلکه از معاصران خود، امپرسیونیست‌ها نیز تأثیر پذیرفته بود. بیشتر شهرت واترهاوس به‌خاطر به تصویر کشیدن شخصیت‌های زن در اساطیر یونان باستان و افسانه آرتور می‌باشد.

جان ویلیام واترهاوس در 6 آوریل سال 1849 در رم متولد شد. پدر و مادرش نقاش بودند. او در اواخر دهه 1850 در 5 سالگی همراه با خانواده‌اش به لندن رفت و نقاشی را نزد پدر آموخت. جان در استودیوی هنری پدرش به او کمک می‌کرد و در دوران جوانی استعدادهای خود را در مجسمه‌سازی و نقاشی تقویت کرد. او اولین آثار خود را با سبک کلاسیک شروع کرد.

واترهاوس پس از چند بار تلاش در نهایت در سال 1870 به آکادمی سلطنتی هنر در لندن راه یافت و در سال 1885دانشیار آکادمی سلطنتی شد. او در سال 1895 به عنوان عضو دایم فرهنگستان انتخاب شد و هر ساله تابلوهای خود را در نمایشگاه‌های آن به عرضه گذاشت.

واترهاوس به عنوان یک عضو مدرن به جنبش پیشارافائلی پیوست و این عضویت همچنین دیگر سبک‌های هنری مانند امپرسیونیسم فرانسوی بر کارهایش تأثیر داشت. این انجمن به او در رسیدن به سبک کاری اش کمک کرد. در پی آن، او در رابطه با تکنیک‌ها و ایده‌هایش از ویژگی‌های آثار الهام‌بخشی هنرمندانی مانند روستی، میلِی، هانت و همچنین کسانی که جنبش امپرسیونیسم را بوجود آوردند استفاده می‌کرد.

اکثر آثار او از اسطوره و تراژدیهای معروف الهام گرفته بودند، و به همین علت بسیار مورد توجه قرار گرفتند. او یکی از نادر هنرمندانی بود که محبوب شد و نسبتاً در شرایط مالی خوبی زندگی می‌کرد.

او نقاشی کردن را تا زمان مرگش در تاریخ 10 فوریه سال 1917 ادامه داد. واترهاوس به علت ابتلا به سرطان و پس از یک دوره بیماری طولانی از دنیا رفت.

از مهم‌ترین آثار وی می‌توان مجموعه تابلوهای بانوی شالوت را نام برد که از شعری از آلفرد تنی‌سون الهام می‌گیرد و داستان دختر جوانی است که به خاطر عشق یک‌طرفه‌اش به لانسلو می‌میرد. سری تابلوهای اوفلیا از دیگر آثار مشهور او می‌باشند که لحظات قبل از خودکشی اوفلیا را به تصویر می‌کشند.

در این بخش برترین آثار این هنرمند در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

برترین آثار

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت