کامران شیردل

 تخصص/مهارت:

طراح و نقاش، کارگردان سینما و تلویزیون

 معرفی/ بیوگرافی:

کامران شیردل (به انگلیسی: Kamran Shirdel) هنرمند ایرانی، متولد 1318 در تهران است.

آقای کامران شیردل، از هنرمندان سرشناس ایران می‌باشد.

تحصیلات
رشته ی معماری و شهرسازی از دانشگاه رم 1336
رشته‌ی کارگردانی سینما و تلویزیون از تجارب سینمایی رم 1343

بیوگرافی
کامران شیردل از پیشگامان و چهره‌های اساسی سینمای نو و از پایه‌گذاران سینمای مستند اجتماعی در ایران است. اولین ساخته‌ی او، فیلم کوتاه آینه‌ها 1963، موفق به کسب جایزه از جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های مدارس سینمایی جهان در توکیو گردید.

شیردل در بازگشت به ایران در سال 1345 ابتدا در وزارت فرهنگ و هنر به ساخت فیلم‌های مستند پرداخت و پس از ساخت فیلم «بوم سیمین» به سفارش سازمان زنان ایران، ساخت مجموعه‌ی «ندامتگاه»، «قلعه» و «تهران پایتخت ایران است» را آغاز کرد. لحن معترض و افشاگرانه و نیز جسارت و صراحت بی‌سابقه‌ی او در ارائه و طرح واقعیات تلخ و تکان‌دهنده‌ی اجتماعی-اقتصادی به توقیف و توقف این فیلم‌ها انجامید و از اتمام آن‌ها جلوگیری شد. در زمستان سال 1346 شیردل با دریافت یک سفارش کار جدید برای ساخت فیلمی شاد و مثبت به کارگردانی فیلم «حماسه‌ی روستازاده‌ی گرگانی یا اون‌شب که بارون اومد» پرداخت، اگرچه این اثر هم به دلیل شیوه‌ی برخورد کارگردان با واقعیات اجتماعی و لحن طنزآمیز و گزنده‌اش توقیف شد و ادامه‌ی فعالیت شیردل نیز در وزارت فرهنگ و هنر خاتمه یافت. شیردل در سال 1348 استودیوی شخصی خود «فیلم گرافیک» را تاسیس و راه‌اندازی کرد. او تا سال‌ها بعد فیلم‌های مستند و تبلیغاتی بسیاری را در این استودیو کارگردانی و تهیه کرد، از ‌جمله فیلم «پیکان» که تجربه‌ای نو و یکتا در زمینه‌ی سینمای مستند صنعتی در ایران به‌شمار می‌رود. شیردل براساس برنامه‌ای از پیش اعلام‌شده در سال 50-51 اولین فیلم بلند سینمایی خود را به نام «صبح روز چهارم» تهیه و کارگردانی کرد، برداشتی آزاد از فیلم «از نفس افتاده» اثر معروف ژان لوک گدار. این فیلم نیز برنده‌ی چندین جایزه از سومین دوره‌ی جشنواره‌ی «سپاس» گردید. درسال 1353 فیلم «حماسه‌ی روستازاده‌ی گرگانی» بعد از شش سال توقیف به بخش مسابقه‌ی سومین دوره‌ی «جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم تهران» راه یافت و جایزه‌ی بزرگ جشنواره را به‌عنوان «بهترین فیلم مستند به مفهوم مطلق» به دست آورد. با پایان جشنواره و بازگشت هیئت‌داوران خارجی (از جمله جیلو پونته کوروو، الن رب‌‌گریه، میکلوش یانچو، روبن مامولیان و دیگران) و روزنامه‌نگاران، این فیلم مجددا توقیف شد و تنها پس از انقلاب مجوز کامل نمایش پیدا کرد و به شهرت و اعتباری جهانی دست یافت.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت