حبیب نقاش

 تخصص/مهارت:

طراح و نقاش

 معرفی/ بیوگرافی:

حبیب نقاش (به انگلیسی: Habib Naghash) هنرمند ایرانی، متولد 1311 و درگذشته 20 تیر 1399 در شهر دزفول استان خوزستان بود.

آقای حبیب نقاش از اساتید پیشکسوت نقاشی در سبک سنتی قهوه‌خانه‌ای و عاشورایی و نقاشی پشت شیشه بوده است، که بیش از 40 اثر نقاشی در موضوعات مختلف از جمله تلفیق واقعه عاشورا و دفاع‌مقدس خلق کرده است.

حبیب نقاش در سال 1311 در شهر دزفول به دنیا آمد. آنهایی که در شهر دزفول قدیم بوده اند او را می شناسند. چرا که یک گالری در خیابان سیروس سابق و آیت الله طالقانی فعلی جنب مسجد عاملی داشت. او معمولا نقاشی روی بوم را می کشید و در خانه ها هم علاوه بر نقاشی، رنگ آمیزی ساختمان هم انجام می داد. چون شرایط آن روزگار با اکنون متفاوت بود، او نقاشی هایی روی پیش بخاری ها و بعضی آیات کریمه نقاشی می کرد.

استاد حبیب نقاش در خانواده ای نقاش متولد شد. ایشان پسر ملاحسن نقاش بود و پدربزرگشان ملاابراهیم نقاش بود که در زمان قاجار زندگی می‌کرد و نقاشی‌هایی مثل شیدونه‌ها و بعضی دیوارنگارها و نیز نقاشی خانه‌ها را انجام می‌داده است. ملا ابراهیم دو پسر به نام‌های اسدالله و ملاحسن داشت که هر دو نقاش بودند. نمونه کار این استادان را می‌توان در اماکن مقدس و متبرکه مثل رود بند، مسجد صعصعه و امیرمکان شمس آباد به عنوان نقاشی‌های دیواری نام برد .

حبیب نقاش در سال 1392 به عنوان چهره ماندگار دزفول معرفی شد. وی دارای سبک قهوه‌خانه‌ای در هنر نقاشی بود و رنگ‌های مورد نیاز برای طرح‌هایش را خودش تولید می‌نمود.

ویژگی کار استاد حبیب نقاش، نقاشی پشت شیشه بود. ابتدا قلم گیری می‌شد و خطوط کانتور یا راهنما توسط الگویی از پشت با رنگ کپی می‌شده و از پشت روی آن رنگ آمیزی می‌شد برای همین به آن نقاشی پشت شیشه می‌گویند. یعنی از پشت به صورت وارونه نقاشی می‌شد و از طرف دیگر دیده می‌شده است.

رنگ‌هایی که استاد حبیب نقاش استفاده می‌کرد، ترکیبی از رنگ‌های گیاهی و صنعتی بود که با هم ترکیب می‌کردند. رنگ‌ها خیلی اشباع شده و با شدت بالایی کار می‌شد و در یک تابلو سعی می‌کردند تمامی روایت را گوشه به گوشه نقش ببندند به صورتی که ترکیب بندی‌ها بسیار شلوغ بود و تناسب انسانی در آنها مطلقاً وجود ندارد و بستگی به مقام و رتبه شخصی که نقاشی می‌شده بزرگتر یا کوچک‌تر انجام می‌شده و تحت عنوان پرسپکتیو مقامی است. یک تابلوی پشت شیشه روایتی است از حوادثی که اتفاق افتاده که بسته به نظر راوی یا نقاش و با سبک و سیاق دوره قاجاری ترسیم می‌شده است. اگر به نقاشی‌های پشت شیشه استاد حبیب نگاه کنید تصاویر دارای ویژگی‌ها یا کمال خاصی هستند. معمولا ائمه بسیار زیباروی هستند و ابروهای کمانی دارند و صورت سه رخ و خالی در گونه سمت چپ شان هست و از لحاظ شخصیتی فضای کاری را بیشتر اشغال می‌کنند و به ترتیب روایت اشیا کوچک‌تر می‌شوند. استاد حبیب نقاش ارادت خاصی به این نقاشی‌ها داشت و همیشه می‌گفت که من با این‌ها زندگی می‌کنم و حرف می‌زنم. بارها شده بود که کارهای ائمه را جلوی خودش می‌گذاشته و با آنها حرف می‌زد و شعر می‌خواند و به آنها عشق می‌ورزید. او در سال 1388 مفتخر به دریافت مقام مفاخر هنری کشور از سوی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران شد و نامش به نام مرد پرآوازه یا تنها فردی که به عنوان نقاش پشت شیشه نشان درجه 2 هنری را از وزارت ارشاد گرفت، مطرح شد. شیوه کار ایشان با نام‌هایی مانند قهوه خانه‌ای، سقاخانه‌ای و شمایل نگاری مذهبی قاجاری شناخته می‌شود.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت