مهمترین تکنیک‌های نقاشی آبرنگ

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

مهمترین تکنیک‌های نقاشی آبرنگ
تکنیک نقاشی آبرنگ همواره جزو یکی از پرطرفدارترین تکنیک‌های نقاشی است. این تکنیک برای علاقه مندان در هر رده سنی جذاب است. از خردسالان و کودکان در مدارس، مهد و آموزشگاه‌ها که از نقاشی با آبرنگ لذت می‌برند گرفته تا هنرمندان بنام و معروفی که آثار ماندگاری را با این تکنیک خلق کرده اند. برای نقاشی با آبرنگ به تعدادی کاغذ و قلم مو و یک جعبه ابرنگ، نیاز دارید.
کاغذهای مخصوص برای تکنیک آبرنگ در بازار جود دارد اما برای تکرار و تمرین می‌توانید از کاغذ‌های ارزان کاهی نیز استفاده کنید. البته کاغذ کاهی به خاطر جنس نازکی که دارد هنگامی که رطوبت را به خود جذب می‌کند چروک می‌شود و ممکن است از لحاط زیبایی برای تازه کارها جذاب نباشد. در مورد قلم مو نیز باید گفت که قلم موی دسته کوتاه در سایزهای مختلف تهیه کنید. قلم مو با جنس سمور بسیار مرغوب است اما می‌توانید از قلم موی نایلونی هم استفاده کنید.
نقاشی آبرنگ تکنیک‌های بسیار مختلفی دارد که استفاده مناسب از هر کدام نقاشی شما را بسیار جذاب و هنرمندانه خواهد کرد.
در ادامه با این تکنیک‌ها آشنا شوید:

1- تکنیک خیس در خیس آبرنگ:
در تکنیک خیس در خیس آبرنگ، قلم مو و کاغذ هر دو مرطوب هستند و با تماس قلم مو روی کاغذ، رنگ راه خود را روی کاغذ پیدا می‌کند. بیشتر هنرمندان روش خیس در خیس را مهم‌ترین روش آبرنگ می‌دانند زیرا هیچ چیز را نمی‌توان کپی کرد. برای مرطوب کردن کاغذ یک قلم موی درشت بردارید آنرا نمدار کرده و بر روی کاغذ بکشید. می‌توانید رنگ مورد نظر را روی پالت بسازید و هم می‌توانید مستقیما رنگ‌ها را بر روی کاغذ بگذارید. تکنیک خیس در خیس آبرنگ برای ساخت پس زمینه‌های محو با جزییات کم بسیار مناسب است .

2- تکنیک خشک در خشک در آبرنگ :
در این روش رنگ غلیط را با قلم مو بر روی کاغذ خشک می‌گذاریم. مسلما طرح پر رنگ می‌شود و محو نیست. این تکنیک برای قسمت‌هایی از طرح که نیاز به تاکید است یا جزییات باید مشخص شوند مناسب است.

3- تکنیک خشک در خیس در ابرنگ:
در این روش قلم موی خشک را بر روی کاغذ خیس بکشید.خواهید دید که رنگ‌ها پررنگ هستند و با توجه به میزان خیس بودن کاغذ مقدار محو شدگی لبه رنگ متفاوت است.

4- روش خیس در خشک در ابرنگ :
رنگ را با قلم موی خیس بر روی کاغذ خشک بکشید. چون قلم مو خیس است بنابراین رنگ‌ها کمرنگ هستند و چون کاغذ خشک است رنگ بر روی کاغذ لبه تیزی دارد.

5- تکنیک رنگ زدن یکنواخت:
در این روش رنگ آمیزی به صورت یک دست انجام می‌شود. سعی کنید غلظت رنگ و خیسی کاغذ در همه جا یکنواخت باشد تا بخشی از کار تیره و بخشی از کار روشن نشود. به این صورت که قلم را به طور کامل از رنگ پر کنید و سعی میکنید تمام سطح به یک مقدار رنگ را جذب کند و یکنواخت شود.

6- روش رنگ زدن به صورت طیف رنگی در آبرنگ:
در ابتدا قلم موی رنگی را روی کاغذ بکشید در هر مرحله برای کمرنگ‌تر کردن مقدار بیشتر آب به قلم مو اضافه کنید. در واقع از رنگ تیره به سمت روشن و یا بالعکش حرکت می‌کنیم. حتی میاواتید به کمک این روش طیفی از چند رنگ را روی کاغذ بسازید. این روش برای رنگ آمیزی آسمان بسیار مناسب است.

7- تکنیک خراشیدن کاغذ در آبرنگ:
از تکنیک‌های پرطرفدار، خراشیدن کاغذ یا مقواست. در این روش بهتر است کاغذ آبرگ کمی مرطوب باشد. با یک شی نوک تیز مثل انتهای قلم مو، کاردک و یا حتی ناخن، کمی کاغذ را خراش دهید به طوری که سطح رویی کاغذ زخم شود. قسمت پاره شده زودتر آبرنگ را جذب می‌کند و رنگ دانه‌های بیشتری جمع می‌شود. به عبارت خودمانی، رنگ قسمت خراشیده شده، پر رنگ‌تر می‌شود.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت