همه چیز درباره نقاشی با مدادرنگی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

همه چیز درباره نقاشی با مدادرنگی
همانطور که مطلع هستیم مداد و مدادرنگی از وسایلی هستند که طراحان و نقاشان بسیاری به شیوه‌های مختلف از آن‌ها استفاده کرده اند.

مدادهای گرافیتی از اواخر قرن هجدهم میلادی ساخته شدند. سختی و نرمی این نوع مدادها، بستگی به کیفیت مخلوط خاک رس با گرافیت دارد. امروزه مغزی مداد را پس از پختن، به موم آغشته می‌کنند تا کار آن بهتر و اثرش بادوام‌تر باشد.

مدادرنگی در اساس مثل مدادهای گرافیتی است، اما به جای گرافیت ،در آن از رنگدانه‌های مختلف استفاده می‌شود.

مدادرنگی به خاطر سهولت استفاده و تاثیر پذیری، از وسایل مورد علاقه نقاشان است.

مدادرنگی، همچنین نزدیک‌ترین وسیله به طراحی است که معمولا با خط انجام می‌گیرد و به علت دقت و کوچکی سطوح رنگی برای خلق آثار نزدیک به واقعیت عینی،بیشتر به کار می‌رود.

امروزه مدادرنگی تنوعات زیادی دارد و نوع استفاده از آن نیز در شیوه‌های مختلف ،متفاوت است.

ترکیبات جدید رنگی، تنوعات کاغذ و وسایل مصرفی همراه با کاربردهای گسترده، مدادرنگی را به وسیله‌ای مقبول و در دسترس تبدیل کرده است.

مداد آبرنگی نوعی از مداد رنگی است که می‌توان با قلم‌موی نقاشی مرطوب رنگ آن را مانند آبرنگ روی کاغذ پخش کرد.

ویژگی نقاشی با مداد آبرنگی این است که اثر هم حالت آبرنگ را دارد، و هم ردّ مداد رنگی دیده می‌شود.

مداد از ابتدایی‌ترین وسایلی است که تمام هنر جویان به دلیل استفاده آسان از این وسیله در طراحی،آن را تجربه کرده اند.حمل ونقل راحت .قابلیت اجرای آن بر انواع کاغذ ومقوا، همچنین پاک کردن خرابی‌های احتمالی آن بوسیله پاک کن وعدم نیاز به آب یا هر حلال دیگر، از مزایای آن به شمار میرود.

اجرای انواع خطوط (با ضخامت‌های متفاوت) وایجاد سایه روشنی‌ها ( سایه‌هایی لطیف وملایم ویا سایه‌هایی شدید و پر کنتراست)

با بهره گیری از نوک وپهنای مداد با کم و زیاد کردن فشار دست ویا مالش لایهٔ خاکستری با دست ویا محو کن،اجرای خطوط هاشوری در یک جهت ویا متقاطع و….از جمله امکاناتی است که مداد به راحتی در اختیار هنر جو قرار می‌دهد.. مدادهای رنگی از جمله وسایلی هستند که بعنوان رنگ غیر پوشاننده،شفاف ویا در اصطلاح روحی مطرح می‌باشند.. در طراحی با مداد هنر جو یاد می‌گیرد که چگونه می‌توان با کم وزیاد کردن فشار مداد روی زمینه( البته نه آن اندازه که بافت مقوا از بین برود) ویا تکرار لایه‌های خاکستری ،تیرگی‌های خاصی را بوجود آورد. ولی فشار دادن مداد رنگی ویا تکرار لایه‌های بدست آمده به تنهایی، رنگ را تیره نکرده بلکه آن را با شدت بیشتری نمایان می‌سازد. به همین دلیل در مدادهای رنگی ایجاد سایه‌های یک رنگ تنها با استفاده از یک مداد رنگی امکان پذیر نبوده ومیبایست از چندین مداد کمک گرفت.(لازم به توضیح است که در این حالت فشار مداد روی مقوا بسیا ملایم است ومداد در دست کاملا راحت می‌باشد در بعضی مواقع تا هشت رنگ یا حتی دوازده رنگ روی هم قرار می‌گیرند به همین دلیل اگر فشار دست زیاد باشد نمی‌توان کار کرد. بافت در هیچ صورتی نباید از بین برود..)

رنگ‌های روحی رنگ‌هایی هستند که لا یهٔ زیرین خود را از بین نبرده بلکه تکمیل کننده آن بوده وبه صورت لایه‌ای شفاف روی لایهٔ قبلی قرار می‌گیرد. ودسته دیگر رنگ‌های جسمی هستند که با ترکیب یک یا دو ویا حتی بیشتر رنگ مورد نظر بدست میآید. نکته دیگر اینکه برای انتخاب رنگ بهتر است هنر جو از هر رنگ چندین تون متفاوت داشته باشد( درجه بندی یک رنگ متنوع باشد)

برای انتخاب مدادرنگی روی مقوا، چه روی مقوا اشتنباخ ویا الر فابریانو بهترین مداد رنگی فابر کاستل poly می‌باشد. این نوع مداد جز مدادهای نرم وباکیفیت به شمار می‌آید.

انواع رنگ‌ها
رنگ‌های زرد ونارنجی مانند:lemon ;yelow orang;canary yellow; lemon cadmium;orange(light&dark)
رنگ‌های قرمز:ver milion;magenta; scarlet crimson; rose;indian red; pink;…….
رنگ‌های آبی وبنفش:blue(light&dark); cobaltproussian;blueviolet;violet;purple
رنگ‌های سبز:green(light&dark); sapgreen;greenmoss;green apple;verdigris
رنگ‌های قهوه ای:brown;vandyke;gold ochre;sepia;burntochre;raw umber
رنگ‌های خنثی:cold;warm grey(light&medium) black;white;silver

کاغذ ویا مقوای مناسب:
از هر کاغذ ومقوایی می‌شود برای نقاشی استفاده کرد که این بستگی به سوژه مورد نظر دارد.. مقوا با بافت درشت به طور طبیعی رنگ‌ها را از یکدیگر تفکیک کرده وفضاهای سفید در لایه‌های رنگ‌ها بیشتر نمایان است. با تکرار لایه‌های رنگی به مرور از فضای سفید کاسته می‌شود. مداد رنگی مورد استفاده در اینگونه مقواها بای حتما از نوع نرم باشد.تا بتواند به راحتی در بین بافت نفوذ کند.

اما دربین کارهایی که هنرمند تمایل به ریزه کاری ،واقع نمایی وپرداختن به جزییات رادارد، مقواهای فشرده،کم بافت(الر) ودارای سطح صاف مناسبتر می‌باشد.

علی رغم ساده به نظر آمدن استفاده از این ابزار، نقاشی ویا تصویر سازی با مداد رنگی(خصوصا در واقع نمایی)چندان آسان نبوده ومستلزم صرف وقت، دقت وحوصله می‌باشد. اگر هنر جو نیز روش صحیح استفاده از این ابزار را بدرستی فرا نگیرد بعد از مدتی این وسیله بعنوان تکنیکی خسته کننده ،جذابیت خود را از دست داده وکنا رگذاشته می‌شود..

شرط اول نقاشی با مداد رنگی علاقه فراوان به مداد رنگی وکار بااین ابزار می‌باشد،وهمچنین صبر وحوصلهٔ زیاد مطلبد. چون ممکن است یک قسمت کار به اندازه 4×4سانتی دوساعت به طول بکشد تا کادر مورد نظر در آید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت