منظور از نقاشی های حجم گرا چیست؟

آیا میدانید منظور از نقاشی های حجم گرا چیست؟
زمانی که به گالری یا نمایشگاه های نقاشی سر می زنید با نقاشی های متفاوتی آشنا می شوید که نام سبک بسیاری از آنها را تا کنون نشنیده اید.

اگر قصد خرید یا بازدید از آثار هنری را داریم ،در صورتی که اطلاعاتی نیز در آن زمینه ها داشته باشیم اولاً به ما کمک خواهد کرد تا لذت بیشتری از آن آثار ببریم و در ثانی در صورتی که قصد خرید این آثار را داشته باشیم داشتن یکسری اطلاعات کلی در انتخاب بهتر ما را کمک خواهد کرد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم با یکی از سبکهای جدید نقاشی آشنا شویم. نقاشی های حجم گرا ، از جمله نقاشی هایی هستند که زمینه ساز جنبش های زیادی در دنیای هنر امروزی یا هنر مدرن شده اند. این سبک ، اشاره به استفاده از اشکال هندسی در نقاشی ها دارد. حتماً با نقاشی هایی مواجه شده اید که در سرتاسر نقاشی از اشکال هندسی استفاده شده است و شاید برای شما جای سوال باشد که جنبه زیبایی شناسی این آثار کجاست؟ یا شاید درک درستی از به کار گیری این اشکال در آثار را نداشته باشیم. در مورد گالری مجسمه و مجسمه سازی هم همین طور است.

در این سبک ، اشکال هندسی به اثر نقاشی کمک می کند تا حسی از حجم یا فضا در نقاشی ها ایجاد شود. طرحهایی که مسطح هستند از طریق اشکال هندسی شکسته می شوند و به شکلهایی که در مجاورت آنها هستند اثر گذاشته و فضایی از حجم را ایجاد می کنند. این گونه ایجاد فضا در واقع در بینندگان یک نوع توهم فضا را ایجاد خواهد کرد ، در حالی که هیچ فضای واقعی در میان نیست. از جمله ویژگی های مهم دیگری که نقاشی های حجم گرا دارند ، ابهامی است که برای بیننده ایجاد می کنند. معمولاً با دیدن کل تصویر در نقاشی شما به مفهوم خاصی پی نخواهید برد. ممکن است فضایی را مملو از تصاویر هندسی ببینید که مفهوم خاصی را به ذهن شما تداعی نمی کند. همین ویژگی ممکن است یکی از دلایلی باشد که شما از دیدن این تصاویر سریع خسته شده و دنبال دید گالری نقاشی های دیگر بروید. گاهی نیز ممکن است ذهن شما بیشتر از نقاشی های دیگر بر این نقاشی ها متمرکز شود و به دنبال یافتن معنا یا ارتباطی در آنها باشد. همین ویژگیی های ابهام زایی در این نقاشی ها یکی از مشخصه های آثار حجم گراست.

اما برخی از صاحب نظران به این نقاشی ها انتقاد می کنند و این سبک را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و منتقد هستند که یکی از کاستی ها یا نقدهایی که به این سبک وارد است جنبه نور در این تصاویر است. منتقدان ، معتقد هستند که در این آثار زاویه تابش نور وجود ندارد . آنها مطرح می کنند که میتوان برای ایجاد حجم و فضا در تصویر به خوبی از وِیژگی نور استفاده کرد در حالی که در آثار حجم گرا از طریق ایجاد حجم و شکستن سطوح مسطح قصد دارند بعد یا زاویه ایجاد کنند.

برای بسیاری از افرادی که به دیدن آثار نقاشی علاقه مند هستند یا اینکه خودشان نیز تا حدودی در این زمینه فعالیت دارند ، دیدن این آثار جذابیتهای خاص خود را دارد و به این سبک از نقاشی ها علاقه نشان می دهند.