آموزش اصول دکوراسیون هر اتاق را چه رنگی کنیم؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

آموزش اصول دکوراسیون هر اتاق را چه رنگی کنیم؟
رنگ‌ها تأثیر شگفت انگیزی در تغییر فضای حاکم بر هر مکانی داشته و ارتباطی تنگاتنگ با سلامت روانی و احساس آرامش ما دارند. شناخت رنگ در کنار عوامل دیگری از جمله نور مناسب به ما کمک می‌کند با هزینه‌هایی کمتر چیدمان بهتری داشته باشیم.
در انتخاب رنگ‌ها باید به این اصل توجه کرد که هیچ رنگی بد یا خوب نیست. زمانی رنگ خوب است که با نور و دیگر رنگ‌های مجموعه همنشینی و تناسب لازم را داشته باشد.

به طور کلی برای تصمیم گیری به منظور انتخاب رنگ یا هر تغییر دیگری در چیدمان با دو سلیقه روبه‌رو هستیم : یکی سلیقه تک تک افراد خانواده و دیگری سلیقه عمومی خانواده. بر همین اساس باید در فضای اختصاصی هر یک از افراد خانواده حتما به نظر خود آن‌ها احترام بگذاریم؛ برای مثال اگر فرزندمان اتاق مخصوص به خود دارد و دوست دارد که از رنگ خاصی برای اتاقش استفاده شود، با عنایت به راهنمایی‌هایی که در آینده خواهیم کرد، به نظر او توجه کنیم. سلیقه عمومی نیز باید در فضاهای عمومی خانه مثل اتاق نشیمن، آشپزخانه و… در نظر گرفته شود.

رنگ بد یا رنگ خوب
در انتخاب رنگ‌ها باید به این اصل توجه کرد که هیچ رنگی بد یا خوب نیست. زمانی رنگ خوب است که با نور و دیگر رنگ‌های مجموعه همنشینی و تناسب لازم را داشته باشد. به ندرت اتفاق می‌افتد که حتی اگر متخصص هم باشیم 3 رنگ اصلی یعنی زرد، آبی و قرمز را بتوانیم با هم به کار ببریم. استفاده از این 3 رنگ مانند رنگ غروب آفتاب است که هر 3 رنگ را در بردارد. انتخاب 2 رنگ با زمینه‌های تاریک‌تر و روشن‌تر کنار هم ممکن است فضا را زیباتر نشان دهد و نیازی نیست همه رنگ‌ها را با هم به کار ببریم؛ مثلا کسی رنگ نارنجی را دوست دارد. این رنگ ترکیبی از زرد و قرمز است که هر دو رنگ گرم است و بنابراین ترکیب آن‌ها نیز یک رنگ گرم را تشکیل می‌دهد؛ بر این اساس اگر به قرمز بیشتر نزدیک شود، بهتر است در فضاهایی استفاده شود که به انرژی بیشتری نیاز دارد مثل اتاق نشیمن و آشپزخانه یا محل استراحت و خواب. استفاده از رنگ سفید، نارنجی را روشن‌تر می‌سازد و خاکستری و سیاه آن را تیره‌تر خواهد کرد. وی با تکیه بر این موضوع که با شناخت ترکیب رنگ‌ها می‌توان گرما یا سرمای هر رنگی را با کمک رنگ‌های سازنده آن کم یا زیاد کرد، توضیح داد که اگر رنگی مثل بنفش را که رنگ متعادل و ترکیبی از قرمز (رنگ گرم) و آبی(رنگ سرد) است، در نظر بگیریم، می‌توانیم با تقویت رنگ آبی آن را سردتر کنیم و با افزایش رنگ قرمز، بنفش گرم تری به دست آوریم. بنفش، رنگ بسیار خوبی است که می‌تواند در اتاق نشیمن استفاده شود، اگر بخواهند از آن به عنوان رنگ دیوار استفاده کنند باید آن را سردتر کنند تا روشن‌تر شود.

رنگ‌های همنشین
گاهی افراد به خاطر علاقه به یک رنگ خاص دوست دارند تمام وسایل را از همان رنگ انتخاب کنند، در صورتی که باید حدود 10 تا 20 درصد تضاد بین رنگ‌ها را رعایت کنیم؛ برای مثال در مقابل رنگ بنفش، استفاده از کمی رنگ زرد که در چرخه رنگ‌ها مقابل آن قرار دارد، فضا را خیلی زنده‌تر خواهد ساخت؛ مثلاً می‌توان از آن در پرده، کوسن یا موارد دیگری بهره برد. نباید با ترکیب رنگ‌های مختلف با زیربناهای متفاوت، زیبایی محیط را از بین ببریم. با انتخاب یک رنگ مبنا می‌توانیم با آن بازی کنیم و در کنار آن به صورت هنرمندانه و درست از رنگ‌های دیگر استفاده کنیم.

رنگ در کنار نور، خودش را خوب نشان می‌دهد و با توجه به میزان نوری که در فضاها داریم، می‌توانیم رنگ مناسب انتخاب کنیم؛ از این رو در اتاق‌هایی که نور آفتاب نداریم، استفاده از رنگ گرم مناسب است تا سرمای اتاق را بگیرد ولی در اتاق‌های رو به آفتاب به خاطر گرمایی که در آن وجود دارد، استفاده از رنگ‌های کمی سرد مناسب‌تر است. این موارد درباره اتاق‌های عمومی مثل نشیمن و پذیرایی که در آن به انرژی بیشتری نیاز داریم، صدق می‌کند، درباره اتاق‌های دیگر در فرصت‌های مناسب به ارائه توضیحات بیشتری می‌پردازیم.

بهترین رنگ برای اتاق نشیمن
به طور کلی در فضاهای عمومی منزل مثل اتاق نشیمن بهتر است از رنگ گرم استفاده شود، به خصوص اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنیم، در مناطق گرمسیر، فرمول تغییر می‌کند و به رنگ‌های سردتر بیشتر نیاز داریم. برای این منظور باید رنگ‌ها را بشناسیم و تشخیص دهیم چه رنگ‌هایی سرد و چه رنگ‌هایی گرم است. در چه فضاهایی چه رنگ‌هایی مناسب است؛ استفاده از رنگ‌های خنثی مثل خاکستری که ترکیب سفید و سیاه است، رنگ مطمئنی است که به محیط آسیبی نمی رساند و در هر فضایی قابل استفاده است.

منطقه جغرافیایی، اقلیم و آب و هوا، جهت اتاق (جنوبی یا شمالی)، نور و حتی فصل‌های سال عواملی است که در انتخاب‌های ما تأثیر می‌گذارد. ما نمی‌توانیم در هر فصل سال، مبلمان‌های خود را تغییر دهیم ولی می‌توانیم کوسن‌های خود را با رنگ‌های مناسبی به کار ببریم؛ مثلاً در زمستان، کوسن با رنگ زرد و در تابستان با رنگ سبز و آبی می‌تواند به ما کمک کند. ترکیب رنگ‌ها به صورت کمرنگ و پررنگ در پرده‌ها، روتختی، مبلمان و دیگر وسایل دست ما را در زیباسازی محیطمان باز می‌گذارد. برای اتاق خواب رنگ‌های سرد با زمینه‌های بسیار روشن مثل آبی و سبز روشن یا پسته‌ای روشن مناسب است چون آرامش بخش هستند. در اتاق نشیمن استفاده از خاکستری مناسب نیست چرا که افراد خوابشان می‌گیرد. توصیه می‌شود در آشپزخانه رنگ خورشید و شاد به کار رود؛ مثلاً ترکیب رنگ گرم و سرد در قالب استفاده از پارچه‌ای سبز با گل‌های قرمز، به این ترتیب صبح‌مان را با رنگ‌های شاد آغاز می‌کنیم.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود