روانشناسی رنگ‌ها و تاثیر بر شخصیت و حالات درونی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

روانشناسی رنگ‌ها و تاثیر بر شخصیت و حالات درونی
برخی از روانشناسان عقیده دارند رنگی که برگزیده و دلخواه کسی است می‌تواند گویای خصوصیات اخلاقی و روانشناسی او باشد. نوشتار زیر چکیده‌ای است که بر اساس این نظریه و پس از سالهای پژوهش نگاشته شده:

شخصیت افراد براساس روانشناسی رنگ‌ها

سبز: کنجکاوی
در حال حاضر پر طرفدارترین رنگ برای دکوراسیون سبز است که مظهر طبیعت است. برای چشم، سبز ملایم‌ترین رنگ است و می‌تواند قدرت دید را افزایش دهد. رنگ سبز نشاط آور و آرامش بخش است. مردم انتظاردارند افرادی که در تلویزون ظاهر می‌شوند در ” اتاق‌های سبز رنگ” باشند تا آرامش یابند. بیمارستانها اغلب ازرنگ سبز استفاده می‌کنند چون این رنگ به بیماران آرامش می‌دهد.در قرون وسطی پرندگان سبز رنگ بودند که مظهر باروری است سبز تیره مربوط به مردان و محافظه کارانه است و نشان دهنده ثروت است.
رنگ سبز طبیعت و تازگی است. اگر به این رنگ علاقه دارید زندگی با شما آسان است. نقطه اشتراک فراوانی با افراد علاقه مند به رنگ پرتقالی دارید روابط شما با دیگران بر پایهٔ اصول و قرارداد است. دوست ندارید که در زندگیتان حوادثی به وقوع پیوندد اما کنجکاوانه به ماجراهای زندگی دیگران توجه دارید.

رنگ قرمز :خوش قلب اما خودپرست
قرمز از دسته رنگ‌های گرم است. این رنگ نماد هیجان، توانگری، عشق و افراط است. این رنگ می‌تواند به هضم مواد غدایی کمک کند به همین دلیل در رستوران‌ها و فست فودها از این رنگ استفاده می‌شود. شما هم می‌توانید از طیف رنگ‌های قرمز برای فضای ناهارخوریتان استفاده کنید. قرمز رنگی انرژی زا و نیرو بخش است. تحقیقات نشان داده است که استفاده طولانی مدت از این رنگ باعث بروز پرخاشگری و ایجاد حرکات تکانه‌ای در افراد می‌شود. این رنگ می‌تواند آثاری مانند افزایش تعداد تنفس در افراد به وجود آورد. رنگ قرمز در کنار نورپردازی زرد می‌تواند تشدید کننده رنگ پوست باشد. اگر می‌خواهید فضایی گرم و صمیمی و پر از هیجان داشته باشید کافیست که تنها یکی از دیوارهای فضای نشیمن و یا اتاق خواب را به این رنگ در آورید.
قرمز، پرشورترین و تندترین رنگ است که سبب سریعتر شدن ضربان قلب و تنفس می‌شود. قرمز همچنین رنگ عشق است. رنگ قرمز جلب توجه می‌کند و کسی که قرمز می‌پوشد ملیح‌تر به چشم می‌آید. چون قرمز رنگ تندی است، در مذاکرات و درگیریها نمی‌تواند کمکی به مردم بکند. ماشینهای قرمز اهداف مورد نظردزدها می‌باشند.معمولاً رنگ قرمز در دکوراسیون برای تاکید مورد استفاده قرار می‌گیرد. دکوراتورها بر این ایده اند که مبلمان قرمز محشر است چون جلب توجه می‌کند.
این رنگ مظهر شدت و زیاده روی است که گاهی در جهت مخالف آن است. قرمز رنگ عشق و تنفر و فداکاری و خشونت و خون و آتش. کسی که به این رنگ علاقه دارد هرگز نمی‌تواند در زندگی بی تفاوت باشد. این گونه اشخاص تند و سرکش و در عین حال فعال و شجاع و کمی عجول هستند. احتمال شکست به خصوص در عشق برای آن‌ها فراوان است.
قضاوتهای عجولانه و ناگهانی در مورد دیگران اغلب سبب از بین رفتن دوستی هایشان می‌شود، با آن که در عشق کاملاً فداکارند اما اگر روزی حوادث بر وفق مراد نباشد بدون تفکر و جویا شدن علت می‌جنگند. دو عیب بزرگ خودپرستی و عدم کنترل، در نفس آن‌هاست و دو صفت ممتازشان خوش قلبی و حس بزرگ طلبی است. به طور کلی دوستداران رنگ قرمز دارای خصوصیات متضادی هستند. در تجارت تهاجمی عمل می‌کنید اما در امور شخصی نه. شما ترجیح می‌دهید راجع به کار صحبت کنبد نه روابط. .

رنگ‌ها بر شخصیت افراد تاثیر میگذارند

ارغوانی:رنگ عارفها و روانگران
ارغوانی، رنگ سلطنتی نشانگر تجمل، ثروت و ظرافت است. این رنگ همچنین زنانه و رویایی است. با وجوداین چون رنگ ارغوانی در طبیعت نادر است تصنعی به نظر می‌آید.قهوه‌ای قهوه‌ای یکدست، رنگ خاک است و در طبیعت فراوان است. هوه‌ای روشن نشان دهنده صداقت است درحالی که قهوه‌ای تیره شبیه چوب یا چرم است. قهوه‌ای همچنین می‌تواند غم انگیز و یأس آور باشد. مردان بیشتر تمایل دارند بگویند که قهوه‌ای یکی از رنگ‌های مورد علاقه آن‌ها ست.
رنگ اسرارآمیز و باشکوهی است. دوستداران این رنگ پیوسته مجذوب زیبایی‌ها و ظرافتها می‌شوند و مغرور و اجتماعی هستند. معاشرت با این دسته لذتبخش است که امور معنوی بیشتر می‌پردازند. ارغوانی رنگ مورد پسند عرفا نیز هست!

پرتقالی :صداقت آری، هوسبازی هرگز
رنگی است ترکیبی و آن‌هایی که این رنگ را رنگ دلخواه خود می‌دانند متکی به نفس نیستند. اجتماعی و خوش خلقند و با مردم خوب رفتار می‌کنند. نفوذ در این گونه افراد مشکل است کسی که آن‌ها را دوست بدارد می‌تواند با او به آسانی ازدواجکند. هوسباز نیستند و اگر با کسی دوستی کنند صداقت و فداکاری دارند. اگر افراد این دسته با کسی که خصوصیات اخلاقی خودشان را داشته باشد ازدواجکنند سعادتمند می‌شوند.

آبی:نظم، پشتکار، تنهایی
آبی، رنگ آسمان و اقیانوس یکی از پرطرفدارترین رنگ‌هاست. این رنگ مانند رنگ قرمز سبب عکس العمل متضاد می‌شود. آبی، رنگ صلح و آرامش است و سبب می‌شود بدن مواد شیمیایی آرامش بخش تولید کند،پس اغلب در اتاق خواب از این رنگ استفاده می‌شود. رنگ آبی می‌تواند سرد و یأس آور هم باشد. مشاوران مد توصیه می‌کنند برای مصاحبه‌های شغلی از رنگ آبی استفاده کنید چون رنگ آبی نشان دهنده وفاداری است.افراد در اتاق‌های آبی فعال ترند. بررسیها حاکی از آن است که وزنه برداران در سالنهای ورزشی آبی رنگ قادرند وزنه‌های سنگین تری را بلند کنند.
رنگ آبی از دسته رنگ‌های سرد است. این رنگ نماد تازگی، صلح، آزادی، آرامی و سلامت است. این رنگ برای آن دسته از خانه‌هایی که به شدت آفتاب گیر هستند بسیار توصیه می‌شود چرا که با القای حس سرما، دمای اتاق تعدیل می‌شود و فضایی با دمای متعادل به وجود می‌آید. این رنگ می‌تواند کاهنده تعداد تنفس باشد به همین دلیل به کسانی که دارای استرس و فشارهای عصبی هستند، توصیه می‌شود که از این رنگ در فضای خانه و محیط‌های کاری استفاده کنند. اگر از آن دسته افرادی هستید که خانه‌ای وسیع، آرام و خلوت را دوست دارید به شما توصیه می‌شود که از این رنگ در فضای خانه استفاده کنید. به طور معمول طرفداران این رنگ افرادی زیرک، وفادار، برون گرا و صادق هستند. استفاده از رنگ آبی روشن برای اتاق کودکان و اتاق خواب بسیار توصیه می‌شود چرا که این رنگ به شدت آرامش بخش است. اگر در مکانی از خانه از رنگ قرمز استفاده کردید که می‌خواهید مقداری از میزان شدت آن کاسته شود، فقط کافیست که در کنار آن از رنگ آبی استفاده کنید.
رنگ آبی از رنگ‌هایی است که طرفداران زیادی دارد. اگر به این رنگ علاقه دارید، کاملاً می‌توانید هوس و احساسات و هیجانات خود را کنترل کنید. ظاهر آرام شما دیگران را وادار می‌کند که به شما احترام بگذارند و دوست دارید پیوسته مورد احترام و ستایش دیگران قرار بگیرید. در خرید و پوشش لباس قناعت می‌کنید و به علت شرم و حیا و گاه غروری که دارید میل دارید اغلب تنها باشید. حماقت و عدم فهم دیگران شما را کسل می‌کند و کسانی که از نظر هوش و فهم بر شما برتری دارند شما را ناراحت می‌کنند. کارهای خود را از روی نظم و ترتیب و بر پایه قواعد معینی انجام می‌دهید. یکی از صفات مشخص شما پشتکار شماست. شخص فعالی هستید و ترجیح می‌دهید چیزهایی که مالک آن هستید بیشتر از آنکه زیبا جلوه کنند مفید باشند.

هر رنگ بیانگر یک شخصیت است

قهوه ای: قابل اعتماد
اگر رنگ قهوه‌ای را دوست دارید کاملاً می‌توان روی شما حساب باز کرد. باثبات و مقدس، شاعرپیشه و کمی فیلسوف مآب هستید. به ندرت تغییر عقیده می‌دهید و با آن که کمتر تصمیم می‌گیرید اما هر بار که تصمیمی بگیرید آن را به مورد عمل می‌گذارید. شما کاملاً در نگهداری پول و اسرار دیگران قابل اعتماد هستید. میل دارید پیوسته در عالم خودتان باشید و گاهی اوقات با اطرافیان خود رفتار خشونت آمیزی در پیش می‌گیرید. در عشق هرگز بدبین و تند نیستید. شخصی منطقی هستید و ترجیح می‌دهید قبل از عمل به آن فکر کنید. به هیچ کس جز خودتان اعتماد ندارید. پولتان را درست خرج می‌کنید و ذره ذره آنرا جمع می‌کنید و مواظب آن هستید.

زرد: شاد و فعال
زرد آفتابی شاد جلب توجه می‌کند. با وجود اینکه یک رنگ خوش بینانه به حساب می‌آید، مردم در اتاق‌های زردرنگ بیشتر عصبانی می‌شوند و کودکان بیشتر گریه می‌کنند. رنگی که کمتر از سایر رنگ‌ها چشم را جذب می‌کند زرد است که اگر زیاد مورد استفاده قرار گیرد م یتواند مقهور کننده باشد، رنگ زرد تمرکز را افزایش می‌دهد، بنابراین برای دفترچه‌های حقوقی مورد استفاده قرار م یگیرد.همچنین متابولیسم ( سوخت و ساز) راتسریع می‌کند. همیشه حرفی برای گفتن دارید و عاشق صحبت کردن با دوستان خود هستید و همیشه با آن‌ها در تماسید هر کجا که باشید بسیار اجتماعی و شوخید و مردم به سمت شما جذب می‌شوند …

صورتی: دوست‌داشتنی
صورتی که رویایی‌ترین رنگ است، آرامش بخش‌تر است. تیمهای ورزشی گاهی اوقات رختکن تیمهای رقیب را صورتی رنگ می‌کنند چون تیم‌های رقیب روحیه شان تضعیف می‌شود. رنگ صورتی در واقع همان قرمز است که کمرنگ شده باشد. اگر به این رنگ علاقه دارید تمام صفات رنگ قرمز را البته کمی ملایمتر دارا می‌باشید، با گذشت هستید و در عشق، تندی نشان نمی دهید.
دیگران را خوب درک می‌کنید و با اطرافیان خود با ملایمت و لطف رفتار می‌کنید و به دلیل نشاط و شادابی تان مورد علاقه اطرافیان خود هستید. آن‌هایی که به این رنگ علاقه دارند اغلب شکستها، خشونتها و دشواری‌های زندگی را تحمل کرده اند و با مشکلات فراوان مواجه شده اند.

فیروزه ای: اسرارآمیز و پند ناپذیر
دوستداران این رنگ اسرارآمیزند و احساساتی و کارهای شخصی خود را به خوبی اداره می‌کنند. پشتکار دارند و باثباتند و به نصایح دیگران در مورد کارهای خود کمتر توجه دارند. فیروزه‌ای معمولا رنگ مورد علاقهٔ خانمها است.

بنفش: خودپسند و جسور
با اراده هستید حتی تا حدی کله شق. اول به خودتان توجه دارید بعد به دیگران گرچه کار مردم را هم راه می‌اندازید .

سفید: پاکی
تازه عروسان سفید می‌پوشند تا مظهر معصومیت و پاکی باشند. رنگ سفید نور را منعکس می‌کند و رنگ تابستانی محسوب می‌شود. رنگ سفید برای دکوراسیون و مد پرطرفدار است چون یک رنگ روشن و ملایم است، و با همه چیز تناسب دارد. با وجود این، آلودگی روی رنگ سفید سریع مشخص می‌شود و به همین دلیل پاکیزه نگاه داشتن آن دشوارتر از سایر رنگ‌هاست. پزشکان و پرستاران از سفیداستفاده می‌کنند که نشان دهنده استریل بودن ( ضدعفونی شدگی) است. شخص آرام و شنونده‌ای خوب هستید. از دیگران نظر می‌خواهید، به دوستی هایتان بها می‌دهید و وقتتان را آزادانه در اختیار دوستانتان قرار می‌دهید .

خاکستری: احساس بی نیازی
این رنگ مظهر چشم پوشی از خوشی‌های دنیاست. کسانی که به این رنگ علاقه دارند اغلب در زندگی احساس رضایت می‌کنند، خاکستری رنگ عقلا است و جوانانی که به این رنگ اظهار علاقه می‌کنند درواقع خود را هم شأن و هم طراز اشخاص کهنسال میدانند و در زندگی احساس بی نیازی می‌کنند. در عشق بر افراد مسن‌تر از خود تمایل دارند و اغلب کسانی که از نظر فکر و ایده به آن‌ها برتری دارند خیلی آسان طرف توجهشان قرار خواهند گرفت.

خردلی: خوش قلب
خیلی ملاحظه کارید. دوستی برای شما یک دنیا ارزش دارد با همه دوست هستید مواظب باشید چون بعضی مواقع اعتماد کردن به هر کسی برای شما دردسر ساز می‌شود .

مشکی : خوش ذوقی و ظرافت طبع
مشکی رنگ سلطه و قدرت است. این رنگ برای مد پرطرفدار است. همچنین شیک و بادوام است. رنگ مشکی همچنین نشان دهنده اطاعت و فرمانبرداری است ،کشیشها رنگ مشکی می‌پوشند تا اطاعت خود را از خداوند نشان دهند. بعضی از کارشناسان مد می‌گویند حتی لباس مشکی پوشیدن برای زن به معنی فرمانبرداری از مرد است. مشکی می‌تواند مقهور کننده باشد، یعنی کسی که از رنگ مشکی استفاده می‌کند منزوی یا شریر به نظر می‌رسد.
این رنگ برخلاف عقیدهٔ همگان رنگ نومیدی و عزا نیست بلکه نشانه خوش ذوقی و ظرافت طبع است. اگر از دوستداران این رنگ هستید مسلماً به شخصیت اطرافیان خود احترام می‌گذارید و برای آن که دیگران را با ارزش و برجسته نشان دهید از هیچگونه کمکی به آن‌ها دریغ نمی کنید و هرگز خود را به دیگران تحمیل نمی نمایید همچنین عقاید و نظریات دیگران را به آسانی می‌پذیرید. نظری که دوستانتان نسبت به شما دارند برای شما خیلی مهم است. همیشه به دنبال آخرین مد‌ها می‌گردید و پول زیادی را بابت این چیزها می‌پردازید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود