اهمیت تغییر در اتاق مصاحبه

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

اهمیت تغییر در اتاق مصاحبهچگونه از طراحی دکوراسیون و موقعیت، حداکثر استفاده را برای مصاحبه‌های فروش در اتاق مصاحبه ببریم؟ به فضایی که اغلب برای مصاحبه از آن استفاده می‌کنید فکر کنید. آیا این فضا در اتاق کار شما است؟ اتاق کنفرانس؟ کافی شاپ؟ آیا با هدف خاصی این فضا را انتخاب کرده اید، یا اینکه برای ملاقات‌ها بصورت متداول از این فضا استفاده می‌کنید؟ آیا می‌دانید که محیطی که انتخاب می‌کنید می‌تواند بر نتیجه مصاحبه شما مؤثر باشد؟

طراحی و جو اتاق مصاحبه می‌تواند فرد مصاحبه شونده را راحت و یا تحت محافظت قرار دهد. مشاغل فراوانی به دنبال ارزان‌ترین رنگ و وسایل موجود هستند تا هزینه‌ها را پایین نگه دارند. آن‌ها فکر می‌کنند طراحی برای خط مبنای آن‌ها اهمیت واقعی ندارد.

در واقعیت، اختلاف میان نورپردازی ملایم و درخشش نور‌های فلورسنت، یا میان سفید براق و سفید پوست تخم مرغی مات، می‌تواند اثرات شدیدی داشته باشد. نحوه طراحی اتاق کار بر خلاقیت کارکنان موثر خواهد بود. حتی فراتر از این، هنگامی که این افراد برای مصاحبه برای پست‌های جدید به محل کار شما می‌آیند، بر نحوه درک افراد از تجارت شما اثر می‌گذارد. با شناخت نحوه اثرگذاری رنگ و طرح بر افراد مصاحبه شونده، می‌توانید جریان اطلاعات را در طول یک مصاحبه، بهتر کنترل کنید.

اتاق مصاحبه خود را با رنگ، خواستنی کنید
اغلب افراد مصاحبه شونده، طبق یک غریزه حرفه ای، لباسی با رنگ‌های صامت برای مصاحبه می‌پوشند. شما می‌توانید با افزودن رنگ به اتاق مصاحبه، شخصیت خودتان را در این اتاق به نمایش بگذارید. طراحان و روان شناسان میلیون‌ها دلار صرف درک اثرات رنگ کرده اند. استفاده از رنگ‌های خاص همراه با رنگ‌های خنثی می‌تواند شخصیت شما را با حرفه‌ای گری مخلوط کند.

به رنگ‌های زیر و اثری که دارند توجه کنید:
رنگ قرمز
قرمز یک رنگ قدرتمند و مجلل است. رنگ‌های تیره تر، به اتاق مصاحبه انرژی داده و فرد مصاحبه کننده را در جایگاه قدرت قرار می‌دهند. رنگ‌های قرمز در مقابل انواع سفید و خاکستری در چارچوب‌ها و قاب‌ها، حاشیه‌ها و فرش، برجسته ظاهر خواهد شد.

رنگ زرد
زرد بسیار کمرنگ، شادی به اتاق اضافه می‌کند. رنگ کردن یک دیوار کامل با زرد کمرنگ و براق، یک حرکت برجسته خواهد بود، که باعث عدم توجه به تخصصی بودن این فضا می‌شود. از رنگ برای ایجاد ارتباط بهتر با فرد مصاحبه شونده استفاده کنید.

رنگ سبز
این رنگ اغلب نشانگر رشد است و رنگی پایدار و منظم کننده می‌باشد. سبز کمرنگ برای تجارت‌های کوچک و تازه مناسب است، درحالیکه سبز تیره معمولا توسط شرکت‌های بزرگتر و قدیمی‌تر بکار می‌رود.

رنگ آبی
ریلکس‌ترین رنگ این لیست، آبی متوسط تا تیره برای ایجاد اعتماد عالی خواهد بود. افراد در اتاقی که با رنگ‌های آبی دکوراسیون شده باشد، با احتمال بیشتری راست خواهند گفت. آبی تیره با درک بهتر اعتبار و قدرت همراه خواهد شد.

رنگ ارغوانی
ارغوانی پر رنگ با پول و لوکس بودن رابطه دارد. ملکه الیزابت اول مقدر کرده بود که فقط خانواده سلطنتی اجازه دارند از پارچه‌های ارغوانی استفاده کنند. این احتمالا بخاطر گرانی رنگ ارغوانی در طول تاریخ بوده است. ارغوانی یک رنگ سرزنده است که بین دو جناح، خنثی در نظر گرفته می‌شود.

چطور کاری کنیم فرد مصاحبه شونده احساس راحتی کند
بهترین راه برای کمک به راحت بودن فرد مصاحبه شونده، ملاقات در مکانی خنثی است. ملاقات بیرون از محل کار، و احتمالا پرداخت پول ناهار، راه عالی برای ایجاد راحتی خاصی در فرد مصاحبه شونده است. این تاکتیک بویژه زمانی موثر خواهد بود که ملاقات در سطح شریک‌ها باشد. این نشان می‌دهد که شما بدنبال یک استخدام طولانی مدت خواهید بود که از سود آوری کار شما منعفت زیادی خواهد بود. اگر شما پس از تکمیل دور اول مصاحبه‌ها، نمره بالایی در ارزیابی فروش کسب کرده اید، می‌توانید از این راهکار هوشمندانه استفاده کنید. با یک گفت وگوی کوتاه مصاحبه را شروع کنید. در مورد ورزش، آب و هوا یا هر موضوعی که فکر می‌کنید صحبت کنید تا زمانیکه زبان بدن فرد مقابل نشان دهد که آماده پذیرفتن سوالات دشوارتر است.

برای مصاحبه در محل کار، اتاقی با دیوارهای شیشه‌ای می‌تواند به فرد کمک کند، در حالی که نمایی از شرکت را هم می‌بیند، احساس راحتی داشته باشد. فرد مصاحبه شونده شاهد آمدن و رفتن افراد دیگر خواهد بود و می‌تواند پیش خودش قضاوت کند که برای چه نوع شرکتی در حال مصاحبه شدن است.

چطور کاری کنیم فرد مصاحبه شونده احساس راحتی نداشته باشد؟
به دلایل مختلف ممکن است بخواهید، بجای آنکه فضایی راحت برای فرد فراهم کنید، به وی فشار وارد شود. یک دلیل این است که فرد مجبور شود در طول مصاحبه صادق باشد. نیروی فروش برای گفتن حقیقت نیاز به کند و کاو بیشتری دارد.دلیل دیگر برای اعمال فشار این است که ببینید در موقعیت‌های ناخوشایند چگونه عمل می‌کند. اگر ورودی شغل شما برای یک نیروی فروش در یک محل جدید باشد، کمی فشار، کار را تضمین خواهد کرد.

نصب چند وسیله ارزان می‌تواند فشار را بیشتر کند و به مصاحبه گر اجازه بدهد افراد را تحت فشار، مورد قضاوت قرار دهد.با قرار دادن آینه پشت سر فرد، می‌توانید پشت سر او را ببینید. این هیچ سود منطقی نخواهد داشت ولی این حس را در فرد ایجاد می‌کند که از همه زوایا در حال دیده شدن است. حقایق کوچک فراوانی وجود دارد که اگر فرد از پشت هم تحت کنترل باشد، کمتر پنهان کاری خواهد کرد. چند مثال متداول برای این مورد در زیر آمده است.
– “من از سال 1392 تا 1394در شرکت X کار می‌کردم” این جمله اگرچه از نظر فنی درست است فرد قصد دارد نشان دهد که سه سال در آن شرکت کار کرده است درحالیکه زمان حقیقی از اسفند سال 92 تا فروردین 94 بوده است که این اختلاف زمانی زیادی را نشان می‌دهد.
– “من در شغل قبلی ام یک و نیم میلیون تومان دریافت می‌کردم.” برخی افراد مزایای خود را هم در نظر می‌گیرند، از جمله هزینه‌های پزشکی. این گمراه کننده است و راهی است برای آنکه حقوق فرد در شروع کار بالاتر باشد.
– “من در آخرین کارم، صد میلیون تومان فروش داشتم.” چه مقدار از این مبلغ حاصل تلاش شما بوده و چند درصد از آن حاصل حسابهای باقی مانده از نیروی قبلی؟

در گام دوم، با محیط هم بازی کنید. اتاق را پر کنید یا یک اتاق کوچک برای مصاحبه انتخاب کنید. اتاق را با وسایل متعدد و تلویزیون و پروژکتور یا حتی درختچه‌های پلاستیکی، پر کنید تا فرد را تحت فشار قرار دهید. البته طوری به هم ریخته به نظر نرسد که وجهه شرکت از بین برود ولی طوری که فشار کافی به فرد وارد شود.

تاکتیک مخالف، مصاحبه در بزرگترین اتاق کنفرانس است. فضایی وسیع پر از صندلی‌های خالی که یک حرکت قدرتمندانه است. فرد مصاحبه شونده فشار افرادی که مصاحبه می‌کنند و فشار شرکت را حس می‌کند. اگر واقعا تنور مصاحبه را داغ‌تر کنید، چند نفر از همکاران را به اتاق مصاحبه بیاورید و به هر فرد چند سوال بدهید که بپرسند.بدون توجه به محیط، تا پایان مصاحبه لبخند نزنید. این تاکتیک کوچک بنظر می‌رسد ولی ابزار قدرتمندی در اعمال فشار به فرد مصاحبه شونده خواهد بود.

کارهای بهینه طراحی
بهترین کارها در اداره، محیطی ایجاد می‌کند که منجر به تلاش بیشتر فرد برای رسیدن به شغل می‌شود. اگر فرد شرکت شما را دوست داشته باشد و در محاصبه تلفنی و ارزیابی فروش موفق بوده باشد، در طول مصاحبه فردی حس مشترک بیشتری را تجربه خواهید کرد. این تاکتیک‌های وسیع‌تر در طراحی را در نظر بگیرید تا محل کار خود را تقویت کنید:

– از بخش بندی شهری استفاده کنید
درست همانند همسایه‌ها، فضای کاری شما باید بطور مناسب قسمت بندی شده باشد. اگر فرد بخواهد برای خوردن قهوه یا ناهار بیرون برود، نباید درست در کنار اتاق مصاحبه به خوردن مشغول شود.

– سبک‌های شخصی بکار ببرید
اجازه بدهید افراد فضای کاری شان را طبق خواسته خود دکوراسیون کنند، تا خلاقیت و غرور شخصی آن‌ها آشکار شود. محدودیت‌های تخصصی اعمال کنید ولی به کارکنان خود اجازه بدهید از طریق فضای کاری شان شخصیت خود را نشان دهند. نیروهای فروشی با عملکرد عالی معمولا برای محل کار خود حق انتخاب دارند چرا که چندین شرکت بدنبال آن‌ها هستند. پس مطمئن باشید که فرهنگ شرکت شما مورد توجه خواهد بود.

– شلوغی را آسان‌تر کنید
موقع شام چقدر بلند صحبت می‌کنید؟ وقتی که رستوران خالی است آرامتر صحبت می‌کنید یا وقتی که رستوران شلوغ است؟ محل کار هم به همین شکل است. اداره شلوغ، مکالمه را آسان‌تر می‌کند. هیچگاه مکالمه آهسته میان همکاران را مورد تشویق قرار ندهید، اداره شلوغ جذاب‌تر به نظر می‌رسد.تصویر کلی محل کار و محیط مصاحبه را آماده کنید و سپس تاکتیک‌های طراحی را بکار ببرید تا مطمئن شوید این تصویر اثرگذار بوده و شما بهترین نیروی فروش را استخدام خواهید کرد.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت