مهتاب کرامتی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تاتر، سینما و تلویزیون، تهیه‌کنندهٔ فیلم، کنشگر حقوق کودکان، بشردوست و مدیر هنری

 معرفی/ بیوگرافی:

مهتاب کرامتی (به انگلیسی: Mahtab Keramati) هنرمند ایرانی، 25 مهر 1349 در تهران است.

خانم مهتاب کرامتی از 1 سپتامبر 2006/ 10 شهریور 1385 تاکنون سفیر حسن نیّت و صلح از سوی یونیسف گردید.

او دانش‌آموختهٔ میکروبیولوژی، دوره‌دیدهٔ 1375 امین تارخ، از 1376 با بازی در مردان آنجلس به تلویزیون درآمد و آوازه گرفت، مردی از جنس بلور (1377) نخستین حضورش در سینماست و در 1380–81 نمایش‌هایی در تئاتر به کارگردانی مجید جعفری اجرا نمود.

کرامتی نقش اصلی زن را در شماری از فیلم‌های درام ایرانی و تاریخی بازی نموده، کارنامهٔ بازی‌های درخشندهٔ او دربرگیرندهٔ نقش‌آفرینی‌های فیروزه در بیست (1387) که برای آن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از 27امین جشنواره فیلم فجر گرفت.
در سال 1393 از پرکارترین ستاره‌های سینمای ایران نام گرفت، در 1395 با سرمایه‌گذاری روی مستند واقعی صفر تا سکو وارد تهیه‌کنندگی فیلم شد. کرامتی جز در حقوق کودکان و همکاری با یونیسف، از کنشگران حقوق زنان و امور اجتماعی آنان است، به مدیریت هنری و داوری روی آورده، به دکلمه‌خوانی پرداخته و در صنعت پوشاک و طراحی مد نیز فعالیت دارد. او همچنین نسبت به سن زیادش جوان‌تر و جذاب‌تر دیده می‌شود.

کودکی و تحصیلات
زادهٔ 25 مهر 1349/ 17 اکتبر 1970 در تهران، از کودکی به بازیگری دلبستگی داشت و همراه خواهر بزرگترش به بازی و تمرین در خانه می‌پرداخته‌است. نمایش‌های آن دو بر پایهٔ کتاب‌هایی بوده که می‌خواندند، «… که بیشتر شبیه یک بازی بود، برایم به صورت یک خاطره خوش باقی مانده‌است.» «او همیشه لیدر بود؛ ولی کار خیلی جالبی که می‌کردیم این بود که هر بار شخصیت‌های نمایش‌ها را جابه‌جا می‌کردیم. یعنی هر بار که نمایشی را دوبار اجرا می‌کردیم، جای شخصیت‌ها را با هم عوض کرده و هر دوی ما هر دو نقش را بازی می‌کردیم. این کار تجربهٔ خیلی لذت‌بخش و خوبی بود.» به خاطر مأموریت پدرش یحیی کرامتی، چند سالی را در محلهٔ گلسار رشت زیست. در دوران مدرسه نیز به تئاتر دانش‌آموزی روی آورد. از پانزده‌سالگی به خاطر قد بلندش به عنوان مراقب امتحان کار کرد و از این راه و تدریس خصوصی درآمد داشت. پس از پایان دبیرستان در سال 1368 به تحصیل در رشتهٔ میکروبیولوژی در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت. در سال دوم دانشگاه با تماشای فیلم هامون به سینما علاقه‌مند شد. پس از دانش‌آموختگی، به دوره‌های بازیگری امین تارخ وارد شد، همچنین از آنجا که ویروس‌شناسی و ژنتیک خوانده بود، به‌واسطهٔ قرارداد همکاری پنج‌سالهٔ (2000–2005م) میان یونیسف با دولت ایران برای تشکیل کمپین اچ‌آی‌وی/ایدز بسته بود، جذب یونیسف شد.

• اینستاگرام:
mahtab.keramati

• وبسایت:
صفحه در ویکی پدیا

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت