بشرا دستورنژاد

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، شاعر و نویسنده، قصه گو، عروسک‌گردان و نمایش عروسکی، طراح و نقاش، تصویرگر، رقصنده، خواننده، مدل و طراح مد و…

 معرفی/ بیوگرافی:

بشرا دستورنژاد حقیقی (به انگلیسی: Boshra Dastour’Nezhad Haghighi) هنرمند ایرانی، متولد 18 فروردین 1364 در شهر شیراز استان فارس است.

خانم بشرا دستور نژاد از هنرمندان سرشناس ایرانی است و بیشتر بخاطر اجراهایی که داشته شناخته شده است.

بشری دستور نژاد

شعرگویی بشرا دستور نژاد غالباً به سبک مثنوی است، که با شخصیت پردازی اشیاء بی‌جان استعاره‌ای از افراد گوناگون جهان واقعی را خلق می‌کند. اشعاری که بیشتر به مضامین اجتماعی و فرهنگی و… می‌پردازد و دنیایی را از نگاه بخشی از اجتماع به تصویر می‌کشد.
اشعار بشرا دستورنژاد را می‌توان با برخی سروده‌های معروف همچون سیر و پیاز ، تابه و دیگ و… از «پروین اعتصامی» شاعر مشهور ایرانی مقایسه نمود، اگرچه اشعار بشرا دستورنژاد کاملاً منحصربفرد و مدرن می‌باشند، که بطور کامل یک قصه را روایت می‌کنند و این هنرمند با بیان مشکلات و معضلات امروزی اشعار زیبای خود را سروده است.

خانم بشرا دستور نژاد با کمک برادرش برای به تصویر کشیدن شخصیت‌های اشعار خود طرح‌ها و نقاشی‌هایی بصورت کانسپت و اسکچینگ تصویر سازی می‌نماید که در حین خواندن شعر و قصه گویی برای مخاطبان پخش می‌کند که بیننده را هم از نظر سمعی و هم بصری به درون شعر خود می‌برد.

بشرا در سن 12 سالگی مدلینگ و پایه‌های هنر را از عمه اش، شبنم دستورنژاد حقیقی که خود یک نقاش حرفه ای در ایران بود آموخت. گذران اوقات بشرا با عمه اش او را با عظمت دنیای هنر آشنا نمود و همین مورد شروع حرفه بشرا در مدلینگ بود.

دستورنژاد مدلینگ حرفه‌ای را از سال 2009 در ترکیه آغاز نمود. او برای چندین کمپین محلی و کشوری هنرنمایی کرد و در سال 2012، دستاوردهای شغلیش او را به ایالات متحده رسانیدند. در همین دوره او با شرکت در مشاغل و فعالیت‌های مختلف خود را به سمت موفقیت سوق داد و پله‌های ترقی و پیشرفت را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت.

از کارهای موفق و مشهور خانم بشرا دستور نژاد می‌توان به داستان‌های؛ چایخانه تفقل، قصه جعبه ابزار، قصه کمد لباس، قصه مسواک مغرور، قصه هفت سین (نوروز) و… اشاره نمود.

در جریان مسافرتی به سیاتل بشرا با ضبط رسیتالی از اشعار اصیل پارسی و انتشار آن در فیسبوک که 1600 بار نیز بازنشر گشت، موفق به کسب توجه بانو مرجانه مقیمی تهیه‌کننده برجسته ایرانی‌آمریکایی شد. بعد از یک مصاحبه کوتاه، دستورنژاد در نقش مارال در فیلم رویاهای رادیویی (Radio Dreams) ایفای نقش کرد، فیلمی آمریکایی-ایرانی به کارگردانی بابک جلالی.

منتقد کاترین بری دربارهٔ بشرا دستورنژاد اینطور نوشته است:
«یک هنرنمایی برتر در میان نقشهای مکمل. به نمایش کشیدن یک دختر زیرک و تیزهوش صاحب ایستگاه با چاشنی سرد و بیروح و مردم گریزانهٔ آبری پلازا مانند.»
نیل یانگ از هالیوود ریپورتر فیلم را اینگونه توصیف کرده‌است: «به نمایش گذاردن تفاوت‌های ظریف و کوچک، لودگی‌های همواره و هوشمندانه که مهم‌ترین و داغترین مسایل مهاجرت، هویت و ادغام فرهنگی را گوشزد می‌کند.» و همچنین می‌نویسد «و این فیلم می‌تواند در کنار بهترین تولیدی‌های با سبک و سیاق رادیویی قرن قرار بگیرد…»
همچنین کاترین بری، منتقد در ورایتی فیلم را «گوهر ساکت رضایت…» خوانده و این فیلم را «مستحق دریافت جایزه ببر روتردام…» می‌داند.

جوایز و نامزدها
سال جایزه فستیوال دریافت کننده نتیجه 2016 جایزه ببر
بهترین تصویر چهل و پنجمین فستیول بین‌المللی فیلم روتردام(هلند)
و…

رویاهای رادیویی برنده
2016 منتخبین ویژه داوران جشنواره بین‌المللی فیلم سیاتل رویاهای رادیویی برنده
2016 بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم آندره تارکووسکی (ایوانوو، روسیه) رویاهای رادیویی برنده
2016 بهترین بازیگر: محسن نامجو جشنواره بین‌المللی فیلم دوربان (آفریقای جنوبی) رویاهای رادیویی برنده
و…

• وبسایت:
صفحه در ویکی پدیا

• اینستاگرام:
beshberba

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت