کیکاووس یاکیده

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تاتر، سینما و تلویزیون، دوبلور، گوینده، شاعر، نویسنده

 معرفی/ بیوگرافی:

کیکاووس یاکیده (به انگلیسی: Keikavoos Yakideh) هنرمند ایرانی، زاده 20 بهمن 1347 در تهران است.
کیکاووس یاکیده دوبلور، بازیگر و شاعر ایرانی است. وی در نقاشی و مجسمه‌سازی نیز دستی دارد. یاکیده اخیرا کتابی با نام بانو و آخرین کولی سایه فروش از طریق انتشارات کاروان، منتشر کرده که رویکردی متفاوت به شعر سپید است و به نوعی هایکو وارهایی بسیار ملموس. این دوبلور دارای پسری به نام ایلیا می‌باشد.

بازیگری
آقای یاکیده در کارنامه‌اش حضور در مقابل دوربین سینما و تلویزیون را نیز دارد بویژه در فیلم‌های تهمینه میلانی مانند زن زیادی و آتش بس و آثار تلویزیونی محمدرضا ورزی مثل قائم‌مقام (در نقش محمدشاه قاجار)، کریم خان (در نقش آقامحمدخان قاجار)، کاخ تنهایی و همچنین تله ‌تئاترهایی چون روزهای زرد، پابلو نروادا، تیغ کهنه، اوراق شناسایی، در رستوران، نکراسوف، همه پسران من، ریچارد سوم.

دوبله‌
کیکاووس یاکیده ابتدا کار خود را از تئاتر آغاز کرد و در نمایش‌هایی همچون نکراسوف (محمد رحمانیان) و اوراق بازی کرد. وی در میانه‌های دهه 60 به حرفه دوبلاژ وارد می‌شود. یاکیده با استعدادی که از خود نشان داد، کم‌ کم توانست نقش‌ گویی‌های شاخصی انجام دهد و تبدیل به جوان اول دوبلاژ شود.

حضور در‌ آثاری چون ارتش سری، کارتون بابا لنگ‌ دراز (به جای پرسوناژ جان اسمیت)، خانم مارپل، سرای ابریشم و … منجر شد که یاکیده نقش‌های به یاد ماندنی خود را در سریال‌های کمیسر و رکس، شهر مرزی (به جای گروهبان بنت) و مظنونین را اجرا کند تا به اوج قله کاری‌اش در دوبله صدای نقاش آمریکایی باب راس در سری برنامه لذت نقاشی برسد.

صدای یاکیده یکی از بهترین گزینه‌ها برای نقش ‌گویی به جای ستارگان سینما از سوی مدیران دوبلاژ است، تاکنون صدای وی را به جای بازیگرانی چون جودلا (کوهستان سرد)، جانی دپ (پنجره مخفی، چارلی و کارخانه شکلات‌ سازی) و هیو جکمن (پرستیژ) شنیده‌ایم.

کیکاووس یاکیده هم اکنون در بخش آگهی‌های بازرگانی تلویزیون نیز حضور فعالی دارد ولی همگان او را بواسطه صدایش به عنوان یک دوبلور می‌شناسند.

فعالیت‌های فرهنگی
گویندهٔ اول جشنوارهٔ تبلیغات مهر ماه 1381
دیپلم افتخار انجمن بین‌المللی شعر آمریکا (2002)
شاعر برگزیده سال (2003)
نشان شعر شایسته و موفق از سمپوزیوم شعر واشنگتن دی سی (2004)

آثار مکتوب
مجموعه شعر بانو و آخرین کولی سایه‌فروش، انتشارات کاروان، 1381
مجموعه داستان کوچهٔ بابل، نشر آرویج، 1382
مجموعه شعر کولی پیراهن تنگ یک خواب بلند، انتشارات کاروان، 1386

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت