امین زندگانی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تاتر، سینما و تلویزیون

 معرفی/ بیوگرافی:

امین زندگانی (به انگلیسی: Amin Zendegani) هنرمند، متولد ششم اَمرداد 1351 است.

آقای امین زندگانی دارای لیسانس بازیگری تئاتر می‌باشد. او سال 1351 در خانواده‌ای هنرمند و آشنا به موسیقی در تهران متولد شد. پدرش، سیاوش زندگانی، از اساتید برتر موسیقی بود که در سال1382 به دیار باقی شتافت. برادرش امید زندگانی نیز مدت هاست که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کند و آلبومی را نیز با صدای خود روانه بازار کرده ‌است. اما امین به دلیل مشغله‌های کار و تحصیل به این هنر علاقه چندانی (البته برای فراگیری) نشان نداد، تا این که بالاخره به فراگیری نواختن فلوت و نیز گیتار پرداخت و هم اکنون نیز به عنوان یکی از خوانندگان گروه هفت فعالیت می‌کند.

امین سال 1370 با ورود به دانشگاه هنر و تحصیل در رشته تئاتر وارد عرصهٔ هنر شد و به ترتیب در نمایش‌های «همسرایی مختار» (محمود عزیزی)، «خروسک پریشان» (داوود کیانیان)، «بازی تابلوی آخر» (نصرالله قادری)، «به من دروغ بگو» (امین زندگانی)، «دو مرد بر یک نیمکت» (بهاء صدر)، «سرخ سوزان» (چستا ثیری) «مرغ دریایی» (اکبر زنجانپور) به فعالیت پرداخت. از سال 1374 با بازی در سریال «وکلای جوان» (بهرام کاظمی)، کار در مقابل دوربین را آغاز کرد و در سریال‌های «به سوی پیروزی» (سیروس مقدم)، «راه سوم» (قاسم جعفری)، «روزگار جوانی» (اصغر توسلی)، «همسفر» (قاسم جعفری)، «چند دقیقه زندگی» (حسینی خواه)، «معصومیت از دست رفته» (داوود میرباقری)، «نوعروس» (بیژن میرباقری)، «طلسم شده» (داریوش فرهنگ) به ایفای نقش پرداخت. او همچنین در فیلم‌های سینمایی متعددی مانند «زن شرقی»، «آدمکها»، «بازیگر» و … حضور یافت.

زندگانی در سال 1374 جایزهٔ بهترین بازیگر مرد از جشنوارهٔ تئاتر فجر را دریافت کرد و در سال 1380 دومین بازیگر منتخب مردم از بین سریال‌های پخش شده (در طول 4 سال) از شبکه سوم سیما شد. وی در فیلم سینمایی پلیسی “ماموریت در تهران” به ایفای نقش پرداخته است که این فیلم برنده 11 کلت طلایی از جشنواره فیلم پلیسی مسکو شد.

ازدواج
امین زندگانی از مینا لاکانی جدا شده است و هم اکنون همسرش الیکا عبدالرزاقی می‌باشد.

• اینستاگرام:
aminzendegani2

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت