اکبر عبدی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تاتر، سینما و تلویزیون

 معرفی/ بیوگرافی:

اکبر عبدی آقاباقر (به انگلیسی: Akbar Abdi) هنرمند ، زاده 4 شهریور 1339 در تهران است.

او از بازیگران سینما و تلویزیون ایران و دارنده نشان درجه یک فرهنگ و هنر می‌باشد. وی بیشتر در نقش‌های کمدی بازی می‌کند و فیزیک بدنی خاصی دارد و صورت وی، امکان گریم شدید و ساختن چهره‌های گوناگون، مانند نوجوانان و زنان را به وی می‌دهد. اکبر عبدی از هنرجویان مدرسه هنر و ادبیات صدا و سیما بوده‌است.

آقای اکبر عبدی از پدر و مادری اردبیلی در محله نازی‌ آباد زاده شد. او پس از دریافت مدرک دیپلم از سال 1358 با نمایش‌های آماتوری فعالیت هنری اش را آغاز کرد و سپس در سال 1362 کارش را از تلویزیون آغاز کرد و در مجموعه‌های «محله بروبیا» (داریوش مؤدبیان، 1363) و «بازم مدرسه‌ام دیر شد» (1365) بازی کرد و خیلی زود محبوب شد و استعدادهایش را به رخ همگان کشید.

او با «جنجال بزرگ» (1363) خود را به عنوان بازیگر نقش‌های کمیک شناساند. «جنجال بزرگ» شش سال پس از تولید به نمایش عمومی درآمد و عبدی در آن فاصله در فیلم‌های «مردی که موش شد» (احمد بخشی، 1364)، «اجاره‌نشین‌ها» (داریوش مهرجویی، 1365)، «گراند سینما» (حسن هدایت، 1376) و «ای ایران» (ناصر تقوایی، 1368) بازی کرد، که نقش او در همهٔ این فیلم‌ها کمدی بود.

عبدی در «اجاره‌نشین‌ها»، «ای ایران»، «مادر» (علی حاتمی، 1368)، «دلشدگان» (علی حاتمی، 1370) و «هنر پیشه» (محسن مخملباف، 1371) قابلیت‌های خود در ایفای نقش‌های متنوع کمدی اثبات کرد.

عبدی نیمه دوم دهه هفتاد را در سکوت سینمایی سپری کرد و خبری از آن عبدی پرطرفدار و محبوب نبود. بازی او در چند فیلم کمدی در اواخر دهه هفتاد هم کارساز واقع نشد با توجه به اینکه در سال 1380 در جشنواره بیستم فیلم فجر برای بازی در فیلم «نان و عشق و موتور هزار» کاندید جایزه شد.

اکبر عبدی در سال 1385 با بازگشتی دوباره به عرصه سینما، در فیلم‌های «اخراجی ها» و «قاعده بازی» نشان داد که هیچ نشانی از گذشت زمان بر توانایی هایش دیده نمی‌شود و همچنان می‌شود روی او حسابی ویژه باز کرد.

جوایز
اکبر عبدی در سال 1368 برای بازی بسیار زیبایش در فیلم «مادر» ساخته علی حاتمی‌برنده سیمرغ بلورین نقش دوم مرد از هجدهمین جشنواره فیلم فجر شد. همچنین وی برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از سی‌امین جشنواره بین‌المللی فجر برای نقش‌آفرینی در فیلم «خوابم می‌آد» ساخته رضا عطاران می‌باشد.

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت