فرح‌دخت عباس طاقانی (پوران)

Farah'Dokht Abbas Taleghani (Pouran)

فرح‌دخت عباس طاقانی (پوران)

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، خواننده

 معرفی/ بیوگرافی:

فرح دخت عباس طاقانی با نام هنری پوران (به انگلیسی: Pouran – Farah’Dokht Abbas Taleghani) هنرمند ایرانی، متولد 15 بهمن 1312 در تهران و درگذشتهٔ 12 مهر 1369 در تهران بود.

خانم پوران با نام اصلی «فرح‌دخت عباس طاقانی» متولد 15 بهمن 1312، در دههٔ 30 یکی از مشهورترین خوانندگان ایران بود و این شهرت خود را تا اواسط دههٔ 50 همچنان حفظ کرد. او ابتدا با نام «بانوی ناشناس» و سپس «بانو شاپوری» (نام خانوادگی همسر اولش) و بعد از آن با نام مستعار «پوران» پا در وادی هنر گذاشت.

از خویشاوندان سرشناس او می توان به عزت روحبخش (خاله)، مهین اسکویی (خواهر)، گیتی روحانی (خواهر)، انوشیروان روحانی (شوهرخواهر)، کارمن اسکویی (خواهر زاده) اشاره کرد. او خواهرزادهٔ بانو روحبخش، دیگر خواننده ایرانی آن دوران است که به‌وسیله او جذب آوازخوانی شد. همچنین بانو پوران خواهر همسر انوشیروان روحانی، موسیقیدان و آهنگساز برجسته و سرشناس ایرانی و خاله رضا روحانی از موسیقیدانان و آهنگسازان تحصیل‌کرده و جوان ایرانی است. پوران پس از اینکه تحصیلات متوسطه را در دبیرستان اسدی تهران به اتمام رساند، وارد هنرستان عالی موسیقی شد و از شاگردان عباس شاپوری (آهنگساز) گردید و در سال 1330 کار خوانندگی را با نام بانوی ناشناس آغاز کرد و در سال 1331 وارد رادیو ایران شد. او با نام بانوی ناشناس در صفحهٔ گرامافون می‌خواند که پس از آشنایی و ازدواج با همسر اول خود نام خانوادگی او را به عنوان نام مستعار خود برگزید.

پوران در سال 1339 وارد کار سینما شد و در چندین فیلم ایفای نقش کرد.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت