دیه‌گو ریورا

Diego Rivera

دیه‌گو ریورا

دیه‌گو ماریا دِلا کونسپسیون خوان نِپوموسِنو استانیسلائو دِلا ریورا‌ی باری‌یِنتوس آکوستا‌ی رودریگوئز (به اسپانیایی: Diego María de la Concepción Juan Nepomuceno Estanislao de la Rivera y Barrientos Acosta y Rodríguez) (زادهٔ 8 دسامبر 1886 در گوناخواتو – درگذشتهٔ 24 نوامبر 1957 در مکزیکوسیتی) مشهور به دیه‌گو ریورا (به اسپانیایی: Diego Rivera)، نقاش و دیوارنگار نامی مکزیکی و یکی از هنرمندان بزرگ قرن بیستم است.

ریورا در 8 دسامبر 1886 در گواناخواتو — شهری در شمال پایتخت مکزیک — در یک خانوادهٔ ثروتمند زاده شد. او از طرف پدری تبار اشراف اسپانیایی داشت. او برادری دوقلو به اسم کارلوس داشت که در دوسالگی درگذشت. مادرش یک برگردانده بود؛ یعنی اجداد او یهودیانی بودند که مجبور به تغییر دین به کاتولیسیزم شده بودند. در سال 1935 هنگامی که ریورا از خود می‌نوشت، گفت: «یهودیت یک عنصر غالب در زندگی من است.»

ریورا از ده‌سالگی شروع به نقاشی کرده و در آکادمی سن کارلوس مکزیکوسیتی آموزش هنر دید و پس از تشویق تئودورو آ. ده‌سا مندز فرماندار ایالت وراکروز با مهاجرت به اروپا، در مادرید و پاریس مطالعات هنری خود را گسترش داد. سپس به شهرهای اروپایی سفر کرد. در 1911 در پاریس سکنی گزید و با پیکاسو و کوبیست‌ها حشر و نشر پیدا کرد. در 1921 به مکزیک بازگشت؛ در کمون هنرمندان عضویت یافت و به فعالیت‌های انقلابی پرداخت.

وی از 1923 به دیوارنگاری بر ساختمان‌های دولتی با نقش‌مایههای و تاریخی روی آورد؛ در دههٔ 1930 در آمریکا نیز دیوارنگاری کرد. در نگارگری ساختمان راکفلر سنتر در نیویورک که در 1933 انجام شد، از اسلوب فرسکو استفاده کرد.

ریورا در سال 1929 با فریدا کالو نقاش نامی مکزیک ازدواج کرد. آن‌ها به مدت 20 سال رابطه‌ای دشوار و پرتنش با هم داشتند.

ریورا یکی از رهبران جنبش هنر مدرن در مکزیک و از شخصیت‌های مهم در عرصهٔ واقع‌گرایی اجتماعی سدهٔ بیستم به شمار می‌آید. او در 1957 در مکزیکوسیتی درگذشت.

در این بخش برترین آثار این هنرمند در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

برترین آثار

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت