مهین شهابی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون،

 معرفی/ بیوگرافی:

مهین نیک‌طبع مشهور به مهین شهابی (به انگلیسی: Mahin Shahabi) هنرمند ایرانی، متولد 1312 در بوشهر و درگذشته 1 شهریور 1389 در تهران بود.

پدر مهین نظامی بود و همسرش هوشنگ شهابی نویسنده، شاعر و آهنگساز سینما بود. برای اولین بار در دوره دبیرستان چند نمایش را به شکل آماتور بازی کرد. بعد از ازدواج به گروه اسکویی‌ها پیوست و سپس به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد. همزمان در تئاتر سنگلج به ایفای نقش می‌پرداخت. او بازنشسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. به گفته او:

کسانی که کار هنر می‌کنند باید بدانند که هم زندگی خودشان را داشته باشند و هم هنرشان را حفظ کنند. هم به کار هنری‌شان بپردازند و هم امور زندگی خود یعنی بچه‌داری و همسرداری را انجام دهند که بسیار مقدس است

خانم شهابی در سال 1339 و درحالی که 24 سال داشت، در فیلم ماجرای جنگل ساختهٔ مهدی میرصمدزاده جلوی دوربین رفت. با سریال آینه به کارگردانی غلامحسین لطفی میان مردم محبوبیت فراوانی یافت و آخرین بازی وی در پنجاهمین سال بازیگری‌اش در سریال وضعیت سفید حمید نعمت‌الله، به دنبال بیماری و درگذشت او نیمه تمام ماند. ادامه نقش او را شهین تسلیمی ادامه داد.

او پیش از این فیلم در سال 1387 در تله‌فیلم «بیا از گذشته حرف بزنیم» (به کارگردانی حمید نعمت‌الله) که به موضوع زیارت حرم علی بن موسی‌الرضا اختصاص داشت و در مشهد می‌گذشت، در کنار پوراندخت مهیمن و ثریا قاسمی بازی کرد که بسیار مورد توجه بینندگان قرار گرفت.

فیلم‌شناسی

سینمایی
نام فیلم کارگردان سال انتشار
گاو داریوش مهرجویی 1348
بی‌تا هژیر داریوش 1351
قیامت عشق هوشنگ حسامی 1352
سازش محمد متوسلانی 1353
آقای هیروگلیف غلامعلی عرفان 1359
شیلات رضا میرلوحی 1362
مزدوران جهانگیر جهانگیری 1365
مأموریت حسین زندباف 1365
بگذار زندگی کنم شاپور قریب 1365
گل مریم حسن محمدزاده 1366
پاییزان رسول صدرعاملی 1366
پنجره امیر توسل 1367
دو سرنوشت مهران تائیدی 1368
آقای بخشدار خسرو معصومی 1370
دو نیمه سیب کیانوش عیاری 1370
شریک زندگی علی خوش نشین 1373
روز دیدار علی خوش نشین 1374

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت