مهری ودادیان

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تاتر، سینما و تلویزیون

 معرفی/ بیوگرافی:

مهری ودادیان (به انگلیسی: Mehri Vadadian) هنرمند ایرانی، زاده 2 خرداد 1315 در تهران و درگذشتهٔ 9 اسفند 1389 در تهران بود.

خانم مهری ودادیان حضور در تلویزیون را از حدود سال‌های 1337 با اجرای زنده نمایش‌ها شروع کرد. بازی در سینما را از سال 1346 با ایفای نقش کوتاهی در «آشیانه خورشید» وارد دنیای سینما شد و سال بعد در فیلم شوهر آهو خانم بازی کرد. وی در طول بیش از 50 سال فعالیت هنری، در برابر دوربین کارگردانان شاخصی از جمله ناصر تقوایی، علی حاتمی، بهرام بیضایی، امیر نادری، فریدون گله و بهمن فرمان‌آرا به ایفای نقش پرداخت. شازده احتجاب، تنگسیر، تنگنا، رگبار، خاطرخواه، قلندر، خداحافظ رفیق، صبح روز چهارم، زیر پوست شب و شوهر آهو خانم از جمله فیلم‌هایی است که پیش از انقلاب در آن‌ها به ایفای نقش پرداخت. او در حدود چهار دهه حضور در سینما و تلویزیون در بیش از 90 فیلم سینمایی و ده‌ها مجموعه تلویزیونی نقش‌آفرینی کرد. ودادیان همچنین در سریال‌های دایی‌جان ناپلئون به کارگردانی ناصر تقوایی و آتش بدون دود ساخته نادر ابراهیمی بازی کرده‌است. آخرین بار سال 1385 در فیلم «راننده تاکسی» ساخته مهدی صباغ‌زاده مقابل دوربین رفت. آخرین مجموعه تلویزیونی که خانم ودادیان در آن بازی کرده نیز سریال «بی‌گناهان» (1387–1386) به کارگردانی احمد امینی بوده‌است.

وی که در اواخر عمر به بیماری آلزایمر و پارکینسون مبتلا شده بود، در 9 اسفند 1389، به دلیل عفونت شدید ریه، بالابودن قند خون و بیماری کلیوی در سن 74 سالگی در بیمارستان سجاد واقع در میدان فاطمی تهران درگذشت و پیکرش از مقابل خانه سینما در تهران تشییع و به خاک سپرده شد.

    • وبسایت:
    صفحه ویکی‌پدیا

    صفحه در IMDB

    قابل توجه

    قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

    بیوگرافی

    ★ lilit-chat

    اَپ لیلیت

    دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت