شهاب حسینی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه سینما، تئاتر و تلویزیون، مجری، کارگردان، تهیه کننده و گوینده

 معرفی/ بیوگرافی:

سید شهاب‌الدین حسینی تنکابنی (به انگلیسی: Shahab Hosseini ) هنرمند ایرانی، متولد 14 بهمن 1352 در تهران است.

آقای شهاب حسینی در سال 1387 با بازی در فیلم سوپر استار، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر را دریافت نمود. وی در جشنواره فیلم کن 2016 با ایفای نقش در فیلم فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی، توانست جایزهٔ بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص بدهد. همچنین او خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم برلین 2011 را به‌همراه گروه بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین کسب کرد.

سید شهاب‌الدین حسینی تنکابنی در سال 1352 در تهران زاده شد. او نخستین فرزند خانواده است و یک برادر و دو خواهر دارد. اصلیت او به تنکابن مازندران برمی‌گردد. او چند سالی را نیز در دوران کودکی همراه با خانواده در خرم‌آباد زندگی کرد. تحصیلات دانشگاهی‌اش در رشتهٔ روان‌شناسی دانشگاه تهران بود که آن را به قصد مهاجرت به کانادا ناتمام گذاشت. حسینی در سال 1374 ازدواج کرد، فرزند نخست او با نام محمدامین در زمستان 1382 و فرزند دوم او به نام امیرعلی در تابستان 1390 به دنیا آمدند. او کار خود در بخش هنر را با تئاتر دانشجویی و سپس، گویندگی در رادیو آغاز کرد.

فعالیت‌ها و کارنامه
اجرا
فعالیت شهاب حسینی با گویندگی در رادیو آغاز شد و در سال 1377 با اجرا در تلویزیون کارش را ادامه داد. حسینی در برنامه‌ای به نام اکسیژن در تلویزیون ظاهر شد. وی در چند برنامهٔ دیگر مانند برپا برپا، رنگ صبح، و سایه روشن به عنوان مجری نمایان شد. وی همچنین در برنامهٔ رادیویی دو نیمه سیب، صدای ما و گلبانگ شادی به گویندگی پرداخت و در سال 1394 در برنامهٔ سحرگاهی به عنوان راوی حضور داشت.

تلویزیون
حسینی در سال 1379 با سریال پس از باران پا به عرصهٔ بازیگری گذاشت. در سال 1380 در سریال پلیس جوان و در سال 1382 در سریال تب سرد به ایفای نقش پرداخت. وی در سال 1385 در سریال مدار صفر درجه در نقش حبیب پارسا به ایفای نقش پرداخت و این سریال دورهٔ اوج وی در تلویزیون بود. مدار صفر درجه به کارگردانی حسن فتحی و ساختهٔ مشترک کشورهای ایران، مجارستان، فرانسه و لبنان است.

حسینی در سال 1388 در نقش عباس بابایی در سریال شوق پرواز ظاهر شد و این سریال نیز به موفقیت در نزد مخاطبین دست یافت. شهرزاد در سال 1393 نخستین کار او در رسانهٔ خانگی و دومین همکاری او با حسن فتحی می‌باشد. شهاب حسینی در شهرزاد در نقش قباد بازی کرد.

با وجود فعالیت متعدد در سینما، همکاری شهاب حسینی با تلویزیون ادامه داشته است. او در چند فصل از سریال انیمیشن شکرستان، پس از درگذشت مرتضی احمدی، نقش راوی را برعهده گرفت.

شهاب حسینی در سال 1380 با بازی در فیلم رخساره ساختهٔ امیر قویدل وارد سینما شد. حسینی در سال‌های 1381 تا 1383 در فیلم‌های واکنش پنجم به کارگردانی تهمینه میلانی و این زن حرف نمی‌زند به کارگردانی علیرضا امینی و زهر عسل به کارگردانی ابراهیم شیبانی و رستگاری در هشت و بیست دقیقه به کارگردانی سیروس الوند ایفای نقش کرد و به عنوان یک بازیگر، بیش از پیش مطرح شد و توانست برای بازی در شمعی در باد در شخصیت بابک و رستگاری در هشت و بیست دقیقه در شخصیت فؤاد، دو سال پیاپی نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشنوارهٔ فجر شود. وی در سال 1383 در فیلم قتل آنلاین و سپس در سال 1384 در فیلم پیشنهاد 50 میلیونی به ایفای نقش پرداخت.

او برای بازی در فیلم‌های بچه‌های ابدی، شمعی در باد، محیا و دل شکسته در سال 1386 مورد توجه قرار گرفت. حسینی در سال 1386 برای فیلم محیا موفق به کسب دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنوارهٔ فیلم فجر شد. سال 1387 و 1388 دو سال درخشان برای وی بود. او در دل شکسته ساختهٔ علی روئین‌تن، دربارهٔ الی ساختهٔ اصغر فرهادی، سوپراستار، اثر تهمینه میلانی، حوالی اتوبان ساختهٔ شهرام اسدی و پرسه در مه از بهرام توکلی، بازی‌های متفاوت و قابل توجهی را به نمایش گذاشت و با هنرمندی با نقش کوروش زند در فیلم سوپر استار به اوج محبوبیت و شهرت رسید.

حسینی برای فیلم سوپر استار، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنوارهٔ فجر را دریافت کرد و به خاطر فیلم‌های پرسه در مه و دربارهٔ الی، جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد جشن خانهٔ سینما را به تالار دستاوردهای خود افزود. وی در فیلم دربارهٔ الی یکی از مهم‌ترین بازی‌های خود را با شخصیت احمد ایفا نمود و در پرسه در مه با نقش امین، بازی دگرگون شده‌ای از خود به نمایش گذاشت. نیلوفر ساختهٔ سابین ژمایل در سال 2008 یکمین کار او با کارگردانان غیر ایرانی بود.

حسینی در سال 1389 بار دیگر با اصغر فرهادی همکاری کرد و در فیلم جدایی نادر از سیمین به ایفای نقش در نقش حجت پرداخت. این فیلم برای او نخستین دست‌آورد بین‌المللی‌اش را به ارمغان آورد و حسینی توانست خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم برلین 2011 را به همراه دیگر بازیگران مرد این فیلم به دست آورد و تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد جشن خانهٔ سینما و دیپلم افتخار جشنوارهٔ فجر را دریافت نماید. بازی او مورد توجه انجمن بین‌المللی سینه فیلی قرار گرفت و نامزد دریافت جایزهٔ آی.سی. اس به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. از دید کارشناسان، بازی حسینی در جدایی نادر از سیمین یکی از ماندگارترین نقش‌های او به عنوان بازیگر بوده‌است.

شهاب حسینی در نظرسنجی برنامهٔ هفت در سال 1392 به عنوان بهترین بازیگر دههٔ هشتاد ایران انتخاب شد.

یکی می‌خواد باهات حرف بزنه در سال 1390، هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند، حوض نقاشی و تعبیر خواب در سال 1391 از دیگر آثار قابل توجه او به‌شمار می‌روند. بازی وی در حوض نقاشی با سبک متد اکتینگ در نقش رضا، یکی از بازی‌های قابل توجه او محسوب می‌شود و وی به خاطر ایفای نقش در این فیلم جایزهٔ ویژهٔ بهترین بازیگر مرد جشنوارهٔ فیلم لیسبون را دریافت نمود. حسینی در سال 1393 به پروژهٔ فیلم دوران عاشقی پیوست و با بازی خود برای دومین بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنوارهٔ فیلم فجر شد. وی در همین سال یکمین فعالیت کارگردانی خود را با فیلم ساکن طبقه وسط آغاز نمود و خود، 38 نقش ناهمتا را در این اثر ارائه داد.

حسینی در سال 1394 به پروژهٔ فروشنده، هفتمین فیلم بلند اصغر فرهادی پیوست و نقش عماد را بازی کرد. این سومین همکاری وی با اصغر فرهادی به‌شمار می‌آمد. حسینی در سال 2016 به موفقیت بزرگی دست یافت و توانست با ایفای نقش در فیلم فروشنده، تندیس بهترین بازیگر مرد جشنوارهٔ فیلم کن را به‌دست‌آورد. دریافت این جایزه که برای بار نخست در تاریخ بازیگری سینما و هنر ایران اتفاق افتاد با واکنش‌های مثبت ایرانیان روبرو شد. حسینی در همین سال جایزهٔ بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم اکشن ان فیلم آمریکا را برای بازی در فیلم هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند به‌دست‌آورد.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:
shahaab_hosseini

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت