حسین زمرشیدی

 تخصص/مهارت:

طراحی و معماری،

 معرفی/ بیوگرافی:

حسین زُمرشیدی (به انگلیسی: Hossein Zomorshidi) هنرمند ایرانی، متولد 5 فروردین 1318 مشهد و درگذشتهٔ 15 بهمن 1397 تهران بود.

آقای حسین زمرشیدی از هنرمندان سرشناس ایران می‌باشد.

حسین زُمرشیدی معمار سنتی‌کار برتر ایرانی بود که در نوجوانی زیر دست پدرش «حاج محمد معمار» که از معماران زبردست و به‌نام مشهد بود کار می‌کرد. همچنین بنایی نیز می‌کرد و تا پایان دبیرستان در همان‌جا درس می‌خواند.

زمرشیدی در معماری و کاشی‌کاری آرامگاه خواجه ربیع، گنبد سبز مشهد، آرامگاه امامزاده محروق نیشابور و آرامگاه شیخ احمد جامی تربت جام نقش داشت.

وی در تهران در آزمون استادکاری هنرستان صنعتی تهران (ایران و آلمان) پذیرفته شد و همزمان در رشتهٔ ساختمان درس خواند. سال 1350 به آلمان رفت و در رشتهٔ ساختمان و تربیت دبیر فنی دانش‌آموخته شد.

او عضو فرهنگستان هنر و هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود. حسین زمرشیدی به عنوان عضو ثابت گروه معماری فرهنگستان هنر، در سال 1381 از سوی ستاد بنیاد چهره‌های ماندگار، به عنوان «چهره ماندگار در عرصه معماری سنتی کشور» برگزیده شد. وی در مهرماه 1383، از رئیس‌جمهور، نشان درجه سه دانش دریافت کرد و در سال 1387 به عنوان پدیدآورنده هنرهای قدسی و الهی معماری اسلامی برای قرآن، از طرف رئیس‌جمهوری ایران به عنوان خادم برگزیده قرآن کریم مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفت. وی دارای سه فرزند بنام‌های: زهرا زمرشیدی (پژوهشگر، نویسنده، عکاس و معمار)، کوروش زمرشیدی (پژوهشگر و نویسنده) و داریوش زمرشیدی (کارشناس عمران) می‌باشد.

حسین زمرشیدی 15 بهمن 1397 در سن 79 سالگی در تهران درگذشت. پیکر او روز 17 بهمن 1397 تشییع و در قطعه هنرمندان (چهره‌های ماندگار) به خاک سپرده شد.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت