سورن استپانیان

 تخصص/مهارت:

عکاس،

 معرفی/ بیوگرافی:

سورن استپانیان (به انگلیسی: Souren Stephanian) هنرمند ایرانی ارمنی تبار است.

آقای سورن استپانیان از عکاسان مناظر کوهستانی بوده است. وی همچنین از ارامنه‌های ایرانی بوده است.

در پاسخ به این سؤال که کوهنوردان عکاس، در نهایت عکاس هستند یا کوهنورد، استپانیان جواب خاصی نمی‌دهد، اما آثار او بیانگر این واقعیت است که کوهنوردان عکاس درواقع نمی‌توانند تنها به یکی از این مقوله‌ها اکتفا کنند، زیرا یکی مکمل دیگری است.

هنگامی که پای صحبت استپانیان می‌نشینیم، بی‌درنگ به این واقعیت می‌رسیم که او کوهنوردی است درخدمت عکاسی یا به عبارتی عکاسی است که از تجربیات کوهنوردی خود برای خلق آثارش استفاده می کند.

عکس‌های استپانیان معمولاً در شرایطی بسیار نامتعارف در ارتفاعات و سرمای شدید تهیه شده است.

به عقیدۀ او عکاسی در کوهستان یکی از زیباترین و درعین حال فریبنده‌ترین مقوله‌های عکاسی است، زیرا معمولاً زیبایی‌های کوهستان، آن چنان انسان را فریب می‌دهد که در یک آن عکاس عقل و منطق و قدرت قضاوت خود را از دست می‌دهد و مشکلات بسیار پرخطر کوهستان را نادیده گرفته و چه بسا که برای تهیه آثاری زیباتر، ناآگاهانه و از روی بی‌تجربگی جان خود را نیز از دست می‌دهد.

در ادامه او می گوید سرمای صفر درجه کوهستان، تنها با وزش اندکی باد، می‌تواند به سرعت تبدیل به منفی 28 درجه شود. در این شرایط نامتعارف که معمولاً اجزای متحرک دوربین در اثر سرما قفل می‌شوند، واقعاً تهیه یک اثر هنری می‌تواند شبیه یک معجزه باشد.

او مجبور است معمولاً جلوتر از گروه حرکت کند تا توقف‌های عکسبرداری اش باعث اختلال حرکتی گروه کوهنوردان نشود، زیرا آنان معمولاً برای مقابله با خطرات کوهستان به صورت گروهی طی طریق می‌کنند و از طرفی او مجبور است دیرتر از بقیه حرکت کند تا بتواند تجهیزات عکاسی خود را مجدداً جمع کرده و درون کوله پشتی خود جا دهد .

استپانیان معمولاً با دوربین قطع متوسط و دوربین‌های 35 میلیمتری کار می‌کند که تجهیزات عکاسی او به همراه تجهیزات کوهنوردی اش گاه به 20kg نیز می‌رسد که این امر خود یکی دیگر از مشکلات اصلی این سبک از عکاسی است.

او می گوید: عکاس کوهستان مجبور است علاوه بر دید کوهنوردی، دیدگاه عام و دیدگاه هنری را نیز در نظر داشته باشد تا بتواند با مخاطبین مختلف ارتباط بصری برقرار کند.

سورن استپانیان عضو انجمن سراسری کوهنوردان کشور نیز بوده است.

او صعودهای متعددی انجام داده است، اما صعود در منطقۀ تخت سلیمان «عَلَم کوه» مهم ترین صعود او از نظر عکاسی بوده است.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت