نادر خلیلی

 تخصص/مهارت:

طراح و معمار، نویسنده

 معرفی/ بیوگرافی:

نادر خلیلی (به انگلیسی: Nader Khalili) هنرمند ایرانی، متولد 3 اسفند 1314 در تهران و درگذشته 21 اسفند 1386 در لس آنجلس امریکا بود.

آقای نادر خلیلی معمار ایرانی مقیم آمریکا که پژوهشهای متعددی در زمینه معماری خشتی و خانه‌های ارزان قیمت انجام داد.

خلیلی در خانواده‌ای با نُه فرزند در ایران به دنیا آمد. حاصل ازدواج او دو فرزند به نام‌های دستان و شیفته است که هم‌اکنون در مؤسسه‌‌ی CalEarth که او بنیان گذاشت در حال فعالیت هستند.

گفته می‌شود که سبک ابرخشت سازی خانه توسط این هنرمند برای اولین بار در ایران مطرح شد اما مورد توجه مسئولان کشور قرار نگرفت اما در خارج از کشور مورد استقبال قرار گرفت، به همین علت او از ایران به امریکا مهاجرت نمود. از سبک نوین آقای نادر خلیلی، سازمان هوا فضای «ناسا NASA» برای طراحی و ساخت ساختمان‌ها و سکونت‌گاه‌های سیاره مریخ بهره گرفته است.

ابرخشت چیست؟
ابرخشت که حاصل حدود 30سال از زندگی حرفه‌ای، کار و تجربیات نادر خلیلی، معمار ایرانی ساکن کالیفرنیا است. این سازه در واقع کیسه‌های درازی است با عرض 50-40 سانتی‌متر و طول مورد نیاز که از خاک پر می‌شوند و مانند برچسب‌های لباس و به کمک دو ردیف سیم‌خاردار در حد فاصل هر کدام از آن‌ها در هم تنیده می‌شوند و آن طور که می‌گویند بنای ساخته شده از آن در مقابل باد و باران و گرما و سرمای شدید، آتش‌سوزی و زلزله و غیره مقاوم است.


ابرخشت به یک الگوی خاص محدود نمی‌شود. الگوی اتاق‌های 40متری و 200متری دارد. شاید ابرخشت برای ساخت مثلا یک سالن بزرگ با محدودیت مواجه باشد ولی برای هر تعداد اتاقی که بخواهید جوابگو است.
آزمایش‌های زلزله‌نگاری نشان داده این نوع بناها که ظاهر زیبایی هم دارد و قابلیت افزوده شدن بخش‌های مختلف به آن وجود دارد، توان مقابله‌ای کم نظیری را برابر لرزه‌های سنگین دارند.

به دلیل شکل خاص این بناها و نحوه انتقال نیرو به صورت فشاری، این ساختمان در برابر زلزله مقاوم است. این روش در ایالات متحده به عنوان یک روش ضد زلزله مورد تصویب قرار گرفته شده و آئین نامه‌ای نیز برای آن تدوین شده است.
تقریباً از سال 1948 است که بحث سکونت در خارج جو زمین و خصوصاً ماه و مریخ بخش مهمی از مطالعات و پژوهش‌های خلیلی را تشکیل می‌دهد. در همین سال طرح او برای ساخت مسکن در ماه با سیستم ابرخشت و گلتافتن در ناسا مطرح می‌شود و از آن زمان او از اعضای تیم تحقیقات طرح سکونت و ساخت و ساز در ماه قرار می‌گیرد.

زندگی حرفه‌ای
خلیلی در سال 1991 مؤسسه هنر و معماری خاک کالیفرنیا (Cal- Earth) را برای آموزش روشهای معماری خود پایه‌گذاری کرد. وی فارغ‌التحصیل دانشگاه تکنیک استانبول و مدرس مدرسه معماری کالیفرنیای جنوبی با درجه استادی بود. روش معماری پناه گاهی وی با عنوان ابرخشت در زمان دولت خاتمی به عنوان روشی نو در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن به عنوان روشی ابداعی مورد پذیرش قرار نگرفت.

کتاب‌ها
خلیلی شش کتاب به زبان انگلیسی در آمریکا منتشر کرده‌است. یک کتاب او به نام تنها دویدن به زبان فارسی در ایران منتشر شده‌است و در مورد بازدیدهای خود از مناطق کویری تألیف نموده‌است. فهرست کامل کتاب‌های او از این قرار است:

تنها دویدن (به انگلیسی: Racing Alone)
خانه‌های سفالی و معماری خاکی: چگونه خانهٔ خودتان را بسازید (به انگلیسی: Ceramic Houses and Earth Architecture: How to Build Your Own)
پیاده‌روی روی ماه (به انگلیسی: Sidewalks on the Moon)
رومی، فوارهٔ آتش (به انگلیسی: Rumi, Fountain of Fire)
رومی، رقص شعله (به انگلیسی: Rumi, Dancing the Flame)

جایزه‌ها
در سال 1984 انجمن معماران آمریکا در ایالت کالیفرنیا جایزه «تبحر در فناوری» را به خاطر ابداع خانه‌های سرامیکی به او اهدا کرد. وی همچنین جایزه معتبر معماری آقا خان را در سال 2004 دریافت نمود. همچنین از سازمان ملل متحد تقدیر نامه‌ای دریافت کرد.

درنهایت نادر خلیلی در تاریخ سه شنبه 21 اسفند 1386 در شهر لوس آنجلس ایالات متحده امریکا درگذشت.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت