حسین والامنش

 تخصص/مهارت:

طراح و نقاش، مجسمه ساز، بازیگر و هنرپیشه

 معرفی/ بیوگرافی:

حسین والامنش (به انگلیسی: Hossein Valamanesh) هنرمند ایرانی، متولد 11 اسفند 1327 در تهران و درگذشته 25 دی‌ماه 1400 در شهر آدلاید کشور استرالیا است.

آقای حسین والامنش، نقاش و تندیس‌گر سرشناس ایرانی-استرالیایی بود. وی از هنرمندان مکتب هنر نوگرا بود. او در سال 1352 به شهر پرت در استرالیا کوچ کرد و ساکن شهر آدلاید در استرالیای جنوبی بود.

حسین والامنش، دانش‌آموخته پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در سال 1349 (خورشیدی) بود. وی هم‌چنین در سال 1356 در رشته هنرهای تجسمی از دانشگاه استرالیای جنوبی، فارغ‌التحصیل شد.

بازیگری در نمایش شهر قصه
حسین والامنش از بازیگران قبل از انقلاب در ایران بود، در سال‌های 1346 و 1347 حسین والامنش از بازیگران نمایش شهر قصه اثر پرآوازه بیژن مفید بود. در نمایش شهر قصه، وی در نقش «منوچهر، یا همان فیل» بازی می‌کرد و از آنجهت که نقاب بر چهره داشت برخی از مخاطبان وی را به عنوان بازیگر در ذهن ندارند.

درگذشت:
حسین والامنش پس از سالها فعالیت در عرصه هنر، درنهایت در روز شنبه 25 دی‌ماه 1400 در شهر آدلاید استرالیا چشم از جهان فرو بست. الیاس علوی شاعر و نقاش افغان در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: «حسین والامنش، یکی از هنرمندان بزرگ زمانه ما از میان رفت. حسین یکی از خاکی‌ترین کسانی بود که می‌شناختم. هفتاد و چند ساله بود اما با همه آنقدر رفیق بود که تنها با نام کوچکش صدا می‌کردیم. شیفته «مولانا» بود و بیشتر کارهایش از شعرهای مولانا تأثیر می‌گرفت. زاده تهران بود، کودکی‌اش را در زاهدان گذرانده بود و بعدها یک شوخی عاشقانه او را به استرالیا کشانیده بود. مدتی با مردمان بومی اینجا زیسته بود و سفرهای زیادی داشت از جمله سفری زمینی به افغانستان که همیشه خاطراتش را نقل می‌کرد.
سال‌ها قبل که به استرالیا آمدم، در یک نمایشگاهی همدیگر را دیدیم. به خانه‌اش دعوت کرد و طراحی‌هایم را دید و تأکید کرد که هنر را جدی ادامه بدهم. تشویق او به من و بسیاری دیگر باعث شد راه زندگی‌ما تغییر کند. یک سال پیش، با همت او گروه هنری «آرتا» را تشکیل دادیم. همیشه شور یاد گرفتن داشت و این اواخر به کلاس سه‌تار می‌رفت. یکی از آخرین مکالمه‌های دیشب با دوستی در مورد کلاس موسیقی بوده است. یادت گرامی رفیق.
مستی ما مستی از هرجام نیست
مست گشتن کار هر بدنام نیست
ما ز جام دوست، مستی می‌کنیم
خویش را فارغ ز هستی می‌کنیم»

• آدرس:
استرالیا /

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:
hosseinvalamanesh

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت