فریده فرجام

 تخصص/مهارت:

هنرمند، نویسنده کودکان، نمایش‌نامه‌نویس، نویسنده و شاعر

 معرفی/ بیوگرافی:

فریده فرجام (به انگلیسی: Farideh Farjam) هنرمند ایرانی، متولد 22 دی 1313 در تهران است.

خانم فریده فرجام نویسنده کودکان، نمایش‌نامه‌نویس، نویسنده و شاعر بزرگسالان اهل ایران است. او نخستین زن نمایش‌نامه‌نویس ایرانی است که در دهه 1330 خورشیدی نمایش‌نامه نوشته است.

فریده فرجام در 22 دی 1313 در یکی از خانه‌های کوچه مشیرالدوله تهران به دنیا آمد. آموزش رسمی را در کودکستان برسابه که موسس آن بانویی نیکوکار و مدرسه‌ساز به نام برسابه هوسپیان بود و دوران دبستان را در دبستان فیروزکوهی گذرانید و تحصیلات دبیرستانی را نیز در تهران و پاریس به پایان رسانید. هنگامی که به ایران بازگشت، به نوشتن داستان‌های کوتاه پرداخت و آن‌ها را بین سال‌های 1330 تا 1335، در مجله‌های فردوسی، خوشه، و بامشاد به چاپ رسانید.

فرجام در سال 1336 در فرانسه در رشته زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه مشغول به تحصیل شد و در این رشته لیسانس گرفت. هنگامی که در دانشگاه تحصیل می‌نمود، در کلاس تئاتر که استاد آن پروفسور «کوئین بی» بود، جایزه اوّل بازیگری به او اعطا شد، و نمایش‌نامه‌ای که وی نگاشته بود، یکی از چهار نمایش‌نامه‌ای بود برنده جایزه شد و به اجرا درآمد. وی نخستین کار کودکانه خود را به عنوان «حسنی» در سال‌هایی نوشت که در دانشگاه مشغول به تحصیل بود.

او در زمره افرادی است که به فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی بها می‌دهد و معتقد است تعداد این سازمان‌ها و مشارکت آن‌ها در حل مسائل جامعه می‌تواند دولت را در حال مصائب آن یاری دهد. در سال 42–1341 برای شرکت در سمینار فرهنگی کشورهای در حال توسعه به خارج از ایران سفر نمود.

نمایش‌نامه «عروس» در تلویزیون ملی ایران اجرا و دو بار پخش شد. هم‌زمان نمایش‌نامه «خانه بی بزرگتر» وی در تئاتر سنگلج به روی صحنه رفت. در بازگشت به ایران نمایش‌نامه «هوای مقوّایی» را نوشت. در سال 1345 نمایش‌نامه «خانه بی بزرگتر» را نوشت که در تئاتر شهر به روی صحنه آمد. داستان «گل بلور و خورشید» وی برنده جایزه بولونی در ایتالیا در سال 1967 و جایزه یونسکو در ژاپن شناخته شد. «زنجیر عمو زنجیر باف» نیز از داستان‌هایی است که فریده فرجام برای کودکان نوشته است. از سال 1339 تا 1349 شعرهای او در «دفترهای زمانه» و «مجلّه آرش» چاپ می‌شد.

فریده فرجام از مؤسسان و اعضای کانون نویسندگان ایران بود. او در سال 1970 به دعوت گروه تئاتر «نان و عروسک»، که برای اعتراض به جنگ ویتنام نمایش‌هایی اجرا می‌کرد، به فرانسه رفت، و کمی بعد در همان سال وارد «فرهنگستان فیلم و تلویزیون آمستردام» در هلند شد. خانم فرجام در طول سال‌ها زندگی در خارج، فیلمنامه‌هایی را که نوشته بود کارگردانی کرد. نمایش‌نامه‌هایش به انگلیسی و هلندی ترجمه شدند و به روی صحنه رفتند. فیلم‌هایش در جشنواره‌ها به نمایش درآمدند.

خانم فرجام در آذرماه 1393 در بازگشت به ایران نمایش‌نامه عروس را با همکاری بازیگران حرفه‌ای سینما، تئاتر و تلویزیون به نفع یک بنیاد خیریه در باغ موزه قصر و در خانه تئاتر فرهنگسرای گلستان روخوانی کرد.

او در یکی از گفت‌وگوهایش گفت:
من به عنوان فردی که بعد از 44 سال به ایران برمی‌گردم، هرگز تصور نمی‌کردم این‌چنین مورد اشتیاق مردمم باشم. حتی تصور نمی‌کردم آن‌ها من را به یاد داشته باشند، چه برسد به این‌که بخواهند به من احترام بگذارند و دوستم داشته باشند.

وی در سال 1394 در جلسه امضای چاپ تازه‌ای از مجموعه نمایش‌نامه «تاجماه» که برای نخستین بار 51 سال پیش منتشر شده‌است شرکت کرد.

وی در 29بهمن 1397 نمایشنامه “سیندخت” را در کتابخانه ملی رونمایی کرد.

کتابشناسی
«مهمان‌های ناخوانده» (1345، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)
«حسنی» (1339، انتشارات سخن)
«گل بلور و خورشید» (داستان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)
«تاجماه» (نمایش‌نامه، 1343، سازمان کتاب‌های جیبی)
«هوای مقوّایی» (نمایش‌نامه، 1343، سازمان کتاب‌های جیبی)
«عروس» (نمایش‌نامه، 1343، سازمان کتاب‌های جیبی)
«خانه بی بزرگتر» (نمایش‌نامه، 1345)
«عمو نو روز» (کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان)
«دفترهای زمانه»

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:
farideh8258

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت