سیمین اکرامی

 تخصص/مهارت:

طراح و نقاش، هنرهای تجسمی

 معرفی/ بیوگرافی:

سیمین اکرامی (به انگلیسی: Simin Ekrami) هنرمند ایرانی، متولد 1327 در تهران است.

اکرامی از 1346 تا 1350 دانشجوی دانشگاه ایالتی مورگان در بالتیمور-مریلند آمریکا، رشته مجسمه‌سازی بوده‌است و آن را در دانشکده هنرهای زیبا تهران ادامه داده‌است. آثار او در حراج‌های تهران و کریستی دبی عرضه شده‌است. اکرامی از سال 1366 کار مجسمه‌سازی را به‌طور حرفه‌ای آغاز کرد.

بخشی از زندگینامه سیمین اکرامی و همسرش بهرام دبیری در شماره 113 دوهفته نامه تندیس منتشر شده‌است. در سال 1397 گالری دیلمان مروری بر آثار سیمین اکرامی را در تهران برگزار کرد. او همچنین داور دو دوره سمپوزیوم مجسمه‌سازی بوده‌است.

شهروز نظری در مقدمه کتاب به سادگی سنگ می‌نویسد :
سیمین اکرامی در حلقهٔ هنرمندان مهمی زندگی کرده؛ نفراتی مثل هانیبال الخاص و بهمن محصص. با این وجود هیچگاه نخواست تا از بلندگوی‌های و هوی آن‌ها و دارودسته‌شان چیزی را فریاد بزند. همین خودداری خود خواسته و گوشه گزینی، احترام من به او را صد چندان می‌کند. بیشتر زنان هنر مدرن ایران در سکوت کار کرده‌اند، بعضی‌هاشان از بقیه ساکت‌تر بوده‌اند؛ سیمین از کم حرف‌ترین آن‌هاست. طی این دهه‌ها هرگز ندیدم دربارهٔ خودش ادعایی کند، خودستایی داشته باشد یا زبان به گله و نقد کسی باز کند. هیچ توقعی از هیچ‌کس نداشته‌است؛ حتی وقتی به او پیشنهاد گفتگو دادم، خیلی محجوب پرسید که چرا او را برای این مکالمه برگزیده‌ام؟ و من بی‌هیچ مجامله‌ای می‌نویسم که: سیمین از هنرش بزرگ‌ترست و این خصلت دستیابی نیست. همان‌طور که گفتم، سیمین اکرامی بی‌ادعاست، مجسمه‌هایش نیز مثل خودش هستند؛ کم حرف، آرام، سخت و صبور؛ لیلی گلستان سال‌ها قبل دربارهٔ چشمانِ ترِا نمِ حس او نوشته بود. لیلی گلستان درست گفته بود، چشمان زیبای سیمین از مهربانی و حزن قابل زل زدن نیست و همین حالِ مادرانه و مشوش را در مجسمه‌هایش نیز ساخته‌است.

تحصیلات
سیمین اکرامی پس از تحصیل در رشته مجسمه‌سازی در دانشگاه ایالتی مورگان در آمریکا در سال 1351 به ایران بازگشت و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال 1353 فارغ‌التحصیل شد. وی از سال 1366 کار مجسمه‌سازی را به‌طور حرفه‌ای آغاز کرد.

مجسمه‌های شهری
ماکت آرم پست مکانیزه شیراز 1370
مجسمه آرم سازمان نوسازی شهر تهران 1372
ساخت مجسمه زمین بر اساس نقشه ابوریحان بیرونی نصب در پاویون هیئت دولت در فرودگاه مهرآباد 1373
ساخت چهار مجسمه سنگی در پارک جمشیدیه تهران 1381
هفت پرنده سنگی، باغ خانه هنرمندان ایران 1382
مجسمه زمین، نصب در پارک گفتگو تهران
اکرامی علاقه خاصی به ساخت مجسمه‌هایی بر اساس نقشه‌های قدیمی جغرافی‌دانان و ریاضی‌دانان ایرانی دارد. او در این‌باره گفته‌است: “زمانی بانک صنعت و معدن از من خواست که پرتره “خوارزمی” را برایشان بسازم و از آن جا که هیچ عکس و تصویری از این دانشمند موجود نیست برای یافتن تصاویری فرضی از او به کتابخانه ملی مراجعه کردم و در جستجوهایم نقشه‌ها و طرح‌هایی از جغرافی‌دانان ایرانی را پیدا کردم که فرم‌ها و طراحی‌های آن‌ها در این نقشه‌ها من را مجذوب خود کرد و برای ساختن مجسمه‌هایی بر اساس این نقشه‌ها ترغیب شدم که مجسمه “خلیج فارس” بر اساس نقشه ابو اسحاق استخری در عسلویه را بر همین اساس ساختم”.

زندگی شخصی
او از اکرامی‌های کاشان و خواهرزاده عباس اکرامی مؤسس باشگاه شاهین است.

نمایشگاه‌ها
نمایشگاه‌های انفرادی
نمایشگاه‌های گروهی
پیشکسوتان هنر معاصر، گالری ایوان، تهران 1395
برگزیدگان هنر معاصر ایران، گالری نگاه، لواسان 1392
حراج کریستی، دوبی 1387
نمایشگاه گروهی، اقامتگاه سفیر کانادا در ایران، تهران 1380
نمایشگاه گروهی، دفتر فرهنگی سفارت فرانسه، تهران 1372
نمایشگاه گروهی، مرکز آفرینش‌های هنری، تهران 1370

کتاب
به سادگی سنگ، گفتگوی شهروز نظری و سیمین اکرامی، تهران 1397
مجموعه آثار سیمین اکرامی، رؤیا منجم، نشر نظر، تهران 1389

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

siminekrami.com

• اینستاگرام:
siminekrami

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت