دریای مرده، عین بوکک، اسرائیل

  • درباره

تور گردشگری مجازی:

دریای مرده، عین بوکک، اسرائیل

در جهان حدود 80 دریا وجود دارد که به اقیانوس متصل هستند و چندین حوضه اندورئیک وجود دارد که به طور سنتی “دریا” نامیده می‌شوند. و در میان آنها، یکی از مشهورترین دریاها وجود دارد که نامی شوم دارد، دریای مرده. سواحل و سطح آن 430.5 متر زیر سطح دریا است که پایین‌ترین ارتفاع زمین در خشکی است.

دریای مرده، عین بوکک، اسرائیل

نام دریای مرده نسبتاً جوان است. در روسی، انگلیسی و زبان‌های دیگر ساکن شده است، اما نام عبری آن دریای نمک است. یونانیان آن را دریاچه آسفالتیت می نامیدند و در کتاب مقدس از آن به عنوان دریای شرقی یاد شده است .

دریای مرده، عین بوکک، اسرائیل

این به دلیل اندازه‌های غول پیکرش به یک “دریا” تبدیل شده است: سطح آن در حدود 810 کیلومتر مربع است ، حداکثر عمق آن 298 متر است، حجم آب زمانی 325 کیلومتر مکعب بوده است . متأسفانه امروزه به 147 کیلومتر مکعب با سطح 605 کیلومتر مربع کاهش یافته است . در قرن گذشته، سطح آب 25 متر کاهش یافته بود و این روند مخرب ادامه دارد.

دریای مرده، عین بوکک، اسرائیل

فقط “تاریکی” دریا بدون تغییر مانده است: غلظت نمک آنقدر زیاد است که تقریباً هیچ موجود زنده‌ای نمی تواند در اینجا زنده بماند. با شوری 342 گرم بر کیلوگرم یا 34.2 درصد، 9.6 برابر شوری اقیانوس است. اما در واقع نمی توان دریا را کاملاً بی‌جان نامید: با توسعه فناوری ها، دانشمندان وجود باکتری‌ها و قارچ‌های میکروبی خاصی را کشف کردند. اما در واقع، نه دلفین‌ها و نه ماهی‌ها و گونه‌های مختلف دریایی نمی توانند در چنین شرایطی زنده بمانند.

دریای مرده، عین بوکک، اسرائیل

آب شور نسبتاً متراکم است: غرق شدن در اینجا دشوار است زیرا بدن همیشه به سمت سطح کشیده می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربفرد دریای مرده ترکیب شیمیایی آن است. دریاچه‌های نمک زیادی در دنیا وجود دارد، اما این دریاچه سرشار از مواد معدنی است. آب دریای مرده حاوی مقادیر زیادی کلرید، پتاسیم، کلسیم، سدیم، منیزیم و عناصر ریز مختلف با خواص سلامتی است.

دریای مرده، عین بوکک، اسرائیل

این دریا از رودخانه اردن، چشمه‌های آب شیرین و جریان‌های کوهستانی که حاوی گل‌های نمکی هستند تغذیه می‌شود. این مواد سواحل را می‌پوشانند و مردم مدت هاست متوجه اثر جوان کننده و شفابخش آن شده اند. اعتقاد بر این است که گلادیاتورهای رومی زخم‌های خود را با گل دریای مرده التیام می‌دادند.

دریای مرده، اسرائیل

امروزه منطقه دریا بین اسرائیل و اردن تقسیم شده است. استراحتگاه‌های متعددی در اینجا فعالیت می‌کنند و پذیرای افرادی هستند که از سراسر جهان برای توانبخشی و شنا غیرعادی می‌آیند. در نزدیکی ذخیره‌گاه طبیعی عین گدی، یکی از معروف‌ترین استراحتگاه‌ها به نام عین بوکک وجود دارد.

دریای مرده، عین بوکک، اسرائیل

عین بوکک یکی از رکوردهای جهان را در اختیار دارد. با ارتفاع 420 زیر سطح دریا، پایین‌ترین سکونتگاه روی کره زمین است! هتل‌های راحت، سواحل شنی و مناظر خارق‌العاده حتی بی‌احساس‌ترین گردشگران را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند. ایرپانو اکیداً توصیه می‌کند از این استراحتگاه شگفت‌انگیز دیدن کنید، درحالی‌که ما زیبایی آن را در پانورامای 360 درجه به شما نشان خواهیم داد.

دریای مرده، عین بوکک، اسرائیل

عکس های دیمیتری مویزینکو  و ایوان روسلیاکوف

*️⃣ قبل از اجرای “دریای مرده، عین بوکک، اسرائیل” لطفاً این بخش را مطالعه فرمائید.

1️⃣ درصورت استفاده از فیلترشکن/پروکسی روی دستگاه خود، بهتر است آن را غیرفعال کنید.

2️⃣ درصورت وجود هرگونه مشکل در پخش، لطفاً از طریق گزینه [گزارش ایراد] ، مورد را به ما اطلاع دهید.

3️⃣ برای [نمایش‌تمام‌صفحه]، می‌توانید با اشاره روی دکمه زیر و برای خروج نیز از دکمه‌های [►] یا [Esc] استفاده نمائید.

★★★★★ برای مشاهده و تماشای پخش آنلاین و دانلود رایگان دریای مرده، عین بوکک، اسرائیل بر روی لینک اشاره نمایید …