ایالت شهر واتیکان ایتالیا

  • درباره

تور گردشگری مجازی:

ایالت شهر واتیکان ایتالیا

واتیکان با مساحت 0.44 کیلومتر مربع و طول کل مرز ایالتی 3 کیلومتر کوچکترین ایالت مستقل جهان است.

«مرز» کاملاً نمادین است. این یک خط سفید روی سنگفرش در امتداد محیط بیرونی میدان سنت پیتر و دیوار دفاعی است که در قرن شانزدهم برای جلوگیری از تجاوز تولید شده است. در واقع این نوع دیوار هر صومعه یا سنگری را احاطه کرده است. واتیکان نه نگهبان مرزی دارد و نه کنترل گذرنامه، اما کد لباس مشخصی دارد. از آنجایی که واتیکان یک کشور مذهبی است، بازدیدکنندگان باید لباس مناسب بپوشند (بدون شورت یا دکلره). با این حال، به طور کلی، واتیکان و بناهای با شکوه آن به فهرست بلندبالایی از بناهای دیدنی رم تعلق دارند. 

واتیکان تقریبا دو هزار سال سابقه دارد. تپه مونس واتیکانوس در گذشته اینجا بود. این نام از لاتین به عنوان “محل فال” ترجمه شده است. در روم باستان مقدس شمرده می‌شد. سیرک نرون در اینجا ساخته شد، مکانی که امپراتور بی‌رحم قربانیان خود را شکنجه می‌کرد. همچنین، در این سیرک بود که سنت پیتر با مرگ خود روبرو شد. در سال 326 پس از میلاد مسیح، زمانی‌که مسیحیت به این سرزمین آمد، کلیسای کنستانتینین در بالای مقبره ادعایی سنت پیتر ساخته شد، که شروع به ایالت پاپ کرد. 

کلیسای سنت پیتر و میدان سنت پیتر

به سرعت گسترش یافت و در پایان قرن نوزدهم بیشتر شبه جزیره آپنین را اشغال کرد. در سال 1870 پادشاهی ایتالیا سرزمین‌های پاپی را تصرف کرد. در آن زمان پاپ خود را در تپه واتیکان حبس کرد و خود را زندانی اعلام کرد. شش دهه طول کشید تا تقابل سیاسی بین دولت ایتالیا و حکومت پاپ حل شود. بنابراین در سال 1929، ایالت واتیکان به قلمروی مستقل از سریر مقدس تبدیل شد. 

با وجود قلمرو کوچکش، شهر واتیکان دارای گنجینه‌های افسانه‌ای است. گنجینه‌ها به تدریج جمع شده‌اند و با گذشت زمان این مجموعه به قدری رشد کرده است که اکنون به موزه‌های جداگانه نیاز دارد. بنابراین امروزه مکان‌های دیدنی اصلی واتیکان حاوی آثار هنری گرانبها هستند که توسط هنرمندان و مجسمه سازان مشهور خلق شده اند. 

فضای داخلی کلیسای سنت پیتر

کلیسای معروف سنت پیتر در شهر واتیکان چیزی بیش از یک جاذبه گردشگری است. این قلب کشور، نماد کاتولیک و تا همین اواخر، بزرگترین کلیسای مسیحی در جهان است. چندین نسل از صنعتگران بزرگ از جمله رافائل و میکل آنژ را به کار گرفت.

مساحت کلیسا 15160 متر مربع (با مساحت کل حدود 23000 متر مربع) است. ارتفاع آن 133 متر و طول آن 211.5 متر (با رواق) است. گنبد بر بالای چهار ستون سنگین قرار دارد. ارتفاع داخلی 119 متر و قطر آن 42 متر است. کلیسای سنت پیتر در شهر واتیکان به تازگی جایگاه اول خود را رها کرده است. در سال 1990 کلیسایی در پایتخت ساحل عاج، یک کشور آفریقایی، از نظر اندازه از آن پیشی گرفت. اما حتی این بزرگترین کلیسای مسیحی بعد از کلیسای سنت پیتر در شهر واتیکان تولید شده است!

کلیسای سنت پیتر

و البته باید به میدان غول پیکر کلیسای جامع اشاره کرد که برای پذیرایی حداکثری مؤمنان تولید شده است. این یک شاهکار جهانی شهرسازی است. دارای فواره‌های به یاد ماندنی و یک ابلیسک است که شامل قطعاتی از صلیب مقدس است. در شب، میدان نورانی می‌شود و فضای خاصی را در این مکان مقدس ایجاد می‌کند. 

کلیسای سنت پیتر و میدان سنت پیتر

البته شهر واتیکان چیزی بیش از یک کلیسا، میدان و موزه است. بیش از نیمی از قلمرو شهر-دولت مملو از باغ‌هایی است که در دوران رنسانس و باروک به‌دستور پاپ ایجاد شده است. بیشتر باغ‌ها به خوبی نگهداری می‌شوند، اما مناطق وحشی با بیشه‌های متراکم بلوط، سرو و سایر درختان وحشی وجود دارد. در باغ‌ها خفاش ها، مارها، خرگوش‌ها و پرندگان وجود دارند! علاوه بر آکادمی علوم پاپی، ویلای پیوس چهارم با موزاییک، کاخ، برج، کالج و راه‌آهن واتیکان تزئین شده است: تمیزترین و شلوغ‌ترین ایستگاه قطار در جهان. 

این (و بسیاری دیگر) از شهر واتیکان برای گردشگران باز نیست. با این حال، اکنون می‌توانید آن‌ها را در پانورامای هوایی ما مشاهده کنید .

عکاسی توسط  استانیسلاو سدوف  و  دیمیتری مویزینکو

*️⃣ قبل از اجرای “ایالت شهر واتیکان ایتالیا” لطفاً این بخش را مطالعه فرمائید.

1️⃣ درصورت استفاده از فیلترشکن/پروکسی روی دستگاه خود، بهتر است آن را غیرفعال کنید.

2️⃣ درصورت وجود هرگونه مشکل در پخش، لطفاً از طریق گزینه [گزارش ایراد] ، مورد را به ما اطلاع دهید.

3️⃣ برای [نمایش‌تمام‌صفحه]، می‌توانید با اشاره روی دکمه زیر و برای خروج نیز از دکمه‌های [►] یا [Esc] استفاده نمائید.

★★★★★ برای مشاهده و تماشای پخش آنلاین و دانلود رایگان ایالت شهر واتیکان ایتالیا بر روی لینک اشاره نمایید …