دره چولیشمان در آلتای روسیه

  • درباره

تور گردشگری مجازی:

دره چولیشمان در آلتای روسیه

آلتای دارای بسیاری از مکان‌های مشهور جهانی است که به عنوان میراث جهانی یونسکو در فهرست میراث جهانی یونسکو قرارگرفته اند، به عنوان مثال، دریاچه تلتسکویه در میان آنها. اما بسیاری از دریاچه‌های آلتای کمتر شناخته شده و حتی دوست‌داشتنی‌تر مانند دریاچه چاگاکل، بزرگترین دریاچه در میان گروه دریاچه‌های ساریاچک که رودخانه ساریاچک را تغذیه می‌کند، وجود دارد.

بالای دریاچه چاگکل.  آلتای، روسیه

بزرگترین جریان ورودی دریاچه تلتسکویه رودخانه چولیشمان است که 240 کیلومتر است. در بیشتر طول، طبیعت متلاطم “کوهستانی” خود را نشان می‌دهد: پر از رپیدها، آبشارها و کم عمق است که عاشقان با تجربه آب‌های سفید را متوقف نمی‌کند.

آلتای، دره چولیشمان.  روسیه

دره چولیشمان از سرچشمه‌های بالایی دریاچه جولوکول سرچشمه می‌گیرد و تا زمانی‌که به دریاچه تلتسکویه می‌ریزد امتداد دارد. بستر رودخانه در دامنه کوه‌های 500 متری قرار دارد و به‌صورت مار منحنی دارد. احتمالاً به همین دلیل نامگذاری شده است: “چولوش” در زبان آلتای به معنای “صلیب” است.

یکی از بخش‌های این دره، منطقه آکوروم است که در 15 کیلومتری دریاچه تلتسکویه در سمت راست رودخانه قرار دارد. می توان تشکیلات سنگی غیرمعمولی را مشاهده کرد که در اثر هوازدگی و فرسایش آب ظاهر شده اند. ارتفاع برخی از آن‌ها به 7 متر می‌رسد! به گفته دانشمندان، “ساقه” نازک این “قارچ ها” از سنگ‌های نرمی تشکیل شده است که در معرض شرایط آب و هوایی سخت قرار دارند، درحالی‌که “سرهای” ساخته شده از سنگ‌های سخت‌تر در برابر بادهای قوی مقاومت بیشتری دارند و فقط کمی تیز شده اند. به عنوان قارچ‌های طبیعی، این قارچ‌ها در نهایت ناپدید می‌شوند، اما قارچ‌های جدید در جای خود ظاهر می‌شوند زیرا نمی توان از فرآیندهای طبیعی زمین شناسی جلوگیری کرد.

سنگ‌های قارچ در دره چولیشمان

یکی دیگر از نقاط عطف بزرگ این منطقه و خطرناک‌ترین نقطه، گذرگاه کاتو یاریک (در زبان آلتای “ترک جامد”، “دره”) است. ارتفاع از پایین تا نقطه مشاهده بیش از 1000 متر است. منظره‌ای خیره کننده از دره چولیشمان و دامنه‌های اطراف، آبشار کاراسو (کاتو-یاریک) و جاده مارپیچ با 9 منحنی را نشان می‌دهد. فرود بسیار تند است: زاویه شیب حدود 70٪ (35 درجه)، افت عمودی 900 متر، طول کلی 3700 متر است.

گذرگاه Katu-Yaruk دارای اولین بزرگراه منتهی به دره چولیشمان است. در سال 1989 ایجاد شد و تا آن زمان مردم محلی از مسیرهای شیب دار اسب یا مسیرهای آبی که از دریاچه تلتسکویه می‌گذشت استفاده می‌کردند. اما حتی درحال حاضر فقط یک وسیله نقلیه قدرتمند تمام زمینی قادر است در این جاده سنگلاخ رانندگی کند.

گذرگاه کاتو یاریک  رودخانه چولیشمان

در جنوب غربی کاتو یاریک، یادبود اسرارآمیزی وجود دارد که مربوط به عصر سکاها (عصر آهن، قرن ششم تا سوم قبل از میلاد) است و به نام تدفین پازیریک است. تپه‌های مقبره‌مانند دارای اندازه‌های بسیار زیاد و قطر 24 تا 47 متر با ارتفاع 1.5 تا 3.75 متر است. در داخل این گورهای تدفینی، اتاقک‌های چوبی با دیوارهای دوتایی و سقفی وجود دارد که تابوت‌ها در آن نگهداری می‌شد. تابوت‌ها با زیور آلات موجودات افسانه‌ای و واقعی تزئین شده بودند. درست در نزدیکی این تپه‌های مقبره، دفن اسبی وجود دارد که حاوی 14 جسد اسب به‌همراه تجهیزات زرهی و زرهی است.

تدفین پازیریک.  آلتای، روسیه

در حالی که بسیاری از مقبره‌ها قبلاً در زمان‌های گذشته غارت شده بودند، حتی بقایایی که تا زمان ما باقی مانده‌اند فراتر از تصور هستند و با ثروت و ظرافت خود تحت تأثیر قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که تدفین‌ها را «سلطنتی» (به روسی «تزارسکیه») نامیدند. بنابراین، همراه با AirPano، این نشانه‌های طبیعی و تاریخی برجسته آلتای را تحسین کنید!

تیم هوایی مایل است  از پارک ملی Saylyugemsky  و شخصاً والنتینا سمنچنکو برای کمک به سازماندهی عکس‌برداری در آلتای تشکر کند.

عکس های  استانیسلاو سدوف

*️⃣ قبل از اجرای “دره چولیشمان در آلتای روسیه” لطفاً این بخش را مطالعه فرمائید.

1️⃣ درصورت استفاده از فیلترشکن/پروکسی روی دستگاه خود، بهتر است آن را غیرفعال کنید.

2️⃣ درصورت وجود هرگونه مشکل در پخش، لطفاً از طریق گزینه [گزارش ایراد] ، مورد را به ما اطلاع دهید.

3️⃣ برای [نمایش‌تمام‌صفحه]، می‌توانید با اشاره روی دکمه زیر و برای خروج نیز از دکمه‌های [►] یا [Esc] استفاده نمائید.

★★★★★ برای مشاهده و تماشای پخش آنلاین و دانلود رایگان دره چولیشمان در آلتای روسیه بر روی لینک اشاره نمایید …