رود دره دربند، تهران

  • درباره

تور گردشگری مجازی:

رود دره دربند، تهران

◉ درباره: رود دره دربند، یکی از زیباترین رودخانه‌های ایران است که در محدوده شهر تهران قرارگرفته است. دربند را یکی از محله‌های تهران می‌دانند. این محله که پیش از این دهکده‌ای بوده است در شمیران و در شمال باغ سعدآباد قرارگرفته است. دربند در میان خوش‌آب و هواترین مناطق تهران شناخته می‌شود. رود این دره مربوط به پیش از تاریخ است. رود دره دربند وارد شهر تهران می‌شود و باغات منطقه از آب این رود سیراب می‌شوند. در واقع رود دره دربند از میدان دربند وارد محوطه کاخ سعدآباد می‌شود در نزدیکی میدان تجریش به رودخانه گلاب‌دره می‌ریزد و با عبور از زیر پل تجریش به سمت جنوب شهر حرکت می‌کند. دره دربند 4700متر طول دارد. رودخانه دره دربند از چندین دره می‌گذرد. دره اوسون، دره آبشار، دره امام‌زاده ابراهیم، دره کاک، آب شیردره و دره زون دره‌های مختلفی هستند که رود دره دربند از آن‌ها عبور می‌کند. رود دره دربند در مسیر قله توچال قرار دارد و می‌توان با دنبال کردن مسیر آن به قله توچال رسید. در مسیر رود دره دربند، امکانات فراوانی تدارک دیده شده است. رستوران‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌های مختلفی در این مسیر وجود دارد. در اطراف رود دره دربند، غرفه‌هایی برای فروش میوه‌های تازه نیز وجود دارد که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

برای رسیدن به رود دره دربند، لازم است به میدان سربند برویم. مشخصه اصلی این میدان، مجسمه کوهنوردی آن است. پس از شروع مسیر از میدان سربند، در مسیر رود دره دربند، به آبشار دوقلو و شیرپلا می‌رسیم. رود دره دربند در مسیر کوهستانی و صخره‌ای قرارگرفته است. برای طی کردن این مسیر لازم است کوهپیمایی انجام دهیم. این مسیر با گذر از کوچه باغ‌هایی با درختان قدیمی و بلند و صدای آرامش‌بخش رود طی می‌شود. در مسیر رود، تله‌سیز، سرویس بهداشتی، هتل اوسون، پایگاه امداد و نجات که به باند فرود هیلکوپتر مجهز است، وجود دارد. پناهگاه شیرپلا که پناهگاه خاصی محسوب می‌شود، تراس مشرف به کوهستان دارد و امکانات پذیرایی مناسبی را نیز برای کوهنوردان فراهم می‌کند در مسیر رود دره دربند قرارگرفته است. علاوه بر این، پناهگاه شروین و دو جان پناه قله که یکی از آن‌ها تقریبا بدون استفاده است و دیگری گنبدی فلزی سنگی دارد، در مسیر رود دره دربند قرارگرفته است. نکته جالب مسیر رود دره دربند این است که در جاهایی که شیب تند و زمین سخت و صخره‌ای است میله‌کوبی‌ها و پل‌های متعددی برای حفاظت از کوهنوردان ایجاد شده است.
در قسمت بالایی دربند، امام‌زاده ابراهیم و روستای تاریخی پس قلعه قرار دارد. آبشار دوقلوی دربند یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی است که در نزدیکی رود دره دربند قرارگرفته است. مجسمه‌ای که در میدان دربند قرارگرفته مجسمه کوهنورد گروهبان امیر شاه قدمی است که می‌توانید در رفتن به سمت رود دربند از آن نیز بازدید کنید. کاخ سعدآباد نیز در نزدیکی رود دره دربند قرارگرفته است و بازدید از آن را به شما توصیه می‌کنیم.
رود دره دربند در بستری سنگی قرار دارد و در تمامی فصول جاری است. می‌توانید با توجه به ذائقه فصلی خود در هر یک از چهار فصل را برای بازدید از این رود انتخاب کنید. فصل بهار که با آب شدن برف‌ها، رودخانه پر از آب و خروشان است، زیبا و دیدنی است. فصل تابستان را ممکن است برای خنکی هوای دره انتخاب کنید، فصل پاییز و رنگ‌های متفاوت و خاص آن و فصل زمستان و کوهستان برفی ممکن است با سلیقه و روحیه شما سازگاری بیشتری داشته باشد.
برای رفتن به دربند و دیدن رود دره دربند، کافی است خود را با مترو، اتوبوس یا تاکسی به میدان تجریش برسانید. پس از آن برای رسیدن به میدان سربند، تاکسی‌هایی وجود دارند که شما را بدون دردسر به مسیر مورد نظر برای رسیدن به رود دره دربند می‌رسانند.

منبع: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی / https://www.visitiran.ir

*️⃣ قبل از اجرای “رود دره دربند، تهران” لطفاً این بخش را مطالعه فرمائید.

1️⃣ درصورت استفاده از فیلترشکن/پروکسی روی دستگاه خود، بهتر است آن را غیرفعال کنید.

2️⃣ درصورت وجود هرگونه مشکل در پخش، لطفاً از طریق گزینه [گزارش ایراد] ، مورد را به ما اطلاع دهید.

3️⃣ برای [نمایش‌تمام‌صفحه]، می‌توانید با اشاره روی دکمه زیر و برای خروج نیز از دکمه‌های [►] یا [Esc] استفاده نمائید.

★★★★★ برای مشاهده و تماشای پخش آنلاین و دانلود رایگان رود دره دربند، تهران بر روی لینک اشاره نمایید …