میدان شهرداری، رشت

  • درباره

تور گردشگری مجازی:

میدان شهرداری، رشت

◉ درباره: میدان شهرداری رشت کنونی در شهر رشت، با ساختمانهایی به سبک معماری اروپای شرقی مربوط به دوره پهلوی اول است که در دوره قاجار به دلیل وجود عمارات دیوانی رشت به «میدان درب دیوانی» مشهور بود. این میدان که امروزه به یاد شهدای سرپل ذهاب «میدان شهدای ذهاب» نامیده می‌شود، در تاریخ 26 آذر 1356 با شمارهٔ ثبت 1516 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بر طبق خبر درج شده در روزنامه پرورش شماره 135 چهارشنبه اول تیر ماه 1305، اداره بلدیه رشت در این تاریخ به ساختمان نوساز خود انتقال یافت. ساختمانی که با الهام از معماری نئوکلاسیک اروپا به ویژه معماری سنت پیترزبورگ روسیه و توسط معماران ایرانی مقیم رشت ساخته شد و هم‌اکنون نیز پس از گذشت 75 سال مقر شهرداری رشت است.
ساختمان شهرداری و برج ساعت آن که نماد شهر رشت می‌باشد و نیز موزه پست و ساختمان قدیمی هتل ایران می‌باشد. مجموعه بناهای میدان شهرداری رشت در اوایل سلطنت رضا شاه پهلوی (1304-1320 ه‍. ش) احداث شده‌است. برج ساعت شهرداری که نماد شهر رشت محسوب می‌شود، به هنگام وقوع زلزله مهیب و ویرانگر گیلان در سال 1369 آسیب دیده بود که چندی بعد به‌صورت سابق بازسازی گردید. مجموعه شهرداری مربوط به دوره پهلوی است و در رشت، میدان شهرداری واقع شده و این اثر در تاریخ 26 آذر 1356 با شمارهٔ ثبت 1516 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
اجرای موزیک زنده به‌طور روزانه در صبحگاه و مناسبت‌ها توسط گروه ارکستر شهرداری رشت رو به روی درب شهرداری داخل محوطه میدان و در محوطه مخصوص گروه ارکستر از ویژگی‌های بی‌نظیر شهرداری رشت است.
زنگ ساعت مجموعه در هر ساعت برابر با عدد ساعت و هر نیم ساعت یک زنگ به صدا در می‌آید. میدان شهرداری رشت اکنون دارای قدمتی است که می‌توان از آن به عنوان یک مکان تاریخی نام برد چرا که عمر مجموعه بناهای این میدان نزدیک به یک قرن است. وقتی یک مکان عمومی با چنین قدمتی هنوز هم مرکز فعالیت‌های شهری است می‌توان آن را به عنوان یک تاریخچه و فرهنگ به دنیا معرفی کرد. میدان شهرداری رشت را باید به جهانیان معرفی کرد تا برای دیدن فرهنگ و تاریخ بخشی از مردم ایران به این مکان دیدنی بیایند و نوع زندگی مردم رشت را به تماشا بنشینند. وقتی هر زمان که به میدان شهرداری رشت قدم بگذاری دسته دسته کبوترهایی ببینی که روی سنگفرش‌های میدان شهرداری رشت نشسته‌اند و درحال خوردن دانه‌هایی هستند که مردم شهر برای آن‌ها خریداری کرده‌اند و روی زمین پاشیده‌اند یعنی می‌توانی روی انسانیت و فرهنگ غنی مردم شهر حساب ویژه‌ای باز کنی. برای شناختن فرهنگ یک مردم گاهی می‌توان چشم‌ها را بست و تنها استشمام کرد. بوی ماهی دودی که ابتدای بازار میدان شهرداری رشت را پر کرده، بوی عطر داغ و شیرین کلوچه فومن، بوی مخصوص کباب‌های رشت حتی در ساعات اولیه صبح یعنی اینجا زندگی رنگ و بوی خاصی دارد که در جایی دیگر نیست.

منبع: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی / https://www.visitiran.ir

*️⃣ قبل از اجرای “میدان شهرداری، رشت” لطفاً این بخش را مطالعه فرمائید.

1️⃣ درصورت استفاده از فیلترشکن/پروکسی روی دستگاه خود، بهتر است آن را غیرفعال کنید.

2️⃣ درصورت وجود هرگونه مشکل در پخش، لطفاً از طریق گزینه [گزارش ایراد] ، مورد را به ما اطلاع دهید.

3️⃣ برای [نمایش‌تمام‌صفحه]، می‌توانید با اشاره روی دکمه زیر و برای خروج نیز از دکمه‌های [►] یا [Esc] استفاده نمائید.

★★★★★ برای مشاهده و تماشای پخش آنلاین و دانلود رایگان میدان شهرداری، رشت بر روی لینک اشاره نمایید …