مناظر زیبای قرقیزستان (خیرخیزستان)

  • درباره

تور گردشگری مجازی:

مناظر زیبای قرقیزستان (خیرخیزستان)

در قلمرو قرقیزستان بیش از 2000 رودخانه با طول کلی 35000 کیلومتر وجود دارد! طولانی‌ترین رود نارین است که 600 کیلومتر از قلمرو قرقیزستان و بیش از 200 کیلومتر در سراسر جمهوری همسایه ازبکستان امتداد دارد. 

رودخانه نارین

این رودخانه از ادغام رودخانه‌های چونگ نارین و کیچی نارین در یخچال‌های طبیعی تیان شان تشکیل شده است. چونگ نارین در دریاچه واقع در نزدیکی پوزه یخچال طبیعی پتروف متولد می‌شود، درحالی‌که رودخانه کیچی نارین از آب‌های یخچال‌های رشته کوه جتیمبل تشکیل شده است. سپس رودخانه در میان دره‌های باریک جریان می‌یابد و مدام از ورودی‌های دیگر، برف و یخ آب می‌گیرد. در خارج از قلمرو قرقیزستان، رشته کوه فرغانه را قطع می‌کند، با رودخانه کارا دریا ادغام می‌شود و سیر دریا، دومین رودخانه بزرگ آسیای مرکزی را تشکیل می‌دهد.

خشخاش در قرقیزستان

مناظر کوهستانی که نارین را احاطه کرده‌اند خیره کننده هستند: آن‌ها رنگ‌های روشن، خلوص بکر و عظمت طبیعت را در بر می‌گیرند. در سرچشمه رودخانه، ذخیره گاه طبیعی نارین به مساحت 91023.5 هکتار ایجاد شد. حیوانات و گیاهان کمیاب در سراسر منطقه حفاظت شده آن یافت می‌شود.

رودخانه نارین

شاخه چپ کارا دریا رودخانه کورشاب است که در قسمت بالایی آن گلچا نیز نامیده می‌شود. 157 کیلومتر امتداد دارد و بیش از 40 شاخه دارد. مناظر بسیار متنوع هستند و شامل صخره ها، تکه‌های گرانیت، جاده‌های پیچ در پیچ، آبشارها، رپیدهای متلاطم و دره‌ای وسیع و آرام است.

یکی دیگر از مخازن جالب قرقیزستان دریاچه ساری چلک است که در بخش غربی کشور واقع شده است. در ارتفاع 1940 متری از سطح دریا قرار دارد و در 7.5 کیلومتری شمال شرقی به جنوب غربی امتداد دارد. این دریاچه سرریز آب شیرین است که آب ده‌ها نهر را جمع می‌کند و سرچشمه‌ای به رودخانه کوجو آتا می‌دهد. سواحل رودخانه شیب دار و ناهموار است. در جنوب پوشیده از درختان درخت گردو و سیب وحشی است و شمال آن پر از صنوبر و صنوبر است.

دریاچه ساری چلک

ساری چلک سومین دریاچه عمیق آسیای مرکزی با 234 متر عمق است. نام آن می‌تواند به معنای “رگ زرد”، “سطل زرد” یا “ملقه زرد” باشد، اما این تصویر نسبتاً پاییزی است که دریاچه نیز شبیه یک فنجان عسل است. در تابستان آب دریاچه سبز مایل به آبی است.

این دریاچه حدود 10000 سال پیش در نتیجه یک رانش سنگ شکل گرفت. یک افسانه محلی نیز آن را ثابت می‌کند: داستانی دربارهٔ سنت تورسکول وجود دارد که با عصای عظیم خود کوه را در یک دره جنگلی فرو ریخت. گمان می‌رود که در ساحل جنوبی آرامگاه این قدیس با دو مسجد و چشمه‌ای که از بیشه صنوبر بیرون می‌ریزد وجود دارد.

دریاچه ساری چلک

این دریاچه همراه با مناظر شگفت انگیز و حیات وحش فراوان قرقیزستان بخشی از ذخیره گاه طبیعی ساری چلک است.

عکس های مکس ناسکین

*️⃣ قبل از اجرای “مناظر زیبای قرقیزستان (خیرخیزستان)” لطفاً این بخش را مطالعه فرمائید.

1️⃣ درصورت استفاده از فیلترشکن/پروکسی روی دستگاه خود، بهتر است آن را غیرفعال کنید.

2️⃣ درصورت وجود هرگونه مشکل در پخش، لطفاً از طریق گزینه [گزارش ایراد] ، مورد را به ما اطلاع دهید.

3️⃣ برای [نمایش‌تمام‌صفحه]، می‌توانید با اشاره روی دکمه زیر و برای خروج نیز از دکمه‌های [►] یا [Esc] استفاده نمائید.

★★★★★ برای مشاهده و تماشای پخش آنلاین و دانلود رایگان مناظر زیبای قرقیزستان (خیرخیزستان) بر روی لینک اشاره نمایید …